شهادت «یحیی سنوار» موجی از همدلی با پایمردی این اسطوره جهاد را در محور مقاومت ایجاد کرد و این چیزی نبود که رژیم صهیونی با انتشار تصاویر لحظات ایستادگی تا شهادت رئیس دفتر سیاسی حماس، به دنبال آن باشد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»، به نقل از ایرنا؛ یحیی سنوار سال ۱۹۶۲ میلادی در اردوگاه «خان یونس» به دنیا آمد و مجاهدت و مبارزه برای بازپسگیری سرزمین خود را از بزرگترهای خودآموخته بود بهگونهای که وقتی چند بار توسط رژیم صهیونیستی دستگیر شد، از فرصتی که در زندان داشت برای یادگرفتن زبان عبری، نهایت بهره را برد تا بتواند شناخت بیشتری از جامعه صهیونیستی پیداکرده و در مسیر مبارزه از آن استفاده کند.
او که دستی به قلم داشت، بهعنوان نویسنده، رماننویس و مترجم فلسطینی در ۲۲ سال اسارت در زندانهای رژیم صهیونیستی، رمان «خار و میخک» را به زبان عبری (منتشرشده به سال ۲۰۰۴) و نیز رمان شکوه (منتشرشده در سال ۲۰۱۰) را نوشت و پنج کتاب دیگر را نیز از عبری و انگلیسی به عربی ترجمه کرد.
اکنون بیش از ۲ هفته از شهادت او میگذرد ولی هنوز یکی از موضوعاتی که در فضا و شبکههای مجازی به آن پرداخته میشود، تصاویر و یا اتفاقهایی است که برگرفته از تصاویر منتشرشده، لحظه شهادت اوست و اکنون شاید گزافه نباشد که گفته شود که اسرائیلیها از «مبلی» که او بر آن نشسته بود، هم میترسند.
بعد از اعلام رسمی شهادت یحیی سنوار، انتظار این بود که فضای یاس و ناامیدی در میان مردم غزه و جبهه مقاومت حاکم شود ولی هنوز چند ساعت از انتشار تصاویر مردی زخمی که بر روی یک مبل نشسته و با صورت بسته به ریزپرندهای که میخواهد به او نزدیک شود، چشم دوخته و با آخرین رمق خود چوبی به سمت آن پرتاب میکند تا همین حرکت همچون عصای موسی (ع) موجب باطل شدن سحر جادوگران صهیونی شود.
یکی از فعالان فضای مجازی در این خصوص در کانال خود نوشت: این روزها پسازآن تصاویر تاریخساز از شهادت قهرمانانهاش به یکچیز فکر میکنم؛ او میتوانست فقط با باز کردن چفیه از سروصورتش، زنده بماند. فقط کافی بود کمی چفیه را پایین بیاورد. همانقدر که دوربینهای ترسو چهره او را ببینند و هوش مصنوعی روی میز افسران ارشد اطلاعاتی جیغ بکشد که «نزنید... نزنید... او یحیی سنوار است... او را زنده میخواهیم.»
وحید یامین پور ادامه میدهد: یحیی میدانست زنده او چه اندازه برای اسرائیل ارزشمند است. او را میبردند و در بهترین بیمارستان تلآویو زیر نظر متخصصان، درمان میکردند. او میتوانست بزرگترین شکار تاریخ تشکیل رژیم صهیونیستی باشد. آنقدر مهم که نتانیاهو اعلام کند جنگ را بُرده و غزه را به زانو درآورده و حالا گروگانها و دهها امتیاز دیگر را در ازای یحیی معامله میکند؛ یحیی همه اینها را میدانست ولی چفیه را تا زیر چشمهایش بالا کشید.
وی میافزاید: من به آن لحظه لاهوتی میاندیشم که یک انسان چگونه میتواند مرگ را به خود دعوت کند. یحیی حتی اگر بدون چفیه دستگیر میشد بازهم در قهرمانی او شعرها میسرودند. او نه در تونلهای زیرزمینی که در نقطه صفر تماس در جنگ رودررو تا آخر مبارزه کرده بود و با یک دست قطعشده و دهها جراحت دیگر به اسارت رفته بود. اما یحیی چفیه را تا زیر چشمها بالا کشید و فقط با چشمهایی شبیه همه چشمهای به خون نشسته فلسطینی به شیطان معلق در سنگرش زل زد. تا او را نشناسند. تا با او همان کنند که با هر مبارز ناشناس دیگری ...
یک چوبدستی با اعجاز عصای موسی
یک مستندساز مشهدی که این روزها در لبنان حضور دارد و مطالب خود را از مسیر کانال ارتباطی خود دریکی از شبکههای اجتماعی به اشتراک میگذارد نیز در این خصوص نوشت: یک ویدئوی ۴۷ ثانیهای ...، با شارپنس پایین ...، پر تکان و معلق ...، با ناشیانهترین شکل تصویربرداری ...
محمدمهدی خالقی افزود: کوادکوپتر از پنجره یک ساختمان خسته و گلوله خورده داخل میشود ...، گردوخاک بلند میشود...، توقف میکند ...، از چیزی ترسیده است ...، انتهای تصویر روی مبلی خاک گرفته، مردی با یکدست قطعشده، صورت پوشیده و تکه چوبی در دست ...، اپراتور کوادکوپتر میماند ... جرئت جلو رفتن ندارد ...، مرد زنده است ...، چوب را بالا میآورد و با آخرین رمقهایش به سمت دوربین پرنده پرتاب میکند ...
وی ادامه داد: او یحیی سنوار یکی از رهبران الهامبخش فلسطین با صورت پوشیده، در لحظات آخر زندگی قهرمانانهاش، چوبدستیاش را پرتاب میکند و جادوی ابرقهرمانهای هالیوودی را به چالش میکشد ... چوبدستی سنوار گویی حالا عصای موساست ...
فرهنگ ترس یا مقاومت
آن چیزی که در این خصوص بیشتر به ذهن متبادر میشود، تفکر ۲ نگاه است، آنی که مرگ را با نیستی و نابودی، برابر میداند و با انتشار این فیلم کوتاه به دنبال نمایش قدرت فناوری خود در برابر مردمی دارد که نماد مبارزه این جبهه، سنوار است که با سلاح شکستهبسته و پر از چسب برق، همچنان در جهاد است و از دیگر سو، مردمی که جهاد را یکی از ۲ پیروزی میدانند و آن چیزی نیست جز پیروزی در جنگ و یا رسیدن به شهادت در راه خدا.
یکی از نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی در دورههای هفتم و هشتم بابیان اینکه شهید یحیی سنوار، نماد حماسه و مقاومت است، گفت: انتشار تصاویر لحظات شهادت رئیس دفتر سیاسی حماس، شکست رسانهای جبهه استکبار را به همراه داشت.
جواد آرین منش افزود: تصویری که رژیم اشغالگر قدس از شهید سنوار منتشر کرد، باهدف سلطه بر مقاومت بود تا از آن بهعنوان یک پیروزی درخشان و پایان رسمی حماس یاد کند ولی برخلاف انتظارش، نتیجهای که از انتشار این تصویر به دست آمد، تبلیغات منفی رژیم صهیونیستی را مبنی بر اینکه یحیی سنوار در تونلهای زیرزمینی مخفیشده و یا با شمایل زنانه از غزه خارجشده و پا به فرار گذاشته است، با شکست روبهرو کرد.
وی ادامه داد: در این تصویر شاهد صحنه مقاومت قهرمانانه و جانانه یحیی سنوار هستیم که با دست زخمی و رمق اندکی که داشت، تا آخرین قطره خون خود در پای مقاومت و آرمانهای فلسطین ایستاد و جان خود را در کف دست قرار داد و لحظهای از مقاومت در برابر دشمن کوتاه نیامد.
این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: این صحنهها نشاندهنده شکست رسانهای استکبار جهانی است و همانگونه که بارها اتفاق افتاده، آنان نتوانستند به خواسته خود برسند و همانگونه که اکنون شاهد انتشار تصاویر مختلف این شیر میدان نبرد در برابر جبهه صهیونیسم در کشورهای حوزه مقاومت و سرزمین فلسطین هستیم، بهزودی چهره او در قالب تندیسهای مختلف در کشور فلسطین و سایر ملل اسلامی ساخته و نصب خواهد شد.
صحنه سینمایی یا واقعی
۴۷ ثانیه منتشرشده از آخرین دقایق زندگی سنوار، انگار که یک صحنه فیلم سینمایی بود و این مطلبی است که یکی دیگر از کارشناسان سینما با اشاره به تصاویر منتشرشده از صحنه شهادت رئیس دفتر سیاسی حماس میگوید: صحنه شهادت یحیی هزاران حرف داشت و حتی میتوان از آن فیلمهای مختلفی ساخت.
سید محمدهادی عرفانیان تهرانی افزود: واقعیت امر این است که اسرائیلیها متوجه نشدند که از دید هنری این تصاویر چقدر شگفتانگیز است و با انتشار آن بهجای اینکه موجب ترس و وحشت در جبهه مقاومت شوند، باعث ایجاد روحیه حماسه در میان مبارزان فلسطینی شدند؛ به عبارتی رژیم صهیونیستی در انتشار تصاویر این صحنه، اشتباه تاکتیکی به خرج داد و این صحنه منحصربهفرد، هیچ نشانی از حقارت نداشت و یک تصویر باعظمت را که لرزه بر اندام انسان میاندازد، به رخ کشید.
او گفت: شخصیتهایی همچون شهید سلیمانی، هنیه، فخری زاده و سید حسن نصرالله که در جبهه مبارزات حضور مؤثری داشتهاند ولی از لحظه شهادت آنان تصویری به ثبت نرسیده است اما تصویر شهادت یحیی سنوار بسیار عجیب و همچون تصویر یک فیلم پرهزینه همراه با صحنهپردازی سنگین بود.
وی با اشاره به سینمای نئورئالیسم که پس از جنگ جهانی شکل گرفت، ادامه داد: این جنبش سینمایی در میانه دهه ۵۰ میلادی، نزدیکتر نشان دادن هر چه بیشتر واقعیت روایت و فرم با جامعه را دنبال میکرد و ازاینرو در فیلمهایی که از "ارنستو چه گوارا" بهعنوان یکی از شخصیتهای اصلی انقلاب کوبا ساخته میشد، تصویر اسطورهای از او بهجا گذاشت.
این منتقد سینما اظهار کرد: اکنون ما در بطن جهاد تبیین حضور داریم و باید وظیفه خود را در این خصوص بهخوبی انجام دهیم و هنرمندان مسلمان در جهان مقاومت با الهام از این صحنه، فیلمها و تصاویر بسیاری را میتوانند تهیه و تدوین کنند.
مدیر روابط و ارتباطات مجمع عالی دانشگاههای استان خراسان رضوی با اشاره به شخصیت سنوار در این تصاویر ادامه داد: او شخصیت عجیبی از خود به نمایش گذاشت و در صحنه شهادتش، «هل من مبارز» میطلبید و با تن مجروحش به دشمن میگفت که من هنوز آماده مبارزه با شما هستم.
او گفت: یحیی بر روی مبلی نشسته بود که در منزل بسیاری از فلسطینیان وجود دارد و این یعنی، ما از زندگی و دارایی خود دست برنمیداریم و از سوی دیگر نشان داد که تبلیغات رژیم صهیونیستی در این خصوص که یحیی سنوار در درون تونلها خود را مخفی کرده و اهل مبارزه نیست، در تضاد است.
عرفانیان اضافه کرد: او اکنون به یک نماد تصویری جدید در مبارزه و مقاومت تبدیلشده است که با شکل و شخصیتپردازی تصویری متفاوت در حال جنگ در راه خداست و دست از مقاومت برنمیدارد و از این نظر کاراکتر و شخصیت تصویری او دارای راهبرد بصری عمیقتری است.
وی افزود: البته یحیی این تفاوت را با سوپراستارها و شخصیتهای معروف سینمای هالیوود، که معمولاً تکبعدی هستند، دارد زیرا او مبارزه را زندگی کرده است و اکنون تصویر او ابعاد دیگری را به تصویر میکشد و در زیباترین تصویر، نشان میدهد که سلاح او با چسب برق چسبانده شده است.
این کارشناس سینما بابیان اینکه سنوار هیکل نحیفی داشت ولی تصویر چهره و لبخند او بسیار پرعمق و مرموز بود و از این نظر شخصیت عجیب و بزرگی را به تصویر میکشید، ادامه داد: تسبیح و ادعیه همراه او نشان از توکل به خدا دارد و زمانی که فشنگ سلاحش نیز به اتمام رسیده، از یک چوب برای حمله به متجاوز بهره میبرد که این تصویر نیز همچون شباهت او به حضرت موسی(ع) است که با انداختن عصای خود، سحر فرعونیان را با شکست روبهرو میکند.
او گفت: سنوار بر روی مبل و همچون یک حاکم نشسته است و بر محیط خود سیطره و تسلط دارد زیرا سرزمین او توسط صهیونیستها، غصب شده است و تصویر او همراه با گردوخاکی که بر چهره و لباس و پیرامون او وجود دارد، نشان از اعتراض او به این سیاست جهانی است و ازاینرو در دشمن خود، ایجاد ترس میکند و درنهایت نیز روحش به ملکوت اعلی میپیوندد و روحش پرواز میکند.
انتهای خبر/
- اولویت امروز، جهاد تبیین است
- حذف نیشابور از لیگ برتر بسکتبال بانوان کشور
- بانکها قانون جوانی جمعیت را پیر کردهاند
- تبلور قدرت دریایی ایران در قلب اقیانوس هند
- تشییع پیکر مطهر مدافع وطن «امیرمحمد کاخکی»
- نقش زنان در قطع شریانهای اقتصادی رژیم صهیونیستی
- «جمعهنصر» القای روحیه مقاومت به رزمندگان حزبالله بود
- عملیات موفقیتآمیز «وعده صادق ٢» آثار زیادی دارد
- ثبتنام مرحله هفتم کاروانهای حج عمره خراسان رضوی آغاز شد
- ۱۰۰ هزار راس دام در سرخس رایگان واکسینه میشوند
- مکانیزه کردن زراعت دیم برای افزایش تولید
- نمایشگاه توانمندیهای تخصصی کشاورزی در قوچان برپا میشود
- باخرزی اهلسنت، معاون وزیر جهاد کشاورزی شد
- اختتامیه جشنواره شعر و ترانههای آب در نیشابور
- هنرمندان با هنر خود صدای مظلومان فلسطین باشند
- حجم آب سد تبارک قوچان کاهش یافت
- معادن سنگ آهن بلای جان محیط زیست خواف
- احیای قناتها؛ کلیدی برای اشتغال و مهاجرت معکوس
- تشرف جمعی از مجروحان لبنانی به حرممطهر رضوی
- تربیت جهادی با حمایت از سنگر خانواده
- نامگذاری خیابانی به نام «شیخ احمد تربتی» در تهران
- آغاز بهکار سومین نمایشگاه «ساخت سرخس»
- بازسازی گلزار شهدای قوچان با همکاری انبوهسازان
- از جهاد طلایی تا ایجاد بازارچه مقاومت به همت بانوان شاندیزی
- غبارروبی گلزار شهدا به مناسبت هفته بسیج دانشآموزی
- معاینه فنی ۷۸هزار ناوگان حملونقل جادهای خراسان رضوی
- یک فوتی در حادثه در معدن سنگان خواف
- راهیابی عکاس نیشابوری به جشنواره عکس «دارالقرار شمس»
- شهرداری نیشابور موفق در پدافند غیرعامل استان خراسان رضوی
- ۱۳روستای منطقه ترشیز از نعمت آبرسانی بهرهمند میشوند
- گفتاری از شهید حاج قاسم سلیمانی
- آیه ۶۴ سوره مبارکه انعام
- بازدید اعضای هیات تجاری تاجیکستان از صنایع نیشابور
- اجرای ۱۰۰ برنامه فرهنگی در هفته بسیج دانشآموزی
- حفاظت از منابع طبیعی باید دغدغهای عمومی شود
- مراسم گرامیداشت هفته بسیج دانشآموزی در سرخس
- افتتاح نخستین فرهنگستان بازیهای فکری کشور در مشهد
- کمک ۵ میلیارد ریالی به دانشآموزان کم برخوردار تربتحیدریه
- رژیم صهیونیستی در رسیدن به اهدافش ناکام ماند
- ابلاغ سیاستهای کلی «جمعیت»
- عصای موسی در دست سنوار
- رسانهها ابزار اصلی در جنگهای رژیم صهیونیستی
- پیشبینی 200میلیون دلار صادرات از نیشابور
- گفتاری از شهید مصطفی صدرزاده
- آیه ۴۸ سوره مبارکه طور
- نجات بیمار سکته مغزی در قوچان با «تنکتپلاز»
- ابلاغ سیاستهای کلی «سلامت»
- فراخوان هنر و ادب با محوریت دفاع مقدس منتشر شد
- بیانیه مجمع مدرسین قم مصداق بیبصیرتی است
- ضرورت اتحاد و همبستگی برای حمایت از جبهه مقاومت
- مشاهده بیشتر