رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
پنج‌شنبه 1403/06/29 Thursday - 2024 19 September الخميس ، 16 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1403-06-28 11:03 شماره خبر : 8653 https://sobhtoos.ir/short/VmBLo 0
عضو کمیسیون‌ برنامه‌وبودجه مجلس:

عضو کمیسیون‌ برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی گفت: از قیمت فعلی زعفران در بورس که حدود ۹۰ میلیون تومان است حمایت خواهیم کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ به نقل از ایسنا، محسن زنگنه در هشتمین همایش هم‌اندیشی زعفران اصیل خراسان در خصوص اهمیت توجه به اقتصاد در تولید محصولات اظهار کرد: در هر محصولی مهم‌تر از خود محصول، اقتصاد آن محصول است، اگر زعفران یا هر کالای دیگری مانند گندم یا حتی محصول فرهنگی تولید شود و به اقتصاد آن توجهی نشود، نمی‌توان در آن زمینه موفق شد. اگر اقتصاد زعفران درست شود، کشاورز بهترین کود، آبیاری و پیاز را تهیه و استفاده می‌کند، و محصول خود را داخل کیسه آرد نانوایی نمی‌ریزد، اما اگر اقتصاد زعفران درست نشود، نمی‌توان از کشاورز و فراوری‌کننده، انتظار هزینه‌کردن داشت.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اقتصاد امر شناختی است، خاطرنشان کرد: اقتصاد یک امر تک‌بعدی نیست، بلکه یک امر شناختی است. امروزه علوم شناختی، مدرن‌ترین علوم دنیا به شمار می‌رود. علوم شناختی، یعنی مهم نیست آن چیزی که فردی ارائه می‌دهد چه باشد، بلکه مهم آن است که مخاطب چه برداشتی خواهد کرد؛ تبلیغات امروز یک امر شناختی است. 

وی تأکید کرد: امروز قیمت زعفران، تنها به پیاز آن بستگی ندارد، بستگی به این‌ دارد که نماینده مجلس چه نوع سخنرانی‌ای می‌کند. من قانون‌گذار ممکن است نیت خیری داشته باشم، اما مهم این است که در ذهن جامعه چه چیزی نقش می‌بندد. به دولت عرض کردم وفاق خوب است، ولی گاهی اوقات وفاق تنها بین مسئولان و اهالی مجلسی صورت می‌گیرد، درصورتی‌که مردم هیچ‌کدام از آن‌ها را قبول ندارند. وفاق زمانی است که مردم هم آن را احساس کنند و ما را بپذیرند، این همان امر شناختی و ذهنی است. چنانچه در موضوع تورم، خیلی اوقات هیچ اتفاقی در کشور نمی‌افتد و همه چیز ارزان می‌شود و بالعکس هیچ اتفاقی نمی‌افتد و همه چیز گران می‌شود؛ علت این موضوع، انتظارات تورمی است.

زنگنه تصریح کرد: امروز اقتصاد یک زنجیره است. اگر می‌خواهیم راجع به زعفران صحبت کنیم، باید تمام زنجیره تقویت شود. کسی که بذر را آماده می‌کند، کشاورز، فراوری‌کننده، توزیع‌کننده، دلال، فروشنده، صادرکننده و حتی خریدار باید تقویت شوند. در هر جای این زنجیره که باشیم، اگر کل زنجیره را تقویت نکنیم، شکست می‌خوریم؛ بنابراین باید فضایی برای حمایت از این زنجیره ایجاد کنیم.

زنگنه با اشاره به اینکه در چین به شدت بر روی زعفران‌کار می‌کنند، گفت: مراقب باشیم و از زنجیره‌ خود حمایت کنیم. اگر کسی در میانه این زنجیره به دنبال منافع، اعتبار، جایگاه و قدرت برای کسب سود تنها در جیب خود تلاش کند و برایش مهم نباشد که بر سر کشاورز و زعفران چه بلایی خواهد آمد، مافیا است. مافیا هر کسی است که به دنبال این باشد که دیگران در زنجیره‌ای ضرر کنند و زمین بخورند که در درازمدت این زنجیره را دچار مشکل خواهد کرد. این مشکلاتی است که اگر رعایت کنیم، اقتصاد زعفران هم درست خواهد شد.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به نمودار صادرات زعفران از سال‌ ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۹ یادآور شد: زعفران در سال ۱۳۸۹ با قیمت هر کیلو ۳۰۶۵ دلار، در سال ۹۰ و ۹۱، ۳۰۰۰ دلار و در سال ۹۲، ۱۴۶۰ دلار صادر می‌شد. پس از سال ۱۳۹۲ که قیمت دلار افزایش یافت، آیا خریدار ما در چین و اسپانیا زعفران را از ما ارزان‌تر خریده‌اند؟ خیر، آن‌ها همان قیمت ۳۰۰۰ دلار را می‌خریده‌اند، اما در اینجا از توهم ارزی کشاورز سوءاستفاده کردند و کشاورز متوجه این افزایش قیمت نشده است. چنانچه قیمت واقعی در اوایل سال ۹۹، ۸.۵ میلیون تومان بود که ۳۵۰ دلار می‌شد، اما امروز به ۱۵۰۰ دلار رسیده است.

وی تصریح کرد: اینکه بازار عرضه و تقاضا قیمت را تعیین می‌کند، غلط‌ترین حرفی است که به‌عنوان یک اقتصاددان می‌شنوم. عرضه و تقاضا مربوط به بازار رقابت کامل است که به گفته آدام اسمیت این موضوع وجود خارجی ندارد، آن هم در زعفران که کاملاً در آن انحصار داریم و در ۴ سال با سختی به ۱۵۰۰ دلار رساندیم.

زنگنه با اشاره به سیاست‌های غلط بانک مرکزی در ۳ تا ۴ سال گذشته گفت: این سیاست‌های غلط، صادرات خرد ما را  به فنا داد و من به‌عنوان نماینده وظیفه دارم این مشکل را حل کنم.

وی افزود: بیشترین افزایش قیمت در طول ۴ سال گذشته متعلق به زعفران بوده است که از حدود ۸ میلیون تومان به ۹۰ تا ۱۱۰ میلیون تومان رسیده است که با همکاری همه انجام شده است. تمام این زنجیره از کشاورز تا فراوری‌کننده همگی باید از قیمت زعفران صیانت کنند. 

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی با طرح این مسئله که چرا کسی در حوزه فراوری زعفران سرمایه‌گذاری نمی‌کند، گفت: فردی که کارخانه می‌زند، باید ۱۰ تن زعفران بخرد که امروز در بازار ۹۰ میلیون تومان، اما فردا به ۷۰ میلیون تومان ‌می‌رسد، با این حساب آن فرد در همان اول کار زمین خواهد خورد؛ بنابراین ضروری است در بازار زعفران ثبات ایجاد شود. 

وی با اشاره به علل کاهش قیمت زعفران در فصل برداشت سال ۱۴۰۱ و قدرت مافیا در این اتفاق بیان کرد: از قیمت فعلی زعفران حمایت خواهیم کرد، از قیمت فعلی در بورس که حدود ۹۰ میلیون تومان است حمایت خواهیم کرد، همچنین صندوق‌های بورسی امسال خرید خواهند داشت و ان‌شاءالله نماد امسال را زودتر باز خواهیم کرد.

وی افزود: خواهشمندیم که دوستان به شایعات فضای مجازی توجه نکنند. امسال رشد تولید نداریم، نهایت بین ۲۰ تا ۲۵ درصد و در برخی مناطق ۳۰ درصد رشد خواهیم داشت. تمام دنیا خالی از زعفران است. تمام زعفران‌ را از بورس خارج کردیم و تنها ۴.۵ تن داخل بورس است و بازار آماده جهش قیمت است. 

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار