رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
دوشنبه 1403/02/31 Monday - 2024 20 May الاثنين ، 12 ذو القعدة ، 1445
ساعت
1402-10-07 12:32 شماره خبر : 5494 https://sobhtoos.ir/short/4az6e 0
رئیس‌ اداره‌ میراث فرهنگی سبزوار خبر داد:

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی سبزوار از پایان عملیات مرمت و بازسازی یخدان تاریخی حاشیه جاده کمربندی این شهر خبر داد.

حسنعلی حبیب‌پور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ اظهار کرد: عملیات مرمت و بازسازی این اثر تاریخی از اردیبهشت‌ماه سال جاری آغاز شده است.

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی سبزوار افزود: برای اجرای عملیات مرمتی یخدان مبلغ 8 میلیارد ریال هزینه شده است. 

وی با اشاره به اهمیت حفظ این اثر تاریخی و جلوگیری از ساخت و ساز در اطراف و حریم آن بیان کرد: در مکاتبه‌ای به رئیس شورای حفظ حقوق بیت‌المال شهرستان اعلام شده است که ادارت شهرداری، جهاد کشاورزی و و راه و شهرسازی و دیگر دستگاه‌های مرتبط از صدور مجوز ساخت و ساز در محدوده و حریم این اثر تاریخی خودداری کنند و قبل از هرگونه صدور مجوز از این اداره استعلام کنند.

حبیب‌پور تصریح کرد: در حاشیه کمربندی جنوبی سبزوار 6 یخدان وجود دارد که دو یخدان به‌صورت کامل تخریب شده و سه یخدان در کنار هم قرار گرفته‌اند که تنها یکی از آن‌ها در حال مرمت است و یکی دیگر از یخدان‌ها نیز با فاصله یک کیلومتر از این سه یخدان وجود دارد.

وی با اشاره به پایان مرمت این اثر تاریخی گفت: با پایان مرمت، این یخدان‌ها قابلیت این را دارند که تغییر کاربری داده شده و سرمایه‌گذاران در این بخش ورود پیدا کنند، همچنین با توجه به قرارگیری در کنار جاده، ظرفیت استفاده به‌عنوان رستوران و مرکز پذیرایی و بازارچه صنایع‌ دستی را دارد.

مجموعه یخدان‌های تاریخی سه گانه سبزوار در حاشیه جاده کمربندی جنوبی این شهر، با شماره ۴۸۱۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار