رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
دوشنبه 1403/02/31 Monday - 2024 20 May الاثنين ، 12 ذو القعدة ، 1445
ساعت
1402-10-07 13:09 شماره خبر : 5498 https://sobhtoos.ir/short/enPZN 0
فرصتی که جان مردم را تهدید می‌کند؛

تصفیه‌خانه فاضلاب تربت‌حیدریه که قرار است به‌عنوان منبع اصلی تامین آب فولاد رخ و همچنین نیروگاه برق راشد ایفای نقش کند، این روزها با جاری شدن در مسیل‌ها و مزارع پایین دست سلامت مردم را نشانه گرفته‌ است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ تربت‌حیدریه به‌عنوان چهارمین کلان‌شهر خراسان رضوی و از معدود شهرستان‌های این استان است که از چندین سال قبل سیستم فاضلاب آن اجرایی و آغاز شده است.

بر همین اساس از ۳۵۰ کیلومتر طول شبکه فاضلاب شهر تربت‌حیدریه تاکنون ۲۳۰ کیلومتر آن توسط شرکت آب و فاضلاب اجرایی شده و بخشی از عملیات اجرایی آن نیز به شرکت‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی واگذار شده‌است.

اولویت فروش پساب تصفیه‌خانه فاضلاب با صنایع شهرستان است و بر اساس قراردادی سالانه 6.3 میلیون متر مکعب پساب مورد نیاز از طریق یک خط به طول ۴۰ کیلومتر در اختیار کارخانه فولاد رخ تربت‌حیدریه قرار می‌گیرد.

همچنین علاوه بر کارخانه فولاد رخ و نیروگاه سیکل ترکیبی برق راشد که به زودی راه‌اندازی می‌شوند، کارخانه فولاد ماهان سپهر البرز در پایین دست تربت‌حیدریه و همچنین فضای سبز شهری نیازمند پساب خواهند بود.

تهدید را به فرصت تبدیل کنید

پساب تصفیه خانه فاضلاب تربت‌حیدریه امروز نه اینکه به عنوان یک فرصت بلکه تهدیدی جدی برای سلامت عمومی مردم شده و این موضوع چندین بار در رسانه‌ها طی سه سال اخیر به گوش مسئولان رسیده‌است.

پساب خروجی از تصفیه خانه فاضلاب تربت‌حیدریه در پائین دست وارد مسیل می‌شود و عده‌ای از کشاورزان به صورت شبانه پساب را از محل مسیل، پمپاز و اراضی کشاورزی را آبیاری می‌کنند، اقدامی که بی‌شک تهدید علیه بهداشت و سلامت عمومی مردم است.

قصه پر غصه ماجرا زمانی است که بدانیم بیشتر محصولات صیفی‌جات و به‌خصوص سبزیجات در مناطقی از پائین دست تربت‌حیدریه کشت و برداشت و روزانه وارد بازار می‌شود و به‌قول جمعی از اهالی این مناطق برخی از این تولیدات محصول آبیاری با پساب فاضلاب است.

طی سه سال اخیر بار‌ها در این رسانه و سایر رسانه‌های شهرستان این معضل جدی که سلامت شهروندان را تهدید می‌کند به گوش مسئولان دستگاه‌های اجرایی مرتبط رسیده و آن‌ها هم با حکم دادستانی به جمع‌آوری ابزار انتقال آب و تخریب حتی بند‌های کوچک اقدام کردند اما این روند متوقف نشده و همچنان ادامه دارد.

سبزی‌هایی که اکنون وارد بازار می‌شود، آلوده هستند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه دراین خصوص اظهار داشت: بار‌ها توسط این مجموعه موضوع پساب فاضلاب تربت‌حیدریه به مسئولان مربوطه هشدار داده شده است.

محمد قربانی بیان کرد: به اعتقاد کارشناسان ما، تمام فاضلاب تصفیه نشده، بنابراین برخی مواقع وارد مزارع شده و حتی کشاورزان به‌صورت قاچاق از آن استفاده می‌کنند و بر این اساس سبزی‌هایی که اکنون وارد بازار می‌شود، آلوده هستند.

وی تصریح کرد: عمق فاجعه آن زمان است که مسئولان بالادستی بدانند تبعات این آلودگی در سال‌های بعد و در بروز بیماری‌های منجر به مرگ و میر، از جمله سرطان خود را نشان خواهد داد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه با بیان اینکه تنها ۲۵ درصد تأمین سلامت مردم بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است، گفت: ۷۵ درصد بقیه بر عهده سایر ارگان‌ها و به عبارت بهتر به تنهایی کاری از دست ما بر نمی‌آید.

قربانی اضافه کرد: اکنون جنگی را در حوزه بهداشت آغاز کرده‌ایم، اما مشکل اساسی آن است که اجرای روش‌های قدیمی دیگر کارساز نیست و باید متناسب با شرایط جدید برنامه‌ریزی و سایر دستگاه‌ها نیز به کمک ما وارد میدان شوند.

پساب تصفیه‌خانه فاضلاب باید برای همیشه تعیین تکلیف شود

رئیس اداره حفاظت محیط زیست تربت‌حیدریه در این خصوص به خبرنگار ما گفت: طبق قانون وظیفه ممانعت از کشت با آب نامتعارف یا همان پساب بر عهده دانشگاه علوم پزشکی و جهاد کشاورزی است اما در عین حال ما هر ماه پایش‌هایی با این محوریت و با مشارکت علوم پزشکی، جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای اجرا می‌کنیم.

داوود نور محمدی بیان داشت: حتی با دستور دادستانی شهرستان با مواردی طی چند سال اخیر برخورد شده و ابزار انتقال آب و همچنین برخی بند‌های نیمه خاکی تخریب شده‌، اما این کافی نیست و باید این موضوع برای همیشه تعیین تکلیف شود.

رئیس محیط زیست تربت حیدریه می‌افزاید: پساب ر‌ها شده مورد تأیید محیط زیست نیست و منکر آبیاری اراضی با پساب تصفیه خانه نیستم.

وی گفت: مسئول و ناظر مستقیم دانشگاه علوم پزشکی است و ما به‌عنوان محیط زیست و ناظر چندین بار ورود کرده‌ایم و بار‌ها نسبت به جمع‌آوری و تخریب اراضی حاصل از آبیاری پساب تصفیه‌خانه اقداماتی داشته‌ایم.

وی با تأکید براینکه مطالبه جدی ما از مجموعه آبفا و سرمایه‌گذار پروژه این است که این معضل زودتر تعیین تکلیف شود، افزود: بر همین اساس با توجه به اینکه طبق قرارداد پساب تصفیه خانه فاضلاب باید در اختیار پروژه صنعتی فولاد رخ قرار بگیرد، بنابراین مدیرعامل این مجموعه را در جلسات اخیر مجاب کردیم تا تدبیر اساسی‌ اندیشیده شود.

علیرضا عباسی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تربت‌حیدریه در گفتگوی کوتاهی با خبرنگار ما گفت: هفته گذشته با مدیران مرتبط و متولیان امر جلسه‌ای برگزار شد و قرار است در جلسه هفته آینده با حضور مالکان پساب این موضوع تعیین تکلیف شود.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار