رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
جمعه 1403/04/08 Friday - 2024 28 June الجمعة ، 22 ذو الحجة ، 1445
ساعت
1403-04-03 09:26 شماره خبر : 7573 https://sobhtoos.ir/short/Vwovj 0
مدیر جهاد کشاورزی گلبهار خبر داد:

مدیر جهاد کشاورزی گلبهار گفت: کار برداشت محصول کلزا از سطح ۱۵۰ هکتار از کشتزارهای این شهرستان آغاز شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ به نقل از «فارس»؛ محمد شجعی اظهار کرد: پیش بینی می شود از سطح هر هکتار ۲/۵ تن دانه کلزا برداشت شود که با میانگین متوسط کشوری برابری می‌کند.

وی افزود: در تلاش هستیم در سال زراعی جدید با انجام برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات موثر و بکارگیری امکانات، برنامه پیش‌بینی شده توسعه کشت کلزا و افزایش تولید دانه‌های روغنی کلزا در منطقه تحقق یابد تا بتوانیم گام موثری در جهت خودکفایی اقتصادی و تامین روغن مورد نیاز کشور برداریم.

مدیر جهاد کشاورزی گلبهار گفت: بهترين زمان برداشت اين محصول صبح ها از ساعت ۶ تا ۱۰ و عصرها از ساعت ۱۶ به بعد مي باشد.

شجعی از كشاورزان خواست در زمان برداشت محصول و استفاده از كمباين‌هاي داراي معاينه فني يا داشتن هد برداشت توجه نمايند.

کلزا بعد از سویا، آفتابگردان، بادام زمینی و کتان در رتبه پنجم دانه‌های روغنی قرار دارد؛ این گیاه دارای ۴۰ درصد روغن و ۲۳ درصد پروتئین است.

کشت این محصول ارزشمند، کم آب بر معادل ۰.۶۰ کیلوگرم بر متر مکعب و مقرون به صرفه، علاوه بر نقش مهم آن در افزایش تولید، بهترین گزینه جهت تناوب زراعی با گندم بوده که در راستای اصلاح الگوی کشت یکی از راهکارهای مدیریت منابع آبی به شمار می‌رود.

روغن كلزا به دليل داشتن اسيدهاي چرب اشباع نشده و نداشتن كلسترول از كيفيت تغذيه‌اي بالايي برخوردار بوده و بين ارقام آن و در شرايط مختلف تنوع زيادي در تركيب اسيدهاي چرب آن مشاهده مي‌شود.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار