رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
پنج‌شنبه 1403/06/29 Thursday - 2024 19 September الخميس ، 16 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1403-06-25 12:00 شماره خبر : 8622 https://sobhtoos.ir/short/eolM0 0
مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت:

مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت : پیش‌بینی می‌شود از مجموع باغات پسته این شهرستان حدود ۳۰ هزار تن پسته تر برداشت شود که عملیات فرآوری بهداشتی آن توسط ۱۲ ترمینال ضبط پسته فعال شهرستان انجام می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ به نقل از ایسنا، اسماعیل قربانی گفت: از مجموع حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ هکتار باغات شهرستان گناباد، بیش از ۸۸۰۰ هکتار آن به کشت پسته اختصاص دارد.

وی اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود از مجموع باغات پسته شهرستان حدود ۳۰ هزار تن پسته تر برداشت شود که عملیات فرآوری بهداشتی این میزان تولید محصول توسط ۱۲ ترمینال ضبط پسته فعال شهرستان انجام می‌گیرد.

قربانی با بیان اینکه با کاشت گیاهانی نظیر پسته، عناب و گیاهان داروئی به خصوص گل محمدی، زیره کوهی و آنغوزه در سطح شهرستان گناباد به سمت تغییر الگوی کشت حرکت کردیم، افزود: این امر مهم به طور حتم بازدهی اقتصادی مطلوب‌تری برای بهره‌برداران خواهد داشت.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گناباد ادامه داد: باغات پسته گناباد سهم بسیار بالایی از اشتغال نیروی کار شهرستان را برعهده دارد به طوریکه فقط در عملیات برداشت پسته که معمولاً از نیمه مردادماه (برداشت مغز سبز) شروع و تا پایان مهرماه ادامه دارد بیش از ۱۴۶ هزار نفر روز کار در سطح باغات گناباد اشتغال به کار دارند.

وی با اشاره به اینکه پنج رقم پسته بادامی (سفید پسته)، اکبری، احمد آقایی، کله قوچی و فندقی در شهرستان وجود دارد، افزود: بالغ ‌بر ۷۱۹۰ هکتار از باغ‌های پسته منطقه به مرحله باروری رسیده است که بخش زیادی از آن به رقم پسته سفید (بادامی)، اکبری و احمد آقایی اختصاص داشته که با شرایط آب و هوایی شهرستان سازگاری بهتری دارد.

قربانی ادامه داد: تغییر در نوع محصولات باغی و زراعی منطقه با توجه به روند تغییرات اقلیمی و خشکسالی‌های حادث شده به تدریج صورت می‌گیرد اما با همکاری کشاورزان این تغییر از شتاب مناسبی برخوردار شده است و تا چند سال آینده بخش عمده زمین‌های کشاورزی از زراعی به محصولات باغی کم آب طلب با بازدهی اقتصادی مناسب تبدیل خواهد شد.

وی افزود: با تغییر الگوی کاشت در کشاورزی گناباد، اکنون پسته به عنوان نخستین محصول کشاورزی شهرستان از نظر سطح کاشت و درآمد اقتصادی مطرح است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گناباد گفت: توصیه‌های کارشناسی طرح کاهش مصرف سموم، کود شیمیایی، انجام عملیات گسترده هرس و تغذیه مناسب باغات و استفاده از کودهای آلی و حیوانی فرآوری شده در مناطق مختلف موجب ارتقاء کیفیت پسته‌های تولیدی شهرستان شده است.

وی با بیان اینکه میانگین برداشت پسته در کشور حدود ۸۰۰ کیلوگرم در هر هکتار است، گفت: در شهرستان گناباد این رقم به بیش از یک تن پسته خشک در هکتار رسیده است.

انتهای خبر/

 

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار