رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
پنج‌شنبه 1403/10/27 Thursday - 2025 16 January الخميس ، 16 رجب ، 1446
ساعت
1403-10-27 06:00 شماره خبر : 10137 https://sobhtoos.ir/short/N3289 0
راه‌های نامناسب مانعی بر سر راه توسعه؛

توسعه راه‌های ارتباطی در مناطق محروم می‌تواند بهبود قابل‌توجهی در کیفیت زندگی مردم این مناطق ایجاد کند با ارتقاء زیرساخت‌های حمل‌ونقل، دسترسی به خدمات اساسی، امکانات آموزشی افزایش و این امر به کاهش فقر کمک می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»، توسعه راه‌های ارتباطی در مناطق محروم می‌تواند تأثیرات گسترده‌ای بر زندگی مردم این مناطق داشته باشد؛ با بهبود راه‌های ارتباطی، مردم مناطق محروم می‌توانند به خدمات بهداشتی، آموزشی و اجتماعی بهتری دسترسی پیدا کنند؛ این امر می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی و کاهش نابرابری‌ها کمک کند.

به‌طورکلی، توسعه راه‌های ارتباطی می‌تواند به‌عنوان یک عامل کلیدی در بهبود شرایط زندگی و توسعه پایدار مناطق محروم عمل کند؛ مسئولان باید با برنامه‌ریزی دقیق و سرمایه‌گذاری مناسب، به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند.

امروزه ارتباطات زیربنای پیشرفت در اکثر کشورها محسوب می‌شود؛ نواحی منزوی بدون برخورداری از راه‌های باکیفیت نمی‌توانند پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های خود را با دنیای پیرامون به تبادل بگذارند و در سایه برخورداری از روابط تعاملی، فضایی خوشایند برای سکونت و فعالیت ساکنان خود ایجاد کنند.

اجرای پروژه‌های راه‌سازی با اثراتی مثبت همراه است که از آن میان، می‌توان این موارد را یادآور شد: تسریع درروند رفت‌وآمدها و نیز ارتباط بیشتر جوامع با یکدیگر؛ تسریع در نقل‌وانتقال تولیدات کشاورزی و دامی؛ و درنتیجه، افزایش سطح درآمد روستاییان.

جاده در بروز حادثه نقش مؤثری دارد

روستاها به‌عنوان یکی از دروازه‌های مهم تولید، نقش مؤثری در اقتصاد کشور دارند، بنابراین تحول در توسعه راه‌های روستایی، ارتباط روستانشینان با مناطق شهری را پیوند داده و این مهم نقش روستاها در اقتصاد را بیشتر نشان می‌دهد.

در سال‌های اخیر، توسعه راه‌های روستایی در مناطق مختلف کشور و دسترسی روستانشینان به شهرها با پیشرفت خوبی روبرو شده است اما باوجود تلاش‌های انجام‌شده، هنوز تا نقطه مطلوب فاصله بسیار است.

بنا بر آخرين آمار موجود، تعداد نقاط حادثه‌خيز در جاده‌هاي كشور، هم‌اكنون سه هزار و 183 نقطه است كه اين رقم بنا بر فرمول‌هاي خاص كه به تصادفات خسارتي ضريب 1، تصادفات جرحي ضريب 3 و تصادفات فوتي ضريب 5 داده مي‌شود، به‌دست‌آمده است.

با توجه به آمارهاي بالا مي‌توان گفت كه در كشور سه هزار و 183 نقطه حادثه‌خيز جاده‌اي، هرروز جان هزاران مسافر بی‌گناهی را كه از اين راه‌ها عبور مي‌كنند، در معرض خطر قرار داده و حتي گاهي آنان را تا پاي مرگ نيز مي‌برد.

جاده در بروز حادثه نقش مؤثری دارد و علاوه بر استاندارد كردن جاده‌ها باید در حفظ و نگهداری به‌موقع و نصب علائم راهنمایی و رانندگی، نصب حفاظ‌های ایمنی در نقاطی كه لازم است اقدام شود و همچنین نقاط پرحادثه نیز آشكارسازی شود.

بخش پایین جام شهرستان تربت‌جام با 26 روستا که دارای 21 هزار نفر جمعیت است متأسفانه از جاده آسفالت استاندارد برخوردار نیست و سال‌هاست که به علت کم‌عرض بودن این جاده شاهد تصادفات جاده‌ای هستیم به‌طوری‌که برخی اهالی آن را جاده مرگ نامیده‌اند.

تغییر درجه راه سمیع آباد از 4 روستایی به 2بین شهری انجام‌شده است

حسین جمشیدی؛ فرماندار تربت‌جام در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»، اظهار کرد: مشکلات متعددی در راه‌های روستایی وجود دارد؛ از جمله این مشکلات می‌توان به فقدان علائم راهنمایی و رانندگی، کیفیت نامناسب آسفالت، وجود نقاط کور و کمبود روشنایی در شب اشاره کرد؛ این عوامل باعث می‌شوند که رانندگان نتوانند به‌خوبی تصمیم‌گیری کنند و درنتیجه احتمال وقوع تصادفات افزایش یابد.

وی تصریح کرد: یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها تأمین بودجه کافی برای بهبود جاده‌هاست؛ بسیاری از نقاط روستایی به دلیل کمبود منابع مالی مورد غفلت واقع می‌شوند.

فرماندار تربت‌جام اظهار داشت: متأسفانه با توجه به باریک بودن و عرض کم جاده و آسفالت آسیب‌پذیر راه مواصلاتی سمیع آباد به تربت‌جام از عوامل اصلی بروز تصادفات جاده‌ای در این منطقه محسوب می‌شود.

جمشیدی خاطرنشان کرد: با پیگیری صورت گرفته با اداره کل راه و شهرسازی در مرکز استان تغییر درجه راه سمیع آباد از 4 روستایی به 2بین شهری انجام‌شده است.

وی در پایان بیان داشت: محرومیت‌زدایی یکی از وظایف اصلی مسئولان این نظام مقدس قرار دارد تا همگان برای رفع محرومیت‌ها به‌خصوص در روستاها و مناطق محروم و کم برخوردار گام اساسی و جهادی برداریم.

محور تربت‌جام به سمیع آباد یکی از محورهای پرحادثه در سال گذشته بوده است

هادی شیردل؛ فرمانده پلیس‌راه تربت‌جام  در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»، اظهار کرد: حادثه‌ای که در سال گذشته رخ داده است به دلیل وضعیت نامناسب سطح آسفالت و شرایط نامناسب راه بوده است.

وی تصریح کرد:متأسفانه تصادفات متعددی که در سال گذشته در این محور رخ داده است، به دلیل نبود سرعت‌گیر مجاز و بحث خط‌کشی راه و نصب تابلوهای علائم در آن مسیر بوده است که در شورای ترافیک نیز مطرح و مورد تأیید قرارگرفته است.

فرمانده پلیس‌راه تربت‌جام اظهار داشت: برای کاهش این تصادفات، احداث سرعت‌گیرهای جدید و بهبود خط‌کشی‌ها و نصب تابلوهای راهنمایی و رانندگی ضروری است.

شیردل خاطرنشان کرد: افزایش نظارت و کنترل ترافیک و برگزاری دوره‌های آموزشی برای رانندگان می‌تواند به کاهش تصادفات کمک کند؛ امیدواریم با اجرای این اقدامات، ایمنی جاده‌ها افزایش یابد و تعداد تصادفات کاهش یابد.

وی در پایان بیان داشت:بخش پایین جام با جمعیتی بالغ‌بر بیست‌ویک هزار نفر، پر رفت‌وآمدترین بخش تربت‌جام و همچنین قطب اصلی کشاورزی این شهرستان است و تصادفات متعدد جاده‌ای منجر به مرگ‌ومیر در این بخش رخ می‌دهد.

تخصیص 20میلیارد جهت بهسازی آسفالت محور سمیع آباد به تربت‌جام

مهدی زراعتگر؛ رئیس اداره راه و شهرسازی تربت‌جام در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»، اظهار کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته خوشبختانه 20میلیارد جهت بهسازی آسفالت محور سمیع آباد به تربت‌جام تخصیص داده‌شده است.

وی تصریح کرد: این پروژه به‌منظور بهبود شرایط ترافیکی ناشی از رفت‌وآمد خودروها در این محور اجرایی می‌شود؛ با بهسازی آسفالت، نه‌تنها ایمنی رانندگان افزایش می‌یابد، بلکه کیفیت زندگی ساکنان منطقه نیز بهبود خواهد یافت.

رئیس اداره راه و شهرسازی تربت‌جام بابیان نقش مهم کیفیت راه‌ها در رونق توسعه اقتصادی بابیان داشت: با بهبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل، دسترسی به مناطق تجاری و خدماتی تسهیل می‌شود؛ این به‌نوبه خود می‌تواند سرمایه‌گذاران را جذب کند و به رونق کسب‌وکارها و اشتغال‌زایی در منطقه کمک کند.

زراعتگر خاطرنشان کرد: یکی از اصلی‌ترین عواملی که بر تصادفات جاده‌ای تأثیر مستقیم دارد، وضعیت آسفالت و زیرساخت‌های جاده است؛ با بهسازی محور سمیع آباد به تربت‌جام، ما تنها به دنبال افزایش سرعت و راحتی در عبور و مرور نیستیم، بلکه به‌طور مشخصی در تلاشیم تا ایمنی جاده‌ها را نیز بهبود دهیم.

وی در ادامه بیان داشت: در این پروژه علاوه بر بهسازی سطح آسفالت، بر روی علائم راهنما، چراغ‌های راهنمایی و همچنین روشنایی نقاط کور کار خواهیم کرد؛ ما با پلیس‌راه و نهادهای مرتبط در تماس هستیم تا با استفاده از تجربیات آن‌ها، بیشترین میزان ایمنی را در این محور فراهم کنیم.

رئیس اداره راه و شهرسازی تربت‌جام در پایان بیان داشت: از رانندگان و ساکنان منطقه می‌خواهیم که در طول اجرای این پروژه با صبر و همکاری کنند؛ قطعاً این اقدامات به نفع همه ما خواهد بود و شاهد بهبود چشمگیری در ایمنی و کیفیت زندگی روزمره خواهیم بود.

انتهای خبر/

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار