رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
چهارشنبه 1403/06/28 Wednesday - 2024 18 September الأربعاء ، 15 ربيع الأول ، 1446
ساعت
شهرک صنعتی کاشمر، ربع قرن بدون تصفیه‌خانه؛

شهرک صنعتی کاشمر همچنان در حال آلوده‌سازی محیط است و علی‌رغم پیشرفت ۹۵ درصدی تصفیه‌خانه مرکزی، تعلل در تکمیل این پروژه، باعث قربانی شدن محیط زیست این شهرستان می شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ شهرک صنعتی کاشمر در سال ۱۳۷۶ و در راستای رشد و شکوفایی اقتصاد منطقه ایجاد شد و اینک با گذشت حدود ۲۷ سال تولیدکنندگان مستقر در این شهرک  با مشکل نبودِ تصفیه‌خانه نیز دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

بر اساس مصوبه هیئت ‌وزیران هر شهرک صنعتی پس از احراز شرایط سه‌گانه شامل «واگذاری ۵۰ درصد شهرک، بهره‌برداری حداقل ۳۰ درصد واحدها و تولید ۱۰۰ مترمکعب فاضلاب صنعتی» مکلف و ملزم به تأسیس، راه‌اندازی و به‌کارگیری مداوم سامانه تصفیه فاضلاب صنعتی است.

تیرماه سال ۱۳۹۴ در جلسه‌ای با حضور مدیرکل وقت محیط‌زیست خراسان رضوی بر ضرورت احداث تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی کاشمر تأکید و مدیران مکلف ‌شدند ظرف یک ‌سال تصفیه‌خانه فاضلاب این شهرک را ایجاد کنند؛ اما با گذشت چند سال دست‌اندرکاران از نبودِ تصفیه‌خانه فاضلاب به‌عنوان یک معضل بزرگ نام می‌برند و با وجود اخطارهای مکرر هنوز خبری از راه‌اندازی تصفیه‌خانه فاضلاب در این شهرک نیست.

شهرک صنعتی کاشمر بر روی ۶ رشته قنات فعال قرار گرفته که با رهاشدن فاضلاب واحدهای صنعتی، هر لحظه بیم تخریب و آلودگی قنات‌ها وجود دارد به‌طوری‌که تاکنون نیز چندین بار، مشکلاتی در برخی روستاهای این شهرستان رخ داده ‌است.

۱۸ دی‌ماه ۱۴۰۲ گزارشی مبنی بر «نبود تصفیه‌خانه مجهز، درد پنهان شهرک صنعتی کاشمر» در این پایگاه خبری منتشر شد.

در گزارش فوق مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی عنوان کرد که تصفیه‌خانه شهرک صنعتی کاشمر در حال حاضر ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا چهار ماه آینده یعنی اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری کامل می‌رسد؛ ولی پس از گذشت هفت ماه از انتشار گزارش، مجدد برای پیگیری این موضوع راهی شهرک صنعتی کاشمر شدیم و حجم فاضلاب رها شده نسبت به هفت ماه گذشته کمتر شده بود؛ ولی رهاسازی فاضلاب واحدهای صنعتی در دشت کاشمر همچنان ادامه دارد.

برخی از واحدهای صنعتی، تصفیه‌خانه کارخانه‌های خود را فعال کرده بودند تا از ورود پساب به محیط زیست جلوگیری کنند.

بر اساس گفته مسئولان این شهرک صنعتی، عملیات عمرانی تصفیه‌خانه مرکزی شهرک صنعتی کاشمر در سال ۱۴۰۰ آغاز شده و تا به امروز پیشرفت فیزیکی حدود ۹۵ درصد دارد.

 

از سال ۸۶ سیستم تصفیه‌خانه راه‌اندازی کرده‌ایم

یکی از صنعتگران شهرک صنعتی کاشمر در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ اظهار داشت: در واحد تولیدی خود که در حوزه لبنیات فعالیت می‌کند از سال ۱۳۸۶ سیستم تصفیه‌خانه راه‌اندازی کرده‌ایم.

 

نبود تصفیه‌خانه مرکزی در شهرک صنعتی کاشمر تأسف‌بار است

یکی دیگر از مدیران کارخانه‌های شهرک صنعتی کاشمر در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ از وجود تصفیه‌خانه با حجم ۱۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز خبر داد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر چیزی حدود ۷۰ مترمکعب بیشتر فاضلاب نداریم؛ ولی به دلیل نبود تصفیه‌خانه در شهرک صنعتی کاشمر که مایه تأسف است مجبور به راه‌اندازی تصفیه‌خانه در واحد خود شدیم که هزینه اولیه سنگینی را به همراه داشت.

وی همچنین تصریح کرد: ۱۵ سال است که ساخت تصفیه‌خانه شهرک صنعتی کاشمر در حال ساخت است و تا به امروز هنوز راه‌اندازی نشده است.

 

تأمین قطعات خارجی سیستم هوادهی تصفیه‌خانه شهرک صنعتی زمان بر شد

مصطفی پیرایش در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ با بیان اینکه عملکرد تصفیه‌خانه پیشرفت خوبی داشته است، اظهار داشت: تا به امروز پیشرفت بالای ۹۰ درصد در این پروژه شاهد هستیم.

وی با اشاره به مشکل تأمین بلوئرهای مورد نیاز سیستم هوادهی این پروژه، خاطرنشان کرد: این سیستم هوادهی یک‌سری قطعات وارداتی نیاز داشت که برای انعقاد قرارداد و انتخاب پیمانکار زمان‌بر شد.

معاون فنی شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی همچنین تصریح کرد: بخشی از قطعات خارجی تا زمانی که تأمین شد زمان‌بر شد و امیدواریم با توجه پیشرفت خوبی که این تصفیه‌خانه داشته تا پایان شهریورماه تصفیه‌خانه مرکزی شهرک صنعتی کاشمر به بهره‌برداری برسد.

 

در سال‌های اخیر و در نبود سیستم مجهز تصفیه‌خانه، پساب صنعتی تهدیدی جدی برای محیط زیست به شمار رفته و سبب آلوده‌شدن اراضی کشاورزی، منابع آب و تهدید حیات روستاییان در این شهرستان و ایجاد بویی بسیار نامطبوع در محل و موجب اعتراض روستاییان اطراف شهرک صنعتی شده است.

با توجه به بحرانی‌بودن دشت کاشمر و افت هر ساله منابع آب زیرزمینی، در صورت راه‌اندازی فاضلاب شهرک صنعتی کاشمر علاوه بر بازچرخانی بالغ ‌بر ۱۰۰ مترمکعب فاضلاب، در مصرف آب از دشت کاشمر نیز صرفه‌جویی می‌شود.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار