رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
شنبه 1403/02/08 Saturday - 2024 27 April السبت ، 18 شوّال ، 1445
ساعت
1403-01-05 12:05 شماره خبر : 6397 https://sobhtoos.ir/short/462Xw 0
مدیرکل گمرک شهید شوشتری سرخس خبر داد:

مدیرکل گمرک شهید شوشتری سرخس از افزایش ۲۴ درصدی تجارت خارجی در گمرک سرخس خبر داد و گفت: پارسال حجم تجارت خارجی در گمرک سرخس، ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن بوده که شامل صادرات، ترانزیت و واردات کالا می‌شود.

علی‌اکبر کیانی علی‌آباد، در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ با اشاره به اتفاقات خوب در اداره کل گمرک شهید شوشتری شهرستان سرخس در سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: یکی از اتفاقات خوبی که سال گذشته در گمرک سرخس افتاد، راه‌اندازی پنجره واحد فیزیکی بعد از حدود ۱۸ سال بود که با پیگیری فرماندار سرخس و ورود دادستان شهرستان این اتفاق خوب اجرایی شد و امروز خدمات به مراجعه‌کنندگان آسان‌تر شده است.

مدیرکل گمرک شهید شوشتری سرخس با تاکید بر اینکه تجارت فرآیند است و سازمان‌های مختلف در آن دخالت دارند، افزود: تجمیع کدها هم که از سال ۹۵ معطل مانده بود، در اداره کل گمرک سرخس اجرایی شد؛ در این راستا کدهای واردات و صادرات تجمیع شد؛ البته کدهای ترانزیت هنوز تجمیع نشده است.

وی با بیان اینکه بسترهای خوبی در اداره کل گمرک سرخس ایجاد و مسیر ریل‌گذاری شده است، بیان کرد: تجارت وسعتی به پهنای اقیانوس دارد و قطعا نام و نشان شهرستان سرخس در آینده در گرو منطقه‌ آزاد و تجارت‌ آن است.

افزایش ۲۴ درصدی تجارت خارجی در گمرک سرخس

کیانی علی‌آباد به افزایش ۲۴ درصدی تجارت خارجی در گمرک سرخس اشاره و خاطرنشان کرد: پارسال حجم تجارت خارجی در گمرک سرخس، ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن بوده که شامل صادرات، ترانزیت و واردات کالا می‌شود.

مدیرکل گمرک شهید شوشتری سرخس تصریح کرد: پارسال در صادرات کالا ۳ درصد و در واردات کالا ۴۸ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش داشتیم.

وی عنوان کرد: بیشترین کالاهای صادراتی، مواد غذایی، شیرینی‌جات، مصالح ساختمانی و مواد پتروشیمی است؛ همچنین بیشترین کالاهای وارداتی، لوبیا، روغن، کود شیمیایی، پنبه و گوگرد و بیشترین کالاهای ترانزیتی نیز شامل لوازم منزل، مصالح ساختمانی، دارو، قطعات و لوازم خودرو بوده است.

کیانی علی‌آباد با تاکید بر اینکه سرخس دروازه ورودی کالاهای اساسی به کشور از آسیای میانه است، گفت: پارسال در ترانزیت خارجی از مبدا ۱۷۰ درصد افزایش تناژ و در ترانزیت خارجی از مقصد ۱۵ درصد کاهش تناژ داشتیم.

معادل نیمی از جمعیت سرخس رفت‌وآمد مسافر خارجی داشتیم

مدیرکل گمرک شهید شوشتری سرخس در ادامه به آمار ورود و خروج مسافر از گمرک سرخس اشاره و تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲، معادل نیمی از جمعیت سرخس، رفت‌وآمد مسافر خارجی در گمرک سرخس داشتیم و در این رابطه ۳۴۴ درصد در ورود مسافر و ۱۶۰ درصد در خروج مسافر نسبت به سال قبل آن افزایش داشتیم.

وی اضافه کرد: در تاریخ مرز سرخس برای نخستین بار زوار اربعینی ازبکستانی داشتیم که این مسئله نیازمند ورود دستگاه‌های فرهنگی به‌ویژه آستان قدس رضوی برای ارائه خدمات فرهنگی در مرز سرخس به‌عنوان پیشانی نظام جمهوری اسلامی ایران است.

کیانی علی‌آباد با اشاره به ورود و خروج کامیون‌های ترانزیتی از مرز سرخس گفت: در سال ۱۴۰۲ در حوزه ترانزیت کامیونی در ورود ۲۳ درصد و در خروج ۶ درصد افزایش داشتیم؛ پارسال حدود ۱۰۴ هزار کامیون ترانزیتی از مرز سرخس رفت‌وآمد داشتند.

مدیرکل گمرک شهید شوشتری سرخس خاطرنشان کرد: همچنین ارزش تجارت چمدانی در گمرک سرخس در سال گذشته، ۵ میلیون و ۸۰۲ هزار دلار بوده که آمار قابل‌توجهی است.

منطقه آزاد سرخس می‌تواند دروازه صنعت آسیای میانه شود

وی در پایان با تاکید بر اینکه منطقه آزاد سرخس در آینده می‌تواند دروازه صنعت آسیای میانه و جاده ابریشم شود، بیان کرد: دوران عملیاتی شدن منطقه ویژه اقتصادی سرخس به آزاد اگر سریع‌تر اتفاق بیفتد، نه تنها به مردم این شهرستان، بلکه به استان و کشور منافع زیادی می‌رسد.

گمرک و گذرگاه مرزی سرخس در شمال شرقی‌ترین نقطه ایران اسلامی و در ۱۸۵ کیلومتری شمال شرق مشهد، هم‌ مرز با ترکمنستان واقع شده است که از مبادی مهم تجارت و ترانزیت خارجی کشور به‌ویژه با کشورهای آسیای مرکزی محسوب می‌شود.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار