رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
شنبه 1403/05/06 Saturday - 2024 27 July السبت ، 21 محرّم ، 1446
ساعت
1403-03-20 09:54 شماره خبر : 7341 https://sobhtoos.ir/short/V9k6O 0
فرماندار تربت‌حیدریه:

فرماندار تربت‌حیدریه تاکید کرد: با توجه به اینکه در آستانه برگزاری کنگره ۲۱۶۲ شهید منطقه تربت‌حیدریه فرار گرفتیم، لازم است مستندسازی همچنان اولویت نخست کمیته‌های ۱۱ گانه کنگره شهدا باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ علی‌اکبر کی‌پور، صبح امروز در سومین نشست شورای سیاست‌گذاری کنگره ملی ۲۱۶۲ شهید دیار پیشتازان انقلاب اسلامی حاج عبدالحسین برونسی منطقه تربت‌حیدریه اظهار کرد: برگزاری کنگره شهدای این خطه از اولویت‌های نخست دستگاههای اجرایی است و همه باید با تمام توان خود و در راستای تکریم و پاسداشت مقام شامخ شهدا گام بردارند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در آستانه برگزاری کنگره ۲۱۶۲ شهید منطقه تربت‌حیدریه فرار گرفتیم، لازم است مستندسازی همچنان اولویت نخست کمیته‌های ۱۱ گانه کنگره شهدا باشد.

رئیس کنگره ملی شهدای منطقه تربت‌حیدریه گفت: لازم است قبل از برگزاری کنگره شهدا و با توجه به اینکه رتبه نخست شهدای زن به این خطه اختصاص دارد یادواره شهدای زن و همچنین تجلیل و تکریم مادران و همسران شهدا توسط کمیته بانوان برنامه‌ریزی شود.

در این نشست روسای کمیته‌های ۱۱ گانه کنگره شهدا گزارشی از اقدامات خود را ارائه کردند.

تربت‌حیدریه رتبه نخست شهدای زن خراسان رضوی را دارد

رئیس کمیته آثار و اسناد کنگره شهدای منطقه تربت‌حیدریه گفت: با توجه به تفکیک انجام شده، منطقه تربت‌حیدریه یک درصد از شهدای کل کشور و ۱۱ درصد از شهدای استان را دارد که شهدای این چهار شهرستان شامل؛ شهدایی است که متولد، دارای پرونده، دارای مزار و همچنین شهدای گمنام و خانواده آنها در این منطقه سکونت دارند، هستند.

مجتبی پریشان افزود: در پروژه جمع آوری اسناد و آثار دفاع مقدس بالغ بر ۱۶۰ هزار سند از شهدا جمع آوری، اسکن و ویرایش شده‌است، ضمن انکه تاکنون ۴۷۰ مصاحبه با خانواده شهدا تهیه و تدوین و در حال پخش از سیمای خراسان است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران تربت‌حیدریه بیان کرد: همچنین تربت‌حیدریه با تقدیم ۱۱ شهیده زن، رتبه نخست شهدای زن خراسان رضوی را دارد.

۳۳ شهید ورزشکار از افتخارات این منطفه است

رئیس کمیته شهدای ورزشکار کنگره شهدای تربت‌حیدریه اظهار کرد: تاکنون بیش از ۳۰۰ مسابقات ورزشی گرامیداشت شهدای منطقه برگزار شده که تعداد ۱۰ مسابقات آن کشوری بود.

مجید رضایی ادامه داد: بیش از ۳۵ مکان ورزشی بنام شهدای منطقه نامگذاری شد، ضمن آنکه در استادیوم‌ها و سالن‌های ورزشی تمثال شهدا طراحی و نصب شده‌است.

وی خاطرنشان کرد: منطقه تربت‌حیدریه دارای ۳۳ شهید ورزشکار است که ۳ نفر از آنان سردار شهید هستند، در عین حال در ادامه برنامه‌های کنگره، یادواره شهدای ورزشکار در تاریخ ۴ تیرماه با حضور سردار باران چشمه در دانشگاه تربت‌حیدریه برگزار می‌شود.

رئیس اداره ورزش و جوانان تربت‌حیدریه گفت: برگزاری مسابقات بومی محلی، همایش بزرگ پیاده روی خانوادگی و چاپ آلبوم ورزشی تا قبل از اجرای کنگره برنامه‌ریزی شده‌است.

چاپ هشت کتاب ویژه شهدای منطقه تربت‌حیدریه

رئیس کمیته نشر و ادبیات دفاع مقدس کنگره شهدای تربت‌حیدریه گفت: با بررسی ۲۳ کتاب از شهدای منطقه ۸ کتاب تهیه و تدوین شده و تاکنون سه کتاب از جمله ستاره‌ها را دبدم چاپ شده و کتاب رازهایی در سکوت و بشارت شهیدان در حال چاپ است.

عباس خاشعی سیوکی بیان کرد: پنج کتاب دیگر هنوز چاپ نشده که مهم‌ترین آن فاتح ماماخلان برگرفته از زندگی نامه سردار شهید ورزشکار حاج علی اصغر رمضانی از بنیانگذاران رشته جودو در کشور و کتاب دوم پسران حیدر که ایرادات آن در حال رفع است.

رئیس دانشگاه تربت‌حیدریه گفت: کتاب روز تربت برگرفته از کتاب «تیژ» شاخص نهم دی تربت‌حیدریه است که به دفتر حفط آثار استان ارسال شده و کتاب هفت سردار و آقای امام جمعه شرح حال آیت الله سید محمدباقر طباطبایی از مبارزان انقلابی حماسه نهم دی در استان منتظر تایید چاپ است.

وی افزود: در راستای جهت دهی پایان نامه‌ها، دو پایانامه دانشجویی به کنگره شهدا اختصاص یافته‌است.

برگزاری بزرگ‌ترین رویداد رزمی فرهنگی شرق کشور در تربت‌حیدریه

مسئول دبیرخانه کنگره شهدای  منطقه تربت‌حیدریه گفت: با توجه به برگزاری کنگره ۲۱۶۲ شهید دیار پیشتازان انقلاب اسلامی، بزرگ‌ترین رویداد رزمی فرهنگی شرق کشور در قالب نمایش آئینی حدیث پایداری شامل بازسازی حماسه نهم دی ۵۷، عملیات‌های دفاع مقدس و وضعیت فعلی جهان اسلام بمدت ۱۰ شب برگزار می‌شود.

جواد عوض افزود: تربت‌حیدریه موضوعات خاصی دارد که یکی از آنان ۱۰ شهید ترور در این خطه است، همچنین حماسه نهم دی را دارد و نخستین گروه از رزمندگان نیز از استان از این خطه عازم جبهه‌ها شدند.

وی ادامه داد: در نمایش آئینی با ۷۰ هنروری که با همکاری تیپ ۱۷۷ شهید نصر اصفهانی در اختیار دست‌اندرکاران قرار گرفته، هر شب بالغ بر ۵ هزار انفجار داریم.

عوض اظهار داشت: مکان برگزاری نمایش آئینی از فروردین امسال در حال آماده سازی است و قبل از اجرای کنگره هر شب حدود چهار هزار نفر از نمایش آئینی بازدید خواهند کرد.

یادواره شهدای خبرنگار مردادماه برگزار می‌شود

رئیس کمیته تبلیغات و روابط عمومی‌کنگره شهدای منطقه تربت‌حیدریه از برگزاری یادواره شهدای خبرنگار در مردادماه خبر داد و افزود: این بدان خاطر است که تربت‌حیدریه با شهادت شهید مجید حجتی در ۹ آذرماه ۱۳۶۰، نخستین شهید خبرنگار خراسان رضوی را دارد.

بلندی با بیان اینکه تاکنون شش کلیپ ویژه شهدای منطقه تولید شده، افزود: در راستای رعایت استانداردهای صدا و سیما عقد قرارداد با موسسات رسانه‌ای و فرهنگی برای تولید محتوا انجام شده‌است.

رئیس شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه تربت‌حیدریه گفت: سایت دیار پیشتازان مختص کنگره ۲۱۶۲ شهید این خطه رونمایی شده و محتواها در حال بارگزاری است.

طبق آمار منتشره از سوی بنیاد شهید تربت‌حیدریه، از مجموع ۱۵ هزار رزمنده دوران دفاع مقدس در این خطه، ۲ هزار و ۱۶۲ شهید منطقه تربت‌حیدریه شامل شهرستان‌های تربت‌حیدریه، زاوه، مه‌ولات و رشتخوار است که از این تعداد هزار و ۷۰۸ شهید، هزار و ۶۹۵ نفر جانباز و ۱۴۲ نفر آزاده به شهرستان تربت‌حیدریه اختصاص دارند که از جانبازان این خطه ۶۹۰ نفر بالای ۲۵ درصد هستند.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار