رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
جمعه 1403/07/27 Friday - 2024 18 October الجمعة ، 15 ربيع الآخر ، 1446
ساعت
فرصت‌سوزی جشنواره‌ای در خلیل‌آباد؛

کشاورزان خلیل‌آباد در بهار و تابستان برای برداشت محصولات مختلف کشاورزی دست‌به‌کار می‌شوند که برگزاری جشنواره‌های مختلف می‌تواند به رونق صنعت گردشگری کشاورزی کمک کند، ولی فرصت‌ها یکی پس از دیگری از بین می‌رود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ کشاورزی در شهرستان خلیل‌آباد قدمتی به طول تاریخ خارزنج دارد و ظرفیت‌های بی‌نظیر گردشگری در آن نهفته است که در دنیا از آن به نام گردشگری کشاورزی نام می‌برند.

در این شهرستان روستاهای متعددی وجود دارد که هر کدام می‌توانند در محصولات مختلف و باغات و مزارع متنوع ظرفیت‌های خوبی برای گردشگری کشاورزی شوند.

خلیل‌آباد سهم قابل‌توجهی در تولید محصولات مختلفی نظیر انگور، پسته، انار، زعفران، گندم و... دارد که بیانگر نقش مهم کشاورزان این شهرستان در تأمین امنیت غذایی است؛ به‌نحوی‌که این شهرستان قطب تولید انگور در استان خراسان رضوی محسوب می‌شود و این ظرفیتی کم‌نظیر برای بهره‌گیری از توسعه بخش کشاورزی برای رشد صنعت گردشگری در خلیل‌آباد است.

گردشگری کشاورزی یک نوع از گردشگری روستایی محسوب می‌شود که گردشگری با حضور در روستاها با زندگی کشاورزان آشنا می‌شود؛ ولی متأسفانه گردشگری کشاورزی در جامعه روستایی به ویژه در شهرستان خلیل‌آباد مطرح نیست.

گردشگری کشاورزی در خلیل‌آباد می‌تواند از طریق برگزاری جشنواره محصولات مختلفی نظیر جشنواره انگور، جشنواره پسته، جشنواره انار، جشنواره تاک‌ پلو، جشنواره آبغوره، جشنواره شیره انگور و جشنواره‌های دیگر گردشگران و مسئولان کشوری و بازرگانان زیادی را به این شهرستان بیاورد که هم به‌نوعی معرفی شهرستان باشد و هم گامی مؤثر برای رفع مشکلات کشاورزان و توسعه اقتصاد کشاورزی گام برداشت.

همه ساله با آغاز فصل بهار و سرسبز شدن باغات خلیل‌آباد و روییدن برگ‌های انگور فرصت‌های برگزاری جشنواره‌های مختلف یادشده فراهم می‌شود که متأسفانه برنامه‌ای برای برگزاری آن‌ها در این شهرستان وجود ندارد و تنها جشنواره‌ای که در چند سال گذشته برگزار شده، جشنواره تاک پلو است که باید در خصوص کیفیت و نیت برگزاری این جشنواره در یک گزارش جداگانه بحث‌ و بررسی شود که آیا این جشنواره توانسته گردشگری کشاورزی را محقق کند یا خیر! و آیا دستگاه‌های مرتبط با کشاورزی و گردشگری در برگزاری این جشنواره سهم دارند یا خیر! آیا برگزاری این جشنواره توانسته به اقتصاد کشاورز و معرفی برگ انگور و تاک پلو کمک کند یا خیر!

جشنواره‌ها رویدادهای فرهنگی و اجتماعی هستند که متولیان امر اهداف مختلفی را در برگزاری آن دنبال می‌کنند و سهم قابل‌توجهی در توسعه اقتصاد شهرستان‌ها، استان‌ها و حتی کشور دارند.

برگزاری جشنواره‌ها می‌تواند به اقتصاد کشاورزی و معرفی شهرستان منجر شود

یکی از شهروندان خلیل‌آبادی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به عدم برگزاری جشنواره‌ها در شهرستان خلیل‌آباد، اظهار داشت: جشنواره‌ها سهم بسزایی در معرفی شهرستان خلیل‌آباد دارند و این شهرستان به‌واسطه اینکه محصولات تولیدی زیادی در این زمینه دارد می‌تواند مهد برگزاری جشنواره‌های مختلف باشد.

وی با بیان اینکه متأسفانه ما در شهرستان شاهد برگزاری جشنواره محصولاتی نظیر انگور و کشمش و... نیستیم در صورتی که این شهرستان قطب تولید انگور و کشمش استان محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: همان‌طور که تولید محصولات کشاورزی بسیار مهم است برگزاری جشنواره‌های مختلف هم در ایام مختلف سال مهم است.

این شهروند خلیل‌آبادی در ادامه تصریح کرد: تا جایی که بنده به‌خاطر دارم فقط یک جشنواره انگور آن هم حدود ۱۰ یا ۱۲ سال گذشته برگزار شد که مسئولان کشوری هم حضور داشتند و از آن زمان دیگر شاهد برگزاری جشنواره‌ای برای محصول اصلی خلیل‌آباد نبودیم.

وی با بیان اینکه مسئولان متولی در حوزه گردشگری و کشاورزی باید برنامه‌ریزی لازم برای برگزاری جشنواره‌های مختلف داشته باشند تا به این واسطه گردشگر جذب شهرستان شود، اذعان کرد: گردشگری کشاورزی و جشنواره‌های مختلف علاوه بر اینکه می‌تواند باعث ایجاد شور و نشاط و پویایی در شهر و روستا شود می‌تواند به اقتصاد کشاورز هم کمک کند.

شاهد بی‌توجهی در برگزاری جشنواره‌های مختلف در خلیل‌آباد هستیم

حجت‌الاسلام محمدعلی دستجردی در گفتگو با خبرنگار ما با انتقاد از عدم برگزاری جشنواره‌ها در شهرستان خلیل‌آباد، عنوان کرد: هر شهرستانی برای خود و موضوعات راهبردی شهرستان مسائل خاصی دارد و مباحث کشاورزی در شهرستان خلیل‌آباد اولویت اول محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه هر اقدامی در شهرستان خلیل‌آباد انجام می‌شود باید پیوست کشاورزی داشته باشد، تشریح کرد: محصول عمده شهرستان خلیل‌آباد انگور است و این علاوه بر مزایایی که دارد یک تهدید هم محسوب می‌شود و بارها تأکید کرده‌ام که باید از تک‌محصولی نجات پیدا کنیم و باید بدانیم که هر کجا که تک‌محصولی باشد محکوم به نابودی است.

امام جمعه خلیل‌آباد با اشاره به اینکه باید تلاش کنیم که جریان تک‌محصولی را در شهرستان خلیل‌آباد به نتیجه برسانیم و جهاد کشاورزی و مدیریت شهرستان باید تلاش بیشتری برای این حوزه داشته باشند، ابراز کرد: موضوع دیگر این است که باید برای فروش محصولات کشاورزی شهرستان هم برنامه‌ریزی لازم و تلاش بیشتری داشته باشیم.

وی با تأکید بر اینکه اگر فروش محصولات کشاورزی خوب باشد مطمئناً حال کشاورز خوب است و جشنواره‌های مختلف می‌تواند در این حوزه مؤثر باشد، بیان کرد: چرا در شهرستان خلیل‌آباد جشنواره انگور، جشنواره پسته، جشنواره انار و... برگزار نمی‌شود و هدف ما از برگزاری جشنواره یک مراسم جشن نیست و این فایده‌ای ندارد.

حجت‌الاسلام دستجردی با بیان اینکه جشنواره‌ای باید با حضور وزرا و مسئولان کشوری و استانی و سرمایه‌گذاران مختلف برگزار شود و نحوه تولید محصولات کشاورزی خلیل‌آباد را مشاهده کنند، تأکید کرد: اگر جشنواره‌ها به معنای واقعی خود با حضور بازرگانان و گردشگران و وزیران و تاجران و... برگزار شود دیگر محصول کشاورز در انبار نمی‌ماند.

وی با اشاره به اینکه در برگزاری جشنواره‌های مختلف مقداری بی‌توجهی صورت می‌گیرد و مسئولان در این زمینه باید حرکتی انجام بدهند، اظهار داشت: مردم در این حوزه توقعات به جایی دارند و این جشنواره‌ها باید انجام بگیرد؛ ولی از یک سال قبل باید کمیته‌های مختلف ایجاد و برای برگزاری جشنواره برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد تا یک جشنواره بسیار خوبی برگزار شود.

امام جمعه خلیل‌آباد خاطرنشان کرد: اگر جشنواره‌ها به خوبی مدیریت و برگزار شود می‌تواند جهش خوبی در حوزه فروش محصولات کشاورزی و معرفی شهرستان داشته باشیم و همچنین اقتصاد کشاورز هم بهبود پیدا کند که باید مسئولان این امر را جدی بگیرند.

حال که جامعه روستایی کشور به‌ویژه روستاهای شهرستان خلیل‌آباد از پتانسیل خوبی برای گردشگری روستایی و برگزاری جشنواره‌های محصولات کشاورزی و حتی جشنواره‌های مناطق گردشگری برخوردار است و با توجه به این شاخه از گردشگری می‌توان به توسعه پایدار مناطق روستایی شهرستان کمک کرد و این امری است که نیاز به سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی دارد.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار