رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
سه‌شنبه 1403/07/24 Tuesday - 2024 15 October الثلاثاء ، 12 ربيع الآخر ، 1446
ساعت
1403-07-23 11:31 شماره خبر : 9062 https://sobhtoos.ir/short/4Pbgl 0
معاون دانشگاه علوم پزشکی نیشابور خبر داد:

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: سالیانه حدود 70 تا 80 بیمار مبتلا به سل در نیشابور شناسایی می‌شوند که ۸۰ درصد از این بیماران مسلولین ریوی با اسمیر خلط مثبت هستند.

حامد جزجلالیان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ اظهار کرد: در نیشابور سالانه حدود 70 تا80 بیمار مبتلا به سل شناسایی می‌شوند که ۸۰ درصد از این بیماران مسلولین ریوی با اسمیر خلط مثبت هستند و در حال حاضر تمام خدمات تشخیص و درمان سل در مراکز خدمات جامع سلامت نیشابور، زبرخان، فیروزه و میان جلگه رایگان و با کیفیت بالا ارائه می‌شود.

وی یادآور شد: سل (TB) یک بیماری عفونی بالقوه جدی است که عمدتاً ریه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باکتری‌هایی که باعث سل می‌شوند از طریق قطرات کوچکی که از طریق سرفه و عطسه در هوا منتشر می‌شوند از فردی به فرد دیگر سرایت می‌کنند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی نیشابور ادامه داد: اگرچه سل، بزرگترین علتِ مرگِ ناشی از بیماری‌های عفونی است، اما تمامی موارد مرگ ناشی از سل، با تشخیص و درمان به موقع قابل پیشگیری هستند. کنترل بیماری سل وکنترل پیامدهای ناشی از بیماری تنها وقتی میسر خواهد شد که بر روی تشخیص و درمان سریع سرمایه‌گذاری شود.

وی مهم‌ترین منبع عفونت سل را بیماران مبتلا به سل ریوی دانست که اگر کنترل و درمان نشوند، قادرند به راحتی میکروب را در هوا منتشر و به دیگران منتقل کنند.

جزجلالیان سرفه بیش از دو هفته، همراه با خلط را از نشانه‌های اصلی این بیماری معرفی کرد و افزود: تب، کاهش وزن، کاهش اشتها، بی‌حالی، عرق کردن شبانه، تنگی نفس و درد قفسه سینه نیز از دیگر نشانه‌های ابتلا به این بیماری است که این بیماری با انجام آزمایش بر روی نمونه خلط بیماران تشخیص داده می‌شود و درمان دارویی و همچنین پیگیری بیمار تا درمان کامل، رایگان بوده و در مراکز خدمات جامع سلامت انجام می‌گردد.

وی پایان یادآور شد: طبق تعهدات جهانی تا سال 2050 میلادی باید به حذف سل ( یعنی کمتر از یک نفر در یک میلیون نفر ) دست یابیم. برای حذف بیماری کافی است از آن غافل نمانیم. دانسته‌هایمان را در مورد آن افزایش داده، باورهای اشتباهمان را اصلاح کرده و به آموخته‌هایمان عمل کنیم.

انتهای خبر/

 

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار