رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
شنبه 1403/02/08 Saturday - 2024 27 April السبت ، 18 شوّال ، 1445
ساعت
1402-12-26 15:55 شماره خبر : 6341 https://sobhtoos.ir/short/4LXKY 0
در آستانه بهار؛

شهرستان تربت‌حیدریه به‌عنوان دروازه جنوبی به مشهدالرضا (ع) این روزها خود را مهیای پذیرایی از زائران و مسافرانی می‌کند که پا به حریم قدس رضوی می‌گذارند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح‌ توس»؛ تربت‌حیدریه در ۱۴۰ کیلومتری به مشهدالرضا در شاهراه اصلی جنوب به شمال کشور قرار گرفته و همه ساله پذیرای زائران و مسافران نورزی است. 

شهرستان تربت‌حیدریه شاهراه اتصال بین استان‌های جنوبی و غربی کشور با مشهد مقدس است و با توجه به عبور روزانه هزاران زائر و مسافر از اهمیت بسزایی در عرصه‌های تفریحی و گردشگری برخوردار است. 

علاوه بر محصول زعفران و ابریشم که ۷۰ درصد تولید جهان و ایران را به خود اختصاص داده، مزیت‌های همچون پسته و باغات آلو و آلوچه در کنار مناطق تفریحی و گردشگری و معادن غنی و غار نمک حصار یزدان این شهرستان را به نقطه‌ای در دروازه جنوبی مشهدالرضا علیه‌السلام تبدیل کرده که همه ساله شاهد حضور زائران و مسافران نوروزی است

این شهرستان دارای آبشار، چشمه سارها، جنگل‌های طبیعی، مناطق کوهستانی جذاب و رودخانه‌های زیبا است که نمونه‌هایی از جاذبه‌های طبیعی ایران محسوب می‌شود. 

4 پایگاه استقبال از زائران در ورودی‌ها آماده خدمت‌رسانی است

رئیس ستاد خدمات سفر تربت حیدریه گفت: این ستاد با مشارکت نهادهای غیر دولتی و ۴۰ ارگان دولتی از ۲۵ اسفند امسال تا روز سیزدهم فروردین‌ماه جاری پذیرای بیش از یک میلیون زائر و مسافر نوروزی در محورهای گردشگری این شهرستان خواهد بود. 

علی محمدی، بیش‌ترین میزان بازدید زائران و مسافران نوروزی در سال گذشته را از مجموعه فرهنگی و تاریخی قطب‌الدین حیدر، آستان مقدس احمدالرضا علیه‌السلام، آبشار زیبای رودمعجن، رودخانه حصار، کارگاه‌های ابریشم‌کشی بخش بایگ، مزاربی‌بی حسنیه و مجموعه تاریخی شیخ حیدر کدکنی، مزار غنچی و همچنین روستاهای گردشگر پذیر بکاول، کامه، رودخانه و حاج‌بیگی عنوان کرد. 

وی تصریح کرد: چهار دفتر خدمات مسافرتی، هدایت و راهنمایی زائران و مسافران داخلی و خارجی را در این شهرستان بر عهده دارند.

محمدی در خصوص اقامت زائران نوروزی اظهار کرد: برای اقامت شبانه گردشگران و زائران ایرانی و خارجی، چهار باب خانه مسافر، دو باب مهما‌ن‌پذیر و ۱۳ باب اقامتگاه با ظرفیت ۵۷۰ نفر آماده پذیرایی و اسکان در ایام نوروز شده‌اند. 

دبیر ستاد خدمات سفر تربت حیدریه گفت: در حوزه اسکان ۱۷ اقامتگاه رسمی شامل اقامتگاه بوم‌گردی، خانه مسافر و مهمان‌پذیر، آماده‌سازی ۱۰۰ کلاس درس برای اسکان مسافران و به ویژه فرهنگیان، هشت زائرسرا، بقعه متبرکه، حسینیه و مسجد و همچنین دو باب سالن ورزشی مهیا شده‌ است. 

وی با بیان اینکه چهار پایگاه استقبال و پذیرایی در ورودی‌ها و خروجی‌های شهرستان تدارک دیده شده، گفت: همچنین دو بازارچه نوروزی، ۶ پایگاه ثابت و سیار هلال احمر، ۲۱ پایگاه اورژانس و آمبولانس و تدارک ۱۲ تیم گشت بازرسی و نظارت نیز فراهم شده‌ است. 

8 بقعه متبرکه پذیرای زائران در طرح آرامش بهاری 

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه تربت‌حیدریه با اشاره به اینکه هشت بقعه متبرکه پذیرای زائران و مسافران نوروزی است، افزود: طرح آرامش بهاری در سه حوزه خدماتی و رفاهی، فرهنگی و مذهبی و اطلاع رسانی و تبلیغات تدارک دیده شده‌ است. 

وی تصریح کرد: در حوزه خدماتی و رفاهی، نظافت و آراستگی بقاع متبرکه برای میزبانی از زائران، تعطیل کردن فعالیت‌های عمرانی و آماده‌سازی فضاهای اسکان صورت گرفت. 

نوائیان با بیان اینکه در هر امام‌زاده یک مُبلغ یا مُبلغه پاسخگوی سوالات شرعی زائران و مجاوران خواهند بود، افزود: طرح آرامش بهاری تربت‌حیدریه در مزار بی‌بی‌حسنیه، امام‌زاده احمدرضا، مجتمع بین‌راهی امام رضا علیه‌السلام کنار کارخانه کاشی، بی‌بی حشمت در دِه پایین، امام‌زاده عبدالله در روستای قنچی، در زاوه در امام‌زاده سیدابراهیم در روستای نصرآباد، امام‌زاده سیدحسین در حشمت‌آباد و امام‌زاده سلیمان در روستای سلطان سلیمان و در شهرستان مه‌ولات نیز در امام‌زاده سیدمحمد محترم در حال انجام است. 

نوائیان اظهار داشت: در قالب این طرح، اقامه نماز جماعت در دو نوبت، بهره‌مندی خانواده‌ها از خدمات مشاوره خانواده و همچنین اقامت شبانه در داخل بقاع متبرکه فراهم شده و امیدواریم بتوانیم با اجرای مطلوب برنامه‌ها رضایت مسافران و زائران فراهم شود. 

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار