رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
دوشنبه 1403/07/02 Monday - 2024 23 September الاثنين ، 20 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1402-12-05 19:36 شماره خبر : 6092 https://sobhtoos.ir/short/V0kl7 0
همزمان با ایام شعبانیه:

همه ساله همزمان با ایام شعبانیه آیین سنتی «چراغ برات» در مناطق مختلف نیشابور بزرگ برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ آیین سنتی «چراغ برات» برای بزرگداشت یاد درگذشتگان و شادی روح آن‌ها و طلب آمرزش برای اموات در مناطق مختلف خراسان رضوی به‌خصوص نیشابور بزرگ برگزار می‌شود.


این مراسم در روز‌های ۱۲، ۱۳ و ۱۴ شعبان برگزار می‌شود و مردم از چند روز قبل خود را برای برگزاری این آیین آماده کرده و در کنار قبور شهدا و اموات به ویژه امواتی که در همان سال به رحمت خدا رفته‌اند، حاضر می‌شوند.

مردم بر این باورند که در این سه شبانه‌روز که با میلاد باسعادت حضرت مهدی (عج) مصادف می‌شود، مردگان آزاد هستند و زندگان با گرامیداشت یاد آن‌ها نه تنها با این عمل خیر، غفران و برات آزادی درگذشتگانشان از آتش جهنم از خداوند طلب می‌کنند، بلکه آزادی خود از آتش جهنم و آمرزش را نیز از حضرت مهدی (عج) خواستار می‌شوند.
حجت‌الاسلام شرعی کارشناس مذهبی در نیشابور در گفتگو با خبرنگار ما گفت: «برات» به معنای طلب حاجت است و «چراغ برات» یعنی چراغی برای اموات روشن کردن و قبور آن‌ها را منور کردن و برای از دست رفتگان طلب آمرزش کردن است.
وی بیان داشت: در این آیین مردم برای بزرگداشت و یاد خاطره از دست رفتگان به‌ویژه عزیزانی که در همان سال به رحمت خدا رفته‌اند، با حضور در سر مزار آن‌ها، مراسم یادبود برگزار می‌کنند و در طی این سه روز برای شادی روح درگذشتگان، قرآن به‌صورت یک دور کامل قرائت می‌شود و میهمانان با حلوا، خرما، شیرینی و میوه پذیرایی می‌کنند.
وی افزود: با توجه به اینکه برگزاری این مراسم در آرامستان‌ها و حضور بر سر قبور اموات طی چند سال اخیر باعث ازدحام جمعیت در آرامستان‌ها و تجمل‌گرایی شده است، از همین رو در برخی مناطق از جمله روستای فدیشه میان جلگه این آیین به‌صورت تجمیعی برگزار می‌شود یعنی خانواده‌هایی که قرار است مراسم چراغ برات را برگزار کنند به‌صورت تجمیعی این مراسم را در مسجد روستا برگزار می‌کنند که این موضوع باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌ها، جلوگیری از ازدحام جمعیت در آرامستان این روستا شده است.
انتهای خبر/
اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار