رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
پنج‌شنبه 1403/06/29 Thursday - 2024 19 September الخميس ، 16 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1403-04-27 10:39 شماره خبر : 7901 https://sobhtoos.ir/short/4aoMd 0
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه:

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه گفت: کار تهیه و تدوین اطلس جامع سلامت جمعیت زیر پوشش این دانشگاه به تفکیک ۳۶ مرکز جامع خدمات سلامت آغاز شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ به نقل از ایرنا؛ محمد قربانی اظهار کرد: این اقدام پژوهشی از حدود یک ماه قبل آغاز شده که در قالب آن ۲۰۰ شاخص شامل وضعیت سلامت، بیماری، دلایل مرگ و میر، تولد و کلیه شاخص‌هایی که رعایت آنها منجر به یک زندگی سالم و بدون بیماری خواهد شد، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: برخی شاخص‌ها نظیر بازماندگی از تحصیل، طلاق و ازدواج‌، سوانح و حوادث توسط دستگاه‌هایی چون آموزش‌وپرورش، دادگستری، پلیس راهور، بهزیستی و دیگر دستگاه‌ها تهیه می‌شود؛ لذا از این دستگاه‌ها انتظار می‌رود برای تهیه اطلس سلامت همکاری لازم را داشته باشند.

قربانی افزود: دانشگاه علوم پزشکی به‌عنوان متولی سلامت در تهیه برخی آمارها نظیر طرح‌های غربالگری مشکل خاصی ندارد، ولی تهیه آمار یاد شده از حوزه اختیارات این دانشگاه خارج است و حال آنکه دریافت دقیق این آمار برای برنامه‌ریزی در سلامت افراد جامعه تأثیرات بسیار مثبت دارد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه در ادامه از غربالگری هزار و ۳۰۶ نوزاد در جمعیت زیر پوشش این دانشگاه در سه‌ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: از این تعداد ۶۹ مورد مشکوک شناسایی شدند که بعد از انجام آزمایش‌های لازم ۶ مورد زیر درمان قرار گرفتند و از بروز عوارض جدی به آنان جلوگیری شد.

قربانی تصریح کرد: انجام غربالگری کم‌کاری تیروئید در سه تا پنج روزگی نوزادان، در راستای برنامهٔ کشوری غربالگری نوزادان و با هدف تشخیص زودهنگام و به‌موقع کم‌کاری تیروئید در نوزادان و جلوگیری از عوارض جبران‌ناپذیر آن، مانند عقب‌ماندگی ذهنی، اختلالات رشدی و شنوایی همه ساله انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از این تعداد ۸۴۴ مورد در تربت‌حیدریه، ۱۶۳ مورد در مه‌ولات و ۲۹۹ مورد در زاوه انجام شد، افزود: کم‌کاری تیروئید یکی از بیماری‌های شایع دوران نوزادی است که در صورت فقدان تشخیص و درمان به‌موقع، می‌تواند پیامدهای ناگواری برای سلامت و آیندهٔ کودک داشته باشد.

قربانی گفت: خوشبختانه با انجام غربالگری ساده و کم‌هزینه، می‌توان این بیماری را در مراحل اولیه شناسایی و با درمان به‌موقع از بروز عوارض آن جلوگیری کرد.

دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه، به ۳۷۵ هزار نفر جمعیت سه شهرستان تربت‌حیدریه، زاوه و مه‌ولات واقع در جنوب استان خراسان رضوی خدمات می‌دهد که از این تعداد ۱۸۷ هزار و ۱۷ نفر در نواحی روستایی سکونت دارند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار