رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
یکشنبه 1403/06/18 Sunday - 2024 08 September الأحد ، 5 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1403-05-05 14:48 شماره خبر : 7990 https://sobhtoos.ir/short/NBdmA 0
امامان‌جمعه خراسان‌رضوی تاکید کردند:

ائمه‌جمعه خراسان‌رضوی در خطبه‌های نماز‌جمعه امروز شهرهای مختلف این استان بر مشارکت حداکثری مردم در نماز جمعه به منظور خنثی کردن توطئه دشمنان تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ ائمه‌جمعه خراسان‌رضوی در خطبه‌های نماز‌جمعه امروز شهرهای مختلف این استان بر مشارکت حداکثری مردم به منظور خنثی کردن توطئه دشمنان تاکید کردند.

امام جمعه مشهد:

اهیت انقلاب اسلامی، مبارزه است

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی گفت: این اسلحه که امام جمعه به آن تکیه می‌کند، نشان از حقیقتی دارد که می‌گوید تا زمان تحقق ظهور حضرت مهدی (عج) ما باید به مبارزه ادامه دهیم.

 آیت الله سیداحمد علم الهدی در خطبه سیاسی نماز جمعه این هفته که با حضور پرشور زائران و مجاوران در حرم مطهر رضوی برگزار شد، با اشاره به فرارسیدن سالروز اقامه نخستین نماز جمعه در تاریخ انقلاب اسلامی اظهار کرد: اولین بار در سال ۱۳۵۸ بود که پنجم مردادماه، دانشگاه تهران میزبان برپایی نماز جمعه به عنوان یک رویداد تاریخی بود. همه آن‌هایی که آن ایام را به خاطر دارند، تأیید می‌کنند برگزاری مراسم نماز جمعه در دانشگاه تهران خیلی معنا و مفهوم داشت، زیرا انقلاب که شد، ناگهان مردم نگاه کردند و دیدند دانشگاه یکسره مسجد شده است.

وی افزود: حدود چند ماه پس از این ماجرا، مقام معظم رهبری از طرف امام راحل به عنوان امام جمعه قطعی و راستین نماز جمعه تهران منصوب شدند. شخصیت ایشان با آن جایگاه علمی، فقاهتی و کارنامه درخشان مجاهدت‌های پیش از انقلابشان در آن زمان همراه شد و کار را به جایی رساند که کلاس امامت جمعه از ابتدا در سطح بسیار بالایی تعریف شود.

نماز جمعه مشهد، تجلی قدمت و اصالت

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: آن زمان فقط چند مورد نماز جمعه در کل کشور برگزار می‌شد، اما امروزه در هر جمعه بیش از ۹۰۰ نماز جمعه در کل کشور برگزار می‌شود. یکی از آن نماز جمعه‌های قدیمی و بااصالت کشور در همین مشهد ما بوده است. برنامه‌ای که حتی پیش از انقلاب اسلامی هم در شبستان تبریزی مسجد گوهرشاد به امامت مرحوم آیت الله تبریزی برگزار می‌شد و جمع قلیلی از متدینین شهر به ایشان اقتدا می‌کردند.

وی ادامه داد: البته که این مراسم به صورت مستمر با چاشنی مطالب روشنگرانه علیه حکومت طاغوت همراه بود، اما حاکمیت از آن جا که نمی‌خواست به صورت مستقیم با آیین‌های نماز جمعه سرشاخ شود، این مطالب را ندیده و نشنیده می‌گرفت. مرحوم آیت الله تبریزی هم از علمای صاحب نام و برجسته خراسان بودند و همین آقای عبدخدایی که دو حرکت بزرگ و تاریخی در دوران ستمشاهی انجام داد، یکی از فرزندان ایشان است.

امام جمعه مشهد تصریح کرد: البته که قرار بر این شد پس از انقلاب نیز مرحوم آیت الله تبریزی عهده دار امامت جمعه مشهد باشد، اما عمر ایشان خیلی به دنیا نبود و مرحوم آشیخ ابوالحسن شیرازی نخستین کسی بود که پس از ایشان و به حکم امام بزرگوار به عنوان امام جمعه مشهد منصوب شدند. من ایشان را از نزدیک می‌شناختم. شخصیت وزین، معتبر و عزیزی برای مردم بودند و از عرفا و فضلای شهر به حساب می‌آمدند.

وی تأکید کرد: از همان زمان که کسالت مرحوم آشیخ ابوالحسین شیرازی جدی شد، حضرت آقا اراده کردند مرحوم آیت الله عبادی به عنوان امام جمعه موقت و سپس قطعی مشهد منصوب شوند. ایشان هم از همان ابتدا شخصیتی از خود در این شهر جا انداختند که در زمان رحلت ایشان پس از ۱۲ سال، غم غیرقابل التیامی بر دل مشهدی‌ها بنشیند، زیرا ایشان کسی بود که از نظر ارتباط با محرومان و تعامل با مردم در رده‌های بالای اخلاق قرار داشت.

امام جمعه تربت‌جام:

نماز جمعه باید امیدآفرین باشد

امام جمعه تربت‌جام گفت: نماز جمعه از مهم‌ترین و برجسته‌ترین عبادت‌هایی است که مردم به عنوان یک واجب شرعی در آن حضور پیدا می‌کنند.

حجت‌الاسلام حسین اسلامی در خطبه‌های عبادی و سیاسی این هفته تربت‌جام که در محل مصلی الغدیر تربت‌جام برگزار شد با سفارش به رعایت تقوای الهی به خود و نمازگزاران اظهار داشت:  نماز جمعه از مهم‌ترین و برجسته‌ترین عبادت‌هایی است که مردم به عنوان یک واجب شرعی در آن حضور پیدا می‌کنند.

وی تصریح کرد: نماز جمعه بزرگترین اجتماع عبادی، سیاسی هفته است، که مشتمل بودن آن بر انواع مواعظ، اندرزها و امر به تقوا و پرهیزکاری، در تلطیف روح و جان نمازگزاران و پاک شدن دل آنان از آلودگی‌ها، تأثیر بسزایی دارد.

امام جمعه تربت‌جام اظهار داشت: آگاهی مردم از مسائل سیاسی و اجتماعی باعث خنثی شدن توطئه‌های دشمنان و منافقان می‌شود لذا قرآن‌کریم به نماز جمعه اهمیت زیادی داده و به مؤمنان دستور می‌دهد که به محض شنیدن اذان جمعه، هرگونه کار و کسب و برنامۀ مزاحم را ترک کرده و به سوی نماز جمعه بشتابند.

حجت‌الاسلام اسلامی خاطر نشان کرد: نماز جمعه پیام‌رسان منویات اسلام، رهبری اسلام و بیان‌کننده نیازهای مردم، اخبار و اطلاعاتی است که برای مردم ضرورت دارد و همه‌ این‌ها در بیان خطیب جمعه قرار دارد.

وی در پایان بیان داشت: دشمن برای صدمه زدن به ایران اسلامی، جوانان، نوجوانان، مدارس و دانشگاه‌ها را هدف قرار داده که برای خنثی شده این توطئه لازم است تا اهداف جهاد تبیین به درستی محقق شود در این صورت است که دشمن برای همیشه از نظام مقدس جمهوری اسلامی شکست می‌خورد.

امام جمعه تربت‌حیدریه:

نماز جمعه جایگاه خنثی سازی توطئه دشمنان است

امام جمعه تربت‌حیدریه گفت: جایگاه نماز جمعه محلی برای آگاهی بخشی نسبت به جریان‌های معاند، انحرافی و ضد انقلاب است که توطئه دشمنان را خنثی می‌کند.

حجت‌الاسلام محمد معلمی در آئین خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه تربت‌حیدریه اظهار کرد: نماز جمعه ابتکار انقلاب اسلامی نیست، بلکه ابتکار دین مبین اسلام به‌عنوان دین بصیرت محور است که آرمان‌های‌ سیاسی و اجتماعی را برای مردم تبیین می‌کند.

وی تصریح کرد: نماز جمعه یک رویکرد عبادی، معرفتی و تربیتی تنها نیست، بلکه حکمت‌ها و مصالح نظام اسلامی را در خود جای داده‌ است، لذا نماز جمعه پایگاه تقویت نظام اسلامی است.

خطیب جمعه تربت‌حیدریه گفت: نماز جمعه محل مبارزه با شیاطین انس و جن است و محراب نماز جمعه محل حرب با دشمنان خداست، لذا خواندن نماز جمعه در دوران طاغوت میسر نبود و بر همین اساس در دوران انقلاب اسلامی نماز جمعه‌ها جان تازه‌ای گرفتند.

وی افزود: جایگاه نماز جمعه محلی برای آگاهی بخشی نسبت به جریان‌های معاند، انحرافی و ضد انقلاب است که توطئه دشمنان را خنثی می‌کند.

معلمی با بیان اینکه نماز جمعه جایگاه امید به مردم و تعامل و برابری و عدالت و انصاف است، گفت: این‌گونه نماز جمعه که با شرایط جامع آن‌ اقامه می‌شود مورد خشم دشمنان است‌، لذا در تلاش است این پایگاه را از نظر کیفی و کمی از رونق بیندازد که در اوایل انقلاب بمب‌گذاری‌هایی انجام شد.

امام جمعه تربت‌حیدریه بیان کرد: امروز دشمن نه با تهدید بلکه با تطمیع و برحسته‌سازی جاذبه‌های دنیایی به مبارزه با نماز جمعه برخاسته و به دنبال ممانعت از برگزاری با شکوه این فریضه عبادی سیاسی است.

امام جمعه سرخس:

تعرفه برق مناطق گرمسیری برای سرخس اعمال شود

امام جمعه سرخس گفت: تعرفه تخفیفی برق مناطق گرمسیری همچنان برای شهرستان سرخس اعمال‌ نشده و این ظلم به مردم این شهرستان است.

امام جمعه سرخس در ادامه با اشاره به اینکه در فصل گرمای شدید هستیم و این گرما همه کشور را درگیر کرده است، گفت: هنوز قطعی برق نیامده، اما ممکن است بر اثر فشار زیاد قطعی برق داشته باشیم، بنابراین از مردم درخواست داریم تا نسبت به  مصرف برق صرفه‌جویی لازم را داشته باشند تا همه از این نعمت برخوردار باشند.

وی تصریح کرد: از نماینده مردم سرخس در مجلس و فرماندار سرخس می‌خواهیم که موضوع تعرفه تخفیفی برق مناطق گرمسیری را برای شهرستان سرخس پیگیری کنند.

حجت‌الاسلام بختیاری گفت: تعرفه تخفیفی برق مناطق گرمسیری همچنان برای شهرستان سرخس اعمال‌ نشده و این ظلم به مردم این شهرستان است؛ مردم شهرستان سرخس با گرمای بیش از ۴۵ درجه مجبور به مصرف بالای برق هستند و با توجه به محاسبه تصاعدی مصرف برق هزینه‌های آن برای مردم ما زیاد است.

امام جمعه سرخس در پایان تصریح کرد: سرخس شاخصه‌های منطقه گرمسیری را دارد و باید این موضوع تخفیف تعرفه برق مناطق برق گرمسیری برای شهرستان سرخس اجرایی و فرماندار شهرستان این موضوع را با جدیت دنبال کنند.

امام جمعه موقت رشتخوار:

هم‌افزایی دولت و مجلس موفقیت کشور است

امام جمعه موقت رشتخوار: یکی از الزامات موفقیت، همدلی و هم‌افزایی است، اگر دولت و مجلس به دنبال موفقیت باشند، باید همدل و همراه باشند، هماهنگ و منسجم عمل کنند.

حجت‌الاسلام محمد آذرم ظهر امروز در جمع پرشور نمازگزاران این هفته مسجد علی ابن ابی‌طالب (ع) رشتخوار با اشاره به ۵ مرداد سالروز اولین نماز جمعه بعد از انقلاب در سال ۵۸ در کشور، اظهار داشت: نماز جمعه برای همه ما یک نعمت است،  یک نعمت بسیار بزرگ که به برکت جان‌فشانی‌های شهدا و مردم به کشور ما ارزانی شده است. 

وی با تاکید بر اینکه امام‌جمعه پدر معنوی برای مردم است، یادآور شد: حرف و سخن امام‌جمعه از روی دلسوزی و پدرانه است، ائمه جمعه به‌عنوان پدران معنوی، مردم را نسبت به مسائل مختلف توجیه می‌کنند، ذهن مردم را با معارف آشنا می‌کنند و از اینکه اگر دشمن بخواهد اثر سو بگذارند مانع آن می‌شوند، و کاری می‌کنند تا مردم بصیر آگاه و بینا شوند. 


امام‌جمعه موقت رشتخوار با تاکید برقرار گرفتن در آستانه شروع کار دولت چهاردهم و مجلس دوازدهم و هم‌زمانی کار دو قوه مجریه و مقننه باهم، تصریح کرد: مجلس به‌عنوان نهاد ریل‌گذار باید تلاش کند در مسیر ریل‌گذاری تحولاتی را رقم زد و دولت با در دست گرفتن امور اجرایی و حرکت برمدار اولویت‌ها عملاً بر مشکلات فائق آیند. 

حجت‌الاسلام آذرم در ادامه افزود: یکی از الزامات موفقیت، همدلی و هم‌افزایی است، اگر دولت و مجلس به دنبال موفقیت باشند، باید همدل و همراه باشند، هماهنگ و منسجم عمل کنند، گرایش سیاسی اکثر نمایندگان مردم با جناح دولت متفاوت است، کشمکش‌های سیاسی بالا بگیرید، مسیر پیشرفت کشور قفل می‌شود. 

وی با توصیه انتخاب کابینه دولت با تأکید بر شاخص‌ها، اذعان داشت: یک امین باشد در کابینه دولت قرار بگیرد نمی‌تواند هر فردی باشد، صادق باشد، متدین باشد، از بن دندان معتقد به جمهوری اسلامی باشد،  امید به آینده نسبت به آینده کشور امیدوار باشد، ایمان،  شخص کارآمد باشد،  سابقه سو نداشته باشد.

امام جمعه شهر عشق‌آباد:

نمازجمعه تریبون مطالبات مردمی است

امام جمعه شهر عشق‌آباد شهرستان میان‌جلگه گفت: کارکرد نماز جمعه در هر منطقه سخنگویی انقلاب است و امام جمعه پیگیر مطالبه انقلاب که همان مطالبه مردم است، می‌باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ حجت الاسلام اسماعیل‌زاده تربتی در خطبه‌های نمازجمعه این شهر با تبریک سالروز اولین اقامه نمازجمعه در کشور گفت: نمازجمعه به برکت انقلاب اسلامی تبدیل به یک نهاد پر برکت رحمانی شده است.

وی با اشاره به اینکه نمازجمعه تقویت کننده جبهه حق و عدالت است که هر هفته ارکان واقعی انقلاب اسلامی را به نمایش می‌گذارد و در این میان نقش امام جمعه بسیار مهم است، ادامه داد: اولین کارکرد امام جمعه در هر منطقه سخنگویی انقلاب است و امام جمعه پیگیر مطالبه انقلاب که همان مطالبه مردم است، می‌باشد.

امام جمعه شهر عشق‌آباد شهرستان میان‌جلگه افزود: بر این اساس یکی از مطالبات بحق مردم شهرستان میان‌جلگه از مسئولان استانی، استقرار ادارات  است که به رغم پیگیری‌های فرماندار محترم هنوز اقدام اساسی صورت نگرفته است. 

حجت الاسلام اسماعیل‌زاده تربتی بیان داشت: تعیین حوزه جغرافیایی و سیاسی شهرستان میان‌جلگه نیز باید مورد توجه قرار گیرد چرا که بسیاری از مشکلات اراضی این شهرستان با شهرستان‌های همجوار به دلیل همین موضوع است که فقط یک اراده استانی نیاز است تا این مهم به شهرستان میان‌جلگه ابلاغ گردد.

خطیب جمعه شهر عشق‌آباد اسقرار بانک‌ها در شهرستان میان‌جلگه را از دیگر مطالبات مردم این شهرستان عنوان کرد و گفت: با توجه به ظرفیت‌های خوب و منابع مالی موجود در حوزه‌های مختلف شهرستان میان‌جلگه مردم عزیز ما از نهادهای بالادستی و استانی توقع دارند که بانک‌های دولتی هر چه زودتر در این شهرستان مستقر شوند انجام این مهم به سود بانک‌ها است از طرفی مشکلات بانکی مردم این شهرستان نیز حل می‌شود و نیاز به تردد مردم این شهرستان به شهرهای مجاور براانجام امور بانکی نیست.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار