رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
جمعه 1403/07/27 Friday - 2024 18 October الجمعة ، 15 ربيع الآخر ، 1446
ساعت
1403-05-06 09:37 شماره خبر : 7997 https://sobhtoos.ir/short/NgoK5 0
در میزگرد اختصاصی انرژی آب مطرح شد:

مدیرعامل شرکت آب‌ و فاضلاب تربت‌حیدریه با اشاره به اینکه تاکنون هیچ برنامه‌ای برای قطعی آب‌ تعریف نکردیم، گفت: وقتی در نقطه سربه‌سر اتفاقی از قبیل قطعی برق یا آسیبی به تأسیسات وارد می‌شود به ناچار برنامه جبرانی خواهیم گذاشت.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ در مدت دو هفته اخیر مردم شهر تربت‌حیدریه با انتقاد از برخی بی‌برنامه‌گی‌ها در خصوص قطعی آب و همچنین عدم اطلاع از آن، خواستار پاسخگویی مسئولان برای این ناهماهنگی‌ها و علت قطعی آب‌ شدند. 

بر همین اساس در میزگردی با حضور مدیرعامل شرکت آب‌ و فاضلاب و همچنین رئیس کمیسیون اصناف، محلات و انرژی آب شورای شهر و برخی اعضای این کمیسیون و اداره آب و فاضلاب، علاوه بر چرایی این موضوع به روند تامین، تولید، انتقال و توزیع آب‌ پرداختیم. 

پارسال شرکت‌ آب و فاضلاب متعهد شد امسال قطعی آب نداریم 

عضو کمیسیون اصناف، محلات و انرژی آب‌ شورای شهر تربت‌حیدریه گفت: با توجه به تنش آبی و خشکسالی‌های اخیر موضوع حفر و تجهیز چهار حلقه چاه پارسال در روند کاری اداره آب و فاضلاب قرار گرفت و قرار بود با ورود این چاه‌ها به مدار آبرسانی امسال شاهد قطعی آب نباشیم. 

مهدی زاهدی خطاب به مدیرعامل آب و فاضلاب گفت: با توجه به اینکه چهار حلقه چاه جدید وارد مدار آبرسانی‌ شده علت قطعی آب‌ چیست و در گام بعدی چرا قطعی آب به شهروندان اطلاع‌رسانی نمی‌شود. 

وی ادامه داد: شهروندان در برخی مناطق مثل رضاشهر، بلوار امام رضا علیه‌السلام، پردیس و یا کوی صدف با مشکل جدی قطعی و یا فشار کم آب مواجه هستند. 

زاهدی در بخشی دیگر از موضوع اجرای آسفالت توسط شرکت طوس مسیر گلایه کرد و افزود: اگر قرار است جای آسفالت شکافی و شبکه آبرسانی‌ اصلاح و یا طرح فاضلاب اجرا شود نباید آسفالت مجدد محل اصلاح و اجرای طرح سه ماه به‌طول بیانجامد، مردم از اجرای شبکه آسفالت راضی نیستند. 

کسری ۹۰ لیتر بر ثانیه در حوزه تولید/ قطعی برق چاه‌ها یکی از دلایل اصلی قطعی آب است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تربت‌حیدریه در ابتدا به وضعیت منابع آبی این شهرستان اشاره کرد و گفت: در منطقه غرب از صنوبر تا ده‌پائین هیچ ظرفیتی برای تامین آب نیست و در شمال شهر هم منابع آبی خاصی نداریم، بنابراین فقط منابع آبی ما در شرق تربت‌حیدریه از اسفیوخ و گوجی و جعفرآباد بوده و این در حالی است که به فاصله کمتر از ۱۰ کیلومتر، از حوزه سیاسی شهرستان که خارج می‌شویم تامین آب سخت‌تر می‌شود. 

علیرضا عباسی تصریح کرد: یکی از مشکلات در حوزه تامین آب قطعی برق است که در هفته قبل ۱۰ چاه از مدار خارج شد و وقتی در نقطه سربه‌سر اتفاقی از قبیل قطعی برق یا آسیبی به تأسیسات وارد می‌شود به ناچار برنامه جبرانی خواهیم گذاشت. 

عباسی اضافه کرد: چنانچه منابع آبی ۲۴ ساعته فعال باشد توان تولید ۶۲۲ لیتر بر ثانیه است که در این صورت ۲۷ لیتر بر ثانیه کسری آب داریم و اگر ۲۰ ساعته فعال باشند توان تولید ۷۲۲ لیتر بر ثانیه و در حال حاضر ۹۰ لیتر بر ثانیه کسری آب داریم. 

مدیرعامل آب و فاضلاب تربت‌حیدریه در پاسخ به سوال عضو شورا مبنی بر دلیل عدم اطلاع‌رسانی قطعی آب با اشاره به اینکه هنوز برنامه از پیش تعیین شده برای قطعی آب نداریم، گفت: بنا بر هر دلیلی اعم از قطعی برق، مشکل در زیرساخت‌ها و سوختن پمپ‌ها وقتی چاه از مدار آبرسانی خارج شود به تبع آن‌ مخازن خالی می‌شود و چند روز طول می‌کشد چاه‌ها مخازن را تکمیل کنند، بنابریان به ناچار باید در برخی نقاط آب را قطع یا کم فشار کنیم. 

عباسی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۲ حلقه چاه با پنج ایستگاه پمپاژ و هفت دیزل در مدار آبرسانی‌ شهرستان فعالیت دارند، گفت: شرکت آب‌ و فاضلاب پنج شهر و ۱۵۰ روستا را تحت پوشش دارد که از این تعداد ۶۸ هزار و ۳۷۸ اشتراک در شهرها و ۳۰ هزار و ۶۴۵ اشتراک در روستاها است. 

تمدید طرح آبرسانی به تربت‌حیدریه تا سال ۱۴۰۳

مدیرعامل شرکت آب‌ و فاضلاب تربت‌حیدریه اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم طرح ملی آبرسانی‌ به تربت‌حیدریه است که در سال ۱۴۰۰ به اتمام رسیده‌ بود که با رایزنی‌های انجام گرفته‌ این طرح تا سال ۱۴۰۳ تمدید شد.

عباسی بیان کرد: این طرح از پایین‌دست با حفر و تجهیز چهار حلقه چاه با اعتبار حدود ۴۵ میلیارد تومان در حوزه تامین آب انجام گرفت و وارد مدار آبرسانی شده‌است. 

وی افزود: در گام دوم و در چهار ماهه نخست امسال ۱۵ حلقه چاه را جابه‌جا کردیم و این بدان خاطر است که برخی منابع با کمبود آب مواجه است و چاه آبرسانی‌ در حد امکان در همان حوزه جابه‌جا می‌شود. 

مدیرعامل آب‌ و فاضلاب تربت‌حیدریه گفت: از سال ۱۴۰۰ مطالعاتی در تمام اراضی شهر تربت‌حیدریه از منطقه صنوبر تا سیمان زاوه انجام و نقطه‌یابی و میزان دبی آب‌ در برخی نقاط بی‌سابقه بوده و این نتیجه مطالعات است. 

وی از انتقال آب به عنوان گام بعدی پس از تامین و تولید عنوان کرد و افزود: سالانه ۲۴ میلیون مترمکعب آب شرب برای مصرف این شهر استحصال می‌شود که ۳۵ درصد آن در مسیر انتقال و توزیع  به علت فرسوده بودن شبکه هدر می‌رود، بنابراین با هدف کاهش هدر رفت آب در خطوط توزیع و انتقال آب تربت‌حیدریه در سال ۱۴۰۱ حدود 2 هزار و 500 متر از  خط ۶۰۰ اصلی این شهر با لوله چدنی تعویض شد. 

عباسی با بیان اینکه امسال اصلاح یک‌هزار و 500 متر از همین مسیر را در دستور کار داریم گفت: اهمیت اصلاح این خط وقتی بیشتر می‌شود که بدانیم چنانچه اصلاح این خطوط برای انتقال انجام نمی‌شد قادر به اجرای طرح آبرسانی‌ و انتقال آن به شهر تربت‌حیدریه نبودیم. 

وی گفت: همچنین اصلاح خطوط انتقال در بهارستان با اعتبار 5 میلیارد تومان ظرف سه ماه عملیاتی شد. 

امسال دو ایستگاه پمپاژ تربت‌حیدریه با اعتبار ۴۰ میلیارد تومان اعتبار ارتقا می‌یابد 

مدیرعامل آب‌ و فاضلاب تربت‌حیدریه خاطرنشان کرد: تربت‌حیدریه یکی از شهرهایی است که آب سربالا می‌رود که باید در پنج مرحله آب را پمپاژ کرد تا به دست مردم برسد و بر عکس در کاشمر آب به‌صورت شیب حتی گاهی بدون تجهیزات هم قابل انتقال است. 

عباسی گفت: امسال دو ایستگاه پمپاژ آب در  تربت‌حیدریه بعد از بیست سال با اعتبار ۴۰ میلیارد تومان در حال ارتقا و همه تجهیزات خریداری شده‌ است. 

وی ادامه داد: بعد از خط انتقال به مخازن می‌‌رسیم و چندین سال است که مخازن ارتقا نیافته و سرانه آب 6 دهم بوده، بنابراین تا پایان امسال کار ساخت مخزن 5 هزار مترمکعبی به پایان می‌رسد، ضمن آن که مخزن 5 هزار مترمکعبی دیگری و همچنین مخزنی 2 هزار مترمکعبی در پردیس در حال ساخت است. 

اجرای دومین پروژه زون‌بندی معطل مجوز شهرداری

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تربت‌حیدریه در پاسخ به سوال عضو شورا مبنی بر دلیل قطعی آب، یکی دیگر از دلایل قطعی یا فشار کم آب‌ را عدم تکمیل پروژه‌های زون‌بندی در این شهر عنوان کرد و گفت: یکی از اقدامات مهندسی و اساسی در شبکه توزیع، طرح زون‌بندی است که در بلوار شهید بهشتی نخستین پروژه اجرا شد که تاثیر آن‌ را مردم امسال احساس کردند.

عباسی گفت: دومین پروژه زون‌بندی در بلوار خرمشهر، میدان ۲۲ بهمن تا میدان آزادگان (چهاراه خواف) است که رینگ شهر را کامل می‌کند. 

وی با بیان اینکه این پروژه با ۷۰ میلیارد تومان تامین اعتبار شده، گفت: کل اعتبار پروژه دوم زون‌بندی 7 میلیارد تومان است و سه ماه منتظر مجوز شهرداری برای آسفالت شکافی هستیم که متاسفانه شهرداری اعلام کرده برای مجوز ۷.۵ میلیارد تومان باید پرداخت کنیم. 

عباسی با بیان اینکه پیمانکار در حال رفتن است و 7 میلیارد از شهرستان خارج می‌شود، گفت: بلوار امام رضا علیه‌السلام، رضا شهر، حیدرآباد و پردیس معطل اجرای این پروژه است تا مشکل قطعی و یا کم فشاری آب برطرف شود، در عین حال از شهرداری و شورای شهر تقاضا داریم این مجوز را به ما بدهند و ما همین جا تضمین می‌کنیم آسفالت محل اجرای پروژه را طبق استاندارد اجرا کنیم. 

مجوز را به آب و فاضلاب می‌دهیم، ضمانت کنند دیگر آب قطع نشود 

عضو کمیسیون اصناف، محلات و انرژی شورای شهر تربت‌حیدریه در پاسخ به تقاضای مدیرعامل آب و فاضلاب گفت: متاسفانه عملکرد بد سالیان گذشته در اجرای آسفالت محل اصلاح شبکه یا اجرای فاضلاب، شهرداری را بر آن داشته که با حساسیت بیشتری این موضوع را دنبال کند و حال آن که مردم از اجرای مجدد آسفالت محل اصلاح یا اجرای شبکه راضی نیستند. 

مهدی زاهدی گفت: مجوز را به آب و فاضلاب می‌دهیم تا زون‌بندی دوم را اجرا کنند، اما ضمانت بدهند که آب شهر قطع نشود، در عین حال شهرداری و شورا نظارت خواهند کرد که چگونه و با چه کیفیتی و در چه مدت زمانی آسفالت توسط پیمانکار انجام می‌شود. 

عباسی، مدیرعامل آب و فاضلاب هم گفت: فهرست‌بها به عنوان قانون برای ما فصل‌الخطاب است و هر کجا اعلام کنند به هر میزان، ما با کمال میل اجرا می‌کنیم. 

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار