رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
پنج‌شنبه 1403/06/29 Thursday - 2024 19 September الخميس ، 16 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1403-06-25 10:48 شماره خبر : 8619 https://sobhtoos.ir/short/erng2 0
معاون مجری طرح محوری پنبه کشور گفت:

معاون مجری طرح محوری پنبه کشور گفت: 94هزار هکتار از مزارع کشور زیر کشت پنبه قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ به نقل از «عطارنیوز»؛ مرتضی عرب سلمانی در جلسه هماهنگی بررسی بذر ارقام پنبه در نیشابور با اشاره به اینکه 94 هزار هکتار از سطح زیرکشت مزارع کشور به پنبه اختصاص دارد، گفت: بر اساس الگوی کشت ابلاغی از سازمان تحقیقات کشور میزان کشت پنبه در سال جاری 115 هزار هکتار است.
وی با بیان اینکه نیاز پنبه کشور بر اساس اعلام نیاز کارخانه‌های نساجی از 120 تا 180 هزار تن الیاف است، ادامه داد: از این میزان حدود 70 تا 80 هزار تن پنبه در کشور تولید می شود.
معاون مجری طرح محوری پنبه کشور بیان داشت: برای کشت محصول پنبه سه عامل افزایش عملکرد در واحد سطح، کاهش هزینه‌های تولید و روایی بازار قبل و بعد از تولید را باید مد نظر داشت که قیمت پایه برای بذور اصلاح شده با قوه نامیه حداقل 80 درصد به بالا یکسان می‌باشد و در آینده‌ای نزدیک باید به سمتی برویم که قیمت گذاری بذور پنبه بر اساس میزان قوه نامیه و سایر عوامل دیگر مانند بنیه بذر و سرعت جوانه‌زنی تعیین گردد.
فعالیت 6 سایت الگویی کشت پنبه در استان خراسان رضوی
سرپرست مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: در سال زراعی جاری برای هر کیلو بذر دلینته (بدون کرک) مبلغ 200 هزار ریال یارانه به کشاورزان پنبه کار تعلق گرفته است.
سعید خوش قامت ادامه داد: امسال 6 سایت الگویی در 6 شهرستان نیشابور، سبزوار، تایباد، بردسکن، رشتخوار و سرخس با هماهنگی مدیریت هماهنگی ترویج ایجاد کرده‌ایم که هدف از انجام این مهم، آموزش عملی و افزایش عملکرد در واحد سطح برای کشاورزان بوده است.
وی ادامه داد: همچنین در سال زراعی جاری با همکاری اداره آموزش وترویج کشاورزی شهرستان‌های نیشابور، سیزوار وسرخس سه مزرعه انتخاب مقایسه‌ای ارقام با 15 رقم بذر پنبه داخلی و خارجی جهت بازدید پنبه‌کاران و انتخاب ارقام متناسب با شرایط اقلیمی منطقه کشاورزان ایجاد شده است.
فعالیت 19 کارخانه تصفیه پنبه در استان خراسان رضوی
مدیر امور زراعت استان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی اظهار داشت: به دلیل خرده مالکی پنبه‌کاران استان، وضعیت کشت مکانیزه این محصول در حدود 40 درصد است که امسال از محل اعتبارات ضریب خوداتکایی مبالغی را برای خرید دستگاه‌های کشت مکانیزه برای این سه شهرستان اختصاص داده‌ایم که نیازمند تلاش بیشتری در سال آینده در این خصوص هستیم.
خوش قامت اذعان داشت: در سال جاری 106 لیترهورمون تنظیم کننده رشد و 200 لیتر هورمون برگ ریز از محل اعتبارات خود‌اتکایی در اختیار کشاورزان 17 شهرستان استان خراسان رضوی قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه در استان 19 کارخانه تصفیه پنبه داریم که در حال حاضر تعداد 10 کارخانه با ورودی 40 هزار تن وش، فعال است، یادآور شد: همچنین کارخانه لینترگیری کاشمر فعالیت خود را از دی ماه سال گذشته آغاز کرده و 480 تن بذر از ارقام ورامین، خورشید و شایان در طبقات مختلف تولید کرده که پس از ضد عفونی در اختیار پنبه‌کاران قرار گرفته است.

نیشابور و میان‌جلگه از شهرهای مهم کشت پنبه در استان خراسان رضوی
مدیر جهاد کشاورزی نیشابور نیز دراین جلسه گفت: پنبه یک محصول گران بها، صنعتی و موثر در اقتصاد منطقه است که بذر آن پس از سویا با دارا بودن 20 درصد روغن، پروتئین بین 36 تا 48 درصد در کنجاله برای مصرف تغذیه دام و همچنین تولید الیاف مورد نیاز صنعت نساجی، جایگاه خاصی در شهرستان نیشابور دارد.
علی مبارکی با اشاره به اینکه کشت پنبه در نیشابور باعث اشتغال تعداد زیادی از کشاورزان شده است، افزود: در این میان شهرستان نیشابور و میان‌جلگه با اختصاص 20 درصد کشت پنبه استان و با سطحی حدود 4 هزار و 600 هکتار از شهرستان‌های مهم تولید کننده پنبه در استان می باشند.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار