رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
چهارشنبه 1403/06/28 Wednesday - 2024 18 September الأربعاء ، 15 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1403-06-24 10:56 شماره خبر : 8604 https://sobhtoos.ir/short/Vv8Jd 0
نماینده مردم لنگرود در مجلس:

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی گفت: کاهش تعرفه واردات ابریشم تصمیمی است که صنعت نوغانداری و ابریشم‌کشی کشور را نابود کرد.

به گزارش گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، مهرداد بائوج لاهوتی در حاشیه بازدید از کارگاه‌های ابریشم‌کشی بایگ شهرستان تربت‌حیدریه گفت: کشور ما در دهه ۷۰ تولیدکننده ٧ هزار تن پیله و یک‌هزار تن نخ ابریشم بود و در کنار این تولید، سالیانه ۲ میلیارد دلار صادرات فرش داشت که متاسفانه این رقم در حال حاضر به کمتر از ١٠٠ میلیون دلار کاهش یافته است. 

وی افزود: از اوایل دهه ۶۰ با کاهشی شدن تعرفه واردات ابریشم به کشور حرکت زشتی رقم خورد که صنعت ابریشم‌کشی کشور و نوغانداری را به ورطه نابودی برد. 

لاهوتی بیان کرد: تعرفه واردات ابریشم قبل از دهه ۶۰ حدود ٢٠٠ درصد بود که این رقم از اوایل دهه ۶۰ کاهشی شد به طوری که در سال‌های اخیر تا مرز صفر درصد رسید که با تلاش‌هایی که کردیم در حال حاضر این رقم  به ٢۶ درصد افزایش یافته است.

نماینده لنگرود در مجلس گفت: اگر بخواهیم از صنعت نوغانداری و ابریشم‌کشی داخلی خود حمایت کنیم باید تا زمان رسیدن به خودکفایی در تولید پیله، تعرفه واردات ابریشم را افزایش و تعرفه واردات پیله کاهش پیدا کند تا با این اقدام زمینه پویایی کارگاه‌های ابریشم‌کشی فراهم شود.

لاهوتی با اشاره به نیاز کشور به ۵۴٠ تن نخ ابریشم هم افزود: این ظرفیت در چند سال گذشته به حدود ۵٠ تن کاهش پیدا کرد که در چهار سال اخیر با بهبود وضعیت صنعت نوغانداری این رقم به ٢۵٠ تن افزایش پیدا کرده است. 

وی گفت: باید پیگیری شود باقی‌مانده نیاز کشور که حدود ٢۵٠ تن نخ ابریشم است به جای وارد کردن ابریشم خارجی با وارد کردن پیله خارجی تامین شود.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار