رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
یکشنبه 1403/06/18 Sunday - 2024 08 September الأحد ، 5 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1403-04-27 12:30 شماره خبر : 7899 https://sobhtoos.ir/short/N2rKP 0
آئین سنتی که قدمتی چند صد ساله دارد؛

آئین سنتی نخل گردانی یکی از سنت‌های دیرینه ایام ماه محرم و روز عاشورا در شهر جنگل است که هرساله اجرای این آئین سنتی، توجه عزاداران، زائران و گردشگران بسیاری از سرتاسر نقاط کشور و استان را به خود جلب می‌کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ آئین سنتی نخل گردانی یکی از سنت‌های دیرینه ایام ماه محرم و روز عاشورا در شهر جنگل از توابع شهرستان رشتخوار است که هرساله در روز عاشورا با اجرای این آیین سنتی، توجه عزاداران، زائران و گردشگران بسیاری از سرتاسر نقاط کشور و استان را به خود جلب می‌کند.

مراسمی که در کنار غم و اندوه فراوان آن از شکوه و جلوه‌ای خاص در روز عاشورا برخوردار است، جمعیتی بالغ‌بر ۲۰ هزار نفر هرساله در کنار این آیین سنتی به عزاداری روز عاشورای حسینی می‌پردازد.

این آیین سنتی با قدمت چند صدساله است که همچنان با میدان‌داری جوانان و کمک پیر غلامان با سبک خود اجرا می‌شود، آئین نخل گردانی شهر جنگل جدای از مراسم‌های ایام محرم همچون سینه‌زنی، زنجیرزنی و دیگر عزاداری‌ها است.

«نخل گردانی» درواقع در روز عاشورا به معنی تشییع پیکر پاک سرور و سالار شهیدان است و هرساله نخل به دست عزاداران با بستن پارچه‌های مشکی سرتاسر آن سیاه‌پوش شده و آماده آئین نخل گردانی می‌شود.

در لغت‌نامه دهخدا تعریفی که برای نخل آمده بدان معناست که نخل یعنی تابوت بزرگ و بلندی که بر آن خنجر، شمشیر و پارچه‌های قیمتی و آینه‌ها بسته است و در روز عاشورا با عنوان تابوت امام حسین (ع) حرکت داده می‌شود، باتوجه‌به اینکه شبیه درخت خرما ساخته می‌شود به آن نخل می‌گویند.

این آئین ستی از اذان صبح آغاز و تا عصر عاشورا ادامه پیدا می‌کند، مردم در شهر جنگل اعتقاد زیادی برای گرفتن حاجت از این مراسم دارند و از همان ساعات ابتدایی صبح عاشورا برای آغاز مراسم خود را می‌رسانند، از دیگر نکات قابل‌توجه این مراسم سنتی این است که نخل برداری در این روز بانظم خاصی برگزار می‌شود، به‌طوری‌که با نخل با هدایت یک نفر به‌عنوان سردسته نخل گردانی و با ندای «یا حسین، یا حسین» انجام و نخل جابه‌جا می‌شود.

ثبت نخل گردانی شهر جنگل در فهرست آثار ملی

کاظم کامیاب در رابطه با آئین نخل گردانی شهر جنگل گفت: آیین ارزشمند نخل گردانی که از دیرباز در ماه‌ محرم در این منطقه از خراسان برگزار می‌شود، پس از شناسایی، مستندسازی و ارائه پرونده ثبتی در شورای ثبت استان مورد تأیید قرار گرفت.

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان رشتخوار همچنین در ادامه افزود: جهت ثبت و صدور ابلاغ حکم ثبت در فهرست میراث فرهنگی ناملموس ایران به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ارسال شد.

جواد جعفری نیز در این رابطه گفت: این آئین عاشورایی در شهر جنگل شهرستان رشتخوار از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و مردم همه‌ساله با شور و حال خاصی به استقبال آن ‌می‌روند.

شهردار شهر جنگل افزود: مدیریت شهری خود را مقید به ثبت و حفظ آئین‌ها و رسوم مذهبی برجای‌مانده از گذشتگان می‌داند تا به این وسیله هویت جمعی مردمان این دیار به نسل‌های آینده منتقل شود.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار