رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
شنبه 1403/02/08 Saturday - 2024 27 April السبت ، 18 شوّال ، 1445
ساعت
1403-01-08 11:04 شماره خبر : 6420 https://sobhtoos.ir/short/V9kOM 0
کارشناس اقتصادی مطرح کرد؛

کارشناس اقتصادی گفت: برای تحقق شعار سال دولت باید ابزار تولید را در دست مردم توانمند قرار دهد.

حسین عباسی‌فر، کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح‌توس»؛ در خصوص چگونگی تحقق شعار سال بیان کرد: برای فهم بهتر مسأله باید به کلماتی که در این شعار آمده توجه کرد؛ جهش تولید با رشد تولید متفاوت است. تا زمانی که به جهش تولید دست پیدا نکنید، نمی‌توانید رشد پایدار تولید را به دست آورید.

وی اضافه کرد: تولید یعنی متر و معیار و ما در اقتصاد شاخصی داریم با عنوان GDP که دقیق نیست.

این کارشناس اقتصاد تصریح کرد: این شاخص، تولید یک کشور را در یک سال اندازه می‌گیرد و مجموعه‌ای از تولیدات کالاها و خدمات است که گاهی اوقات نمی‌دانیم چرا به این‌ها تولید می‌گویند.

عباسی‌فر افزود: در آمریکا و اروپا حتی تولید خدماتی که اساساً نمی‌توان به آن تولید گفت و ممکن است ضد تولید هم باشند مانند فحشایی که تولید مالی داشته باشد، داخل در تولید می‌آید پس این شاخص بی‌معنا است.

وی ادامه داد:  زنان خانه‌دار در کشور ما حدود ۲۲ میلیون هستند و عجیب آنکه اگر فقط کاری را که زنان در خانه انجام می‌دهند و در این شاخص نمی‌آید را بخواهیم حساب کنیم، ارزش ریالی آن چیزی حدود دو برابر کل GDP کشور ما است.

این کارشناس اقتصاد تأکید کرد: پس باید شاخص تولید را باید دقیق و اولویت‌بندی کنیم.

عباسی‌فر با توضیح حرف «با» که در شعار سال آمده است، گفت: این واژه با مفهوم است. اگر «با مشارکت مردم» را به این معنا بگیریم که تعداد زیادی از مردم برای عده دیگر تولید کنند و یا هر فردی خودش تولید و خودش هم از آن بهره‌مند شود یا عده‌ای اجیر فردی دیگر شوند، هم در نگاه اسلامی و هم از منظر عدالت و نیز از نظر قانون اساسی غلط است.

وی تأکید کرد: پس جهش تولید باید با مردم رقم بخورد؛ نه با تعدادی صاحب سرمایه و یا نه اینکه دولت جهش را رقم بزند و مردم در خدمت آن باشد.

عباسی‌فر ادامه داد: واژه بعدی «مشارکت» است، شرکت با مشارکت متفاوت است، مشارکت یعنی امر جمعی و تعامل جمع در یک امر، پس همه مردم باید در امر تولید مشارکت داشته باشند.

این کارشناس اقتصاد تأکید کرد: مصرف هم مسأله مهمی است و به مصرف کالای داخلی باید نگاه متعصبانه، غیرت ملی و وطن‌پرستی داشت. 

وی در تشریح آخرین کلمه در شعار سال اظهار کرد: کلمه آخر «مردم » است، در اینجا منظور توده مردم است، نه‌فقط اینکه صاحبان سرمایه مد‌نظر باشد.

عباسی‌فر راه تحقق شعار سال را ساده خواند و بیان کرد: راه‌کار این مساله، نوشته‌شده و فقط باید اجرایش کنیم. 

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: اصل ۴۳ قانون اساسی راهکار را ارائه داده است. امکان ندارد کسی با این اصل مخالف باشد جز معدود افراد پرچم‌دار لیبرالیسم در ایران. آیا امکان دارد کسی راه‌کاری بهتر و دقیق‌تر از این اصل ارائه بدهد که هم‌زمان اسلامی، عاقلانه، عادلانه و مردمی باشد؟ 

وی ادامه داد: ابزار تولید در اختیار هرکسی که قادر به کار است اما ابزار آن را ندارد، باید قرار بگیرد، پس برای جهش تولید با مشارکت مردم باید ابزار تولید در دست مردم توانمند قرار گیرد و کسی نمی‌تواند آن را رد کند و لازم‌الاجرا است.

عباسی‌فر اظهار کرد: جهش تولید با مشارکت مردم بازتعریفی از پیشرفت مردم پایه و این یعنی عدالت است.
 
این کارشناس اقتصاد با تأکید بر این مساله که مشارکت عمومی بدون توجه و کمک حکمرانی امکان‌پذیر نیست، تأکید کرد: اما مردم باید به دستور رهبری، شروع به تکلیف کنند. 

وی در پایان یادآور شد: برای تحقق شعار سال نه دولت باید تصدی‌گری کند و نه‌فقط ثروت را در دست عده‌ای محدود قرار دهد.

انتهای خبر/

 

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار