رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
دوشنبه 1403/07/09 Monday - 2024 30 September الاثنين ، 27 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1403-07-09 12:58 شماره خبر : 8843 https://sobhtoos.ir/short/V9Yz0 0
مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد خبر داد:

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد گفت: امسال پیش‌بینی می‌شود که ۴ هزار تن محصول پسته خشک را از سطح باغات خلیل‌آباد برداشت کنیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس» به نقل از یار خراسانی؛ محمود شبان از آغاز برداشت پسته در باغات سطح شهرستان خلیل‌آباد خبر داد و اظهار کرد: امسال حدود ۴ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی شهرستان به کشت پسته اختصاص‌یافته که پیش‌بینی می‌شود حدود ۴ هزار تن پسته خشک از این باغات برداشت و روانه بازار شود.

وی با بیان اینکه ۲۰ واحد ترمینال ضبط پسته و ۵۰ دستگاه خانگی هر ساله کار فراوری پسته را در این شهرستان بر عهده دارند، خاطرنشان کرد: اکثر باغات شهرستان در مناطق کویری با آب‌شور قرار دارند که نقش مهمی در کویرزدایی و همچنین تثبیت شن‌های روان این منطقه علاوه بر ایجاد درآمد اقتصادی شده است.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد با تاکید بر اینکه مهم‌ترین و بیشترین ارقام پسته‌ای که در باغات این شهرستان کشت می‌شود شامل اکبری، احمدآقایی، کله‌قوچی، بادامی، سفید و فندقی است و این ارقام سال‌هاست که در سطح باغات کشت می‌شود، تصریح کرد: فندقی و بادامی بیشتری فراوانی را در بین ارقام شهرستان دارد.

وی با اشاره به اینکه کاهش نزولات آسمانی، بروز خشکسالی، افزایش بی‌سابقه دما، خاموشی چاه‌های کشاورزی و بالارفتن شوری آب تنش زیادی به درختان پسته وارده کرده است، اذعان کرد: این تنش‌ها باعث خسارت ۱۵ تا ۲۰ درصدی عملکرد باغات پسته شهرستان خلیل‌آباد شده است.

شبان با بیان اینکه در جهاد کشاورزی با برگزاری کلاس‌های تخصصی برای مدیریت باغات پسته به دنبال این هستیم تا خسارت‌های وارده به باغات پسته را کاهش دهیم و در این حوزه نیز موفقیت‌هایی حاصل شده است، عنوان کرد: برای کنترل آفات پسته هم اقداماتی نظیر نصب کارت زرد و مبارزه غیر شیمیایی انجام شده است.

وی همچنین تشریح کرد: پسته شهرستان خلیل‌آباد به لحاظ کیفیتی که دارد دارای ارزش صادراتی است و به کشورهای قزاقستان، ترکیه، کره جنوبی، عراق، آلمان، هند و امارات متحده عربی صادر می‌شود.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار