رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
پنج‌شنبه 1403/06/29 Thursday - 2024 19 September الخميس ، 16 ربيع الأول ، 1446
ساعت
نمایی متفاوت از نمایشگاه ایران‌نوشت؛

بوی ماه مهر می‌آید، بوی خوش تکاپو، رشد و بالندگی اما سال‌هاست که غزه از مهر محروم است و کودکان نامهربانانه در حسرت ادامه تحصیل هستند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ زنگ تفریح جای خودش را به آژیر جنگ داده و مدرسه به تلی از خاک تبدل شده است، دیگر دانش‌آموزان نیستند تا در حیاط مدرسه کودکانه آواز شادی سر دهند، برخی‌شان زیر خروارها خاک آرمیده‌اند و برخی دیگر سر بر خاک نهاده و به سوگ عزیزان‌شان نشسته‌اند. آری این حال و هوای مهرماه در غزه است.

بوی مدرسه، بوی بازی‌های راه مدرسه و بوی خورشید پگاه مدرسه می‌آید و این روزها والدین، کودکان، نوجوانان و حتی جوانان به شور افتاده‌اند تا لوازم‌التحریر مدرسه و دانشگاه‌شان را تهیه کنند اما در غزه مهرماه بوی باروت می‌دهد، بوی خون و بوی پیکر شهدایی که چند روز زیر آوار مدرسه، بیمارستان و خانه‌شان باقی مانده است.

بسیاری از مردم ایران در حمایت از مردم مظلوم غزه، قدمی بزرگ برداشته‌اند، آن‌ها در یک حرکت خودجوش تصمیم گرفتند که کالای ایرانی بخرند و نه‌ محکمی به کالاهای برند خارجی بگویند، همان کشورهایی که تامین‌کننده اصلی جنگ‌افزارهای رژیم جعلی صهیونیستی هستند.

کالای ایرانی می‌خرند تا از کارگر ایرانی حمایت کنند و در اقتصاد ایران طرحی نو دراندازند. نوشت‌افزار ایرانی تهیه می‌کنند تا خشت اول تربیت فرزندان‌‌شان را درست بنا کنند تا دیوارشان تا ثریا صحیح و سالم بنا شود.

بوی ماه مهر در غزه جایی ندارد

به نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی که در پارکینگ شماره یک حرم مطهر رضوی برگزار شده است می‌رویم. نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی هویت‌ساز.

پیش از آن‌که به غرفه‌های لوازم‌التحریر برسیم، چشمم به کلاس درسی می‌افتد که نمادی از غزه است، غزه‌ای با بیش از 15 هزار شهید کودک که آینده‌ساز کشورشان بودند و هر کدام آینده‌ای را برای خودشان ترسیم کرده بودند.

نیمکت‌ها همه رو به تخته سیاه قرار گرفته‌اند و بر روی آن‌ها عکس شهدای دانش‌آموز قرار دارد، لبخندهایشان در قاب عکس‌ها یخ زده است، روح اینجا به انجماد می‌رسد از این خنده‌های اجباری که بر روی لب‌هایشان خشکیده است.

نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی شلوغ است، همه آمده‌اند، مایحتاج مدرسه و دانشگاه‌شان را از اینجا بخرند تا در کنار درس، درس زندگی بگیرند از آن‌ها که عکس‌هایشان بر روی جلد دفترها قرار دارد.

بوی ماه مهر در غزه جایی ندارد

زینب کریمی به همراه سه فرزندش به نمایشگاه آمده است، او در گفتگو با خبرنگار ما می‌گوید: همه اقلام در این نمایشگاه کیفیت بسیار خوبی داشتند، البته کیف‌ها می‌توانستند کمی بهتر باشند.

او از تنوع کالا می‌گوید و ادامه می‌دهد: دفترها تنوع بسیار خوبی داشت و پاسخگوی نیاز هر سه فرزند من بود این در حالی است که فرزندان من سلایق بسیار متفاوتی از یکدیگر دارند.

این بازدیدکننده نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی می‌گوید: چیزی که در این نمایشگاه بسیار نظر مرا جلب کرد، دفاتری با طرح شهدا در قالب کارتونی و عکس بود چرا که کودکان و نوجوانان و حتی جوانان از این دفاتر استقبال بسیار زیادی می‌کنند و از این شهدای گران‌قدر درس زندگی می‌گیرند و همواره به یاد و به عشق شهدا در تحصیل علم می‌کوشند.

او به قیمت بسیار خوب اجناس اشاره کرده و بیان می‌کند: به جز کیف و جامدادی برای سه فرزندم، با مبلغ 1 میلیون و 500 هزار توانستم همه لوازم تحریر مورد نیازشان را از این نمایشگاه تهیه کنم.

بوی ماه مهر در غزه جایی ندارد

محمد حسینی که به همراه دو فرزند نوجوانش به نمایشگاه آمده است. می‌گوید اهل استان چهارمحال‌وبختیاری است و به قصد زیارت به این شهر آمده‌اند اما وقتی خبر برپایی نمایشگاه را شنیده‌اند آمده‌اند تا با یک تیر چند نشانه بزنند؛ هم کالای ایرانی بخرند، هم از مردم مظلوم غزه و تولید داخلی حمایت کنند و هم اینکه سوغات و یادگاری از مشهدالرضا تهیه کنند.

از تنوع کالا بسیار راضی است و می‌گوید: آنچه بیشتر از همه نظر فرزندان مرا جلب کرد، دفاتری با طرح شهدا بود، همچنین دخترم از تنوع کیف‌ها خیلی خوشش آمد، همه جا کیف‌ها با طرح انیمیشن‌های دیزنی‌لند بود اما طرح کیف‌های این نمایشگاه از دل ایران عزیزمان برخاسته است و لاجرم به دل مردم ایران می‌نشیند.

بوی ماه مهر در غزه جایی ندارد

در گوشه‌ای از این نمایشگاه عروسک و اسباب بازی‌هایی نیز عرضه می‌شود، غالباً ایرانی نیستند و طرح یکی از آن‌ها نقشی از پرنسس یخی است، غافل از اینکه همین طرح‌ها و نقش‌هاست که ذائقه کودکان را تغییر می‌دهد.

اما کمی جلوتر در این غرفه چشمم به اسباب بازی جدید و نوینی افتاد که اگر جای خودش را در دل کودکان باز کند، هنر کهن ایرانیان، جانی دوباره می‌گیرد، آن وسیله چیزی نبود جز معاصرسازی هنر صنعت گلیم‌بافی.

کودکان دست در دست والدین‌شان برای خرید لوازم‌التحریر به این نمایشگاه آمده‌اند و من در دل با خدای خود نجوا می‌کنم و از یگانه خالق هستی می‌خواهم که هیچ کودکی در هیچ کجای این جهان به بهانه جنگ از تحصیل باز نماند و روزی فرا رسد که تحصیل که مانند نفس کشیدن حق مسلم همه کودکان است، ادا شود. آمین یا رب‌العالمین.

گفتنی است؛ نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی از پانزدهم شهریورماه آغاز شده و تا سوم مهرماه هر روز از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۰ شب در پارکینگ شماره یک حرم مطهر رضوی میزبان علاقه‌مندان است.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار