رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
دوشنبه 1403/04/18 Monday - 2024 08 July الاثنين ، 2 محرّم ، 1446
ساعت
1403-04-15 11:21 شماره خبر : 7779 https://sobhtoos.ir/short/NKQvQ 0
مدیر جهاد کشاورزی نیشابور خبر داد:

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور گفت: پیش‌بینی می‌شود بیش از 3000 هزار تن گیلاس از سطح باغات این شهرستان نیشابور برداشت شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی نیشابور علی مبارکی گفت: حدود 643هکتار از باغ‌های نیشابور به کشت گیلاس اختصاص یافته است که از این میزان 496 هکتار سطح زیر کشت بارور بوده و پیش‌بینی می‌شود امسال حدود 3هزار و 472 تن انواع گیلاس از این سطح برداشت شود. 

وی بیان کرد: شهرستان نیشابور به لحاظ محصولات باغی از جایگاه ویژه‌ای در استان خراسان رضوی برخوردار است و کیفیت محصول تولیدی گیلاس شهرستان نیشابور بسیار بالاست.

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور افزود: یکی از مشکلات عمده باغداران شهرستان، باروری کم درختان گیلاس به‌خصوص رقم تک‌دانه مشهد است، لذا در راستای از بین بردن این مشکل در باغات چند سالی است که با همکاری اداره تولیدات گیاهی، واحد باغبانی و مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان رضوی اقدام به اجرای طرح سرشاخه‌کاری باغات کم بارده گیلاس شهرستان شده است.

مبارکی اظهار داشت: در این طرح با استفاده از ارقام معرفی شده مرکز تحقیقات، در باغات بهره‌برداران پیشرو اقدام به پیوند سرشاخه‌کاری و جایگزینی ارقام اصلاح شده و گرده افشان به‌صورت پایلوت در دو منطقه گیلاس کاری شهرستان ( روستای میرآباد و فوشنجان بخش مرکزی ) انجام شده است.

وی گفت: بیشترین سطح کشت گیلاس در بخش مرکزی شهرستان نیشابور است و امسال با برگزاری روز مزرعه گیلاس ضمن استقبال خوب باغداران، کار آموزش هرس اصولی و فنی، معرفی ارقام جدید خود گرده افشان گیلاس نیز انجام شد.

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور با اشاره به اینکه ارقام استلا، برلت، سوئیت آن، سوئیت هارت، عطار، زشک جزو ارقام خودگرده افشان و پر محصول می‌باشند، بیان داشت: این ارقام در استان قابل کشت بوده و نیشابور پس از طرقبه و شاندیز رتبه سوم استان را از لحاظ سطح زیر کشت گیلاس به خود اختصاص داده است.

مبارکی گفت: در حال حاضر از محل تولید و عرضه گیلاس سالیانه بیش از 380 میلیارد تومان سود ناخالص عاید کشاورزان نیشابوری می‌شود.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار