رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
دوشنبه 1403/02/31 Monday - 2024 20 May الاثنين ، 12 ذو القعدة ، 1445
ساعت
1402-12-16 09:01 شماره خبر : 6225 https://sobhtoos.ir/short/VdKjD 0
مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد خبر داد:

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد گفت: کار برداشت انگور نوبرانه گلخانه‌ای از سطح ۴ هزار مترمربع گلخانه در شهرستان خلیل‌آباد در اسفندماه آغاز شد.

محمود شبان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ در تشریح این خبر اظهار داشت: شهرستان خلیل‌آباد با ۵ هزار و ۷۲۷ هکتار باغ انگور و تولید ۹۰ هزار تن انگور مقام اول استان در حجم تولید داراست.

وی با اشاره به اینکه بخش قابل‌توجهی از صادرات کشمش استان از این شهرستان صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: خراسان رضوی از نظر سطح زیر کشت انگور در رتبه چهارم و به لحاظ میزان تولید رتبه اول را دارد.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد با بیان اینکه درآمد اصلی مردم شهرستان خلیل‌آباد از تولید انگور و کشمش است، تصریح کرد: باغات انگور این منطقه دارای شرایط ویژه‌ای از نظر کمی و کیفی هستند به‌نحوی‌که انگور تولید شده دارای لطافت خاصی بوده است.

وی با تأکید بر اینکه در شهرستان خلیل‌آباد بیش از ۳۰ رقم انگور شناسایی شده است، اذعان کرد: برداشت انگور شهرستان به طور معمول از تیرماه از سطح باغات شروع می‌شود؛ ولی با انجام برخی اقدامات کار برداشت انگور نوبرانه گلخانه‌ای از سطح ۴ هزار مترمربع گلخانه در شهرستان خلیل‌آباد در اسفندماه آغاز شد.

شبان با اشاره به اینکه زودرس شدن انگور و رساندن محصول به‌عنوان انگور نوبرانه از اهداف اصلی و اقتصادی این طرح است که با موفقیت انجام شد، عنوان کرد: این امر می‌تواند کمک قابل‌توجهی به اقتصاد باغداران کند.

وی با بیان اینکه در بسیاری از سال‌ها خسارت تگرگ و باران‌های بی‌موقع و طوفان خسارت جبران‌ناپذیری به باغات انگور وارد می‌کند که در کشت گلخانه‌ای این خسارت به حداقل می‌رسد، تشریح کرد: میزان آب مصرفی در باغاتی که زیر گلخانه هستند به میزان ۵۰ الی ۷۰ درصد بسته به نوع بافت خاک کمتر از باغاتی هست که در فضای باز کشت شده‌اند.

مدیر جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه کشت‌های گلخانه‌ای اولویت جهاد کشاورزی است، ابراز کرد: کشاورزان باتوجه‌به مشکلات آب‌وهوایی که وجود دارد باید کشت‌های گلخانه‌ای را در برنامه‌های خود قرار دهند.

وی همچنین در ادامه افزود: با اقداماتی که صورت گرفت، شهرستان خلیل‌آباد دارای ۷ هزار و ۲۰۰ مترمربع فضای گلخانه‌ای از محصولات مختلف از جمله لیموترش، توت‌فرنگی، گیاهان دارویی و تولید انگور خارج از فصل است.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار