رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
پنج‌شنبه 1403/06/29 Thursday - 2024 19 September الخميس ، 16 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1403-04-31 20:31 شماره خبر : 7941 https://sobhtoos.ir/short/NgooY 0
کارشناس سیاست‌گذاری فناوری اطلاعات و ارتباطات مطرح کرد:

کارشناس سیاست‌گذاری فناوری اطلاعات‌وارتباطات گفت: اطلاعات کشور به خاطر رابطه خصمانه آمریکا با ما، امنیت کافی ندارد لذا باید خدمات امنیتی فضای ابری با تکیه بر توان‌داخلی و به‌صورت بومی آماده‌شود.

ابوالقاسم رجبی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ با اشاره به اختلال جهانی اینترنت، اظهار کرد: این اختلال سایبری در نتیجه به‌روزرسانی معیوب یک نرم افزار به وجود آمد و پس‌لرزه‌ها و پیامدهایی در سرویس‌های مختلف خطوط هواپیمایی، خدمات درمانی، حمل‌ونقل و بخش مالی را به دنبال داشت.

وی با بیان این‌که اختلال در این سیستم امنیتی تبعات بسیاری را در پی داشت، خاطرنشان کرد: به‌روزرسانی نرم‌افزاری شرکت امنیت سایبری CrowdStrike (یکی از بزرگترین اپراتورهای این صنعت) چالش‌هایی در سیستم‌های رایانشی سراسر جهان به وجود آورد با وجود این کمی دستگاه‌ها و نهادهای مختلف را نسب به تأثیر وابستگی به خدمات ابری هوشیارتر کرد.

کارشناس سیاست‌گذاری فناوری اطلاعات و ارتباطات ابراز کرد: با حادث شدن این اختلال احتمال آن می‌رود که دستگاه‌ها و نهادها در واگذاری خدمات امنیتی به شخصی ثالث، بازنگری و تجدید نظر کنند.

سرعت به‌روزرسانی سیستم‌های امنیتی به صورت ابری

وی با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات با بومی‌سازی، وابستگی ما را در برخی خدمات کمتر می‌کند، تصریح کرد: موضوع به‌روز رسانی سیستم‌های امنیتی به صورت ابری، مسئله‌ای ضروری است چراکه این‌گونه سرعت به‌روزرسانی سیستم‌های امنیتی بالا می‌رود.

رجبی ادامه داد: شرکت امنیت سایبریCrowdStrike  به صورت برخط سیستم‌های امنیتی را به‌روزرسانی می‌کرده است و اختلال در روند این شرکت، زمینه را برای حملات سایبری فراهم کرد در حالی که این شرکت با توجه به حساسیت بالای فعالیتش، باید ملاحظاتی را رعایت می‌کرد و پیش از به‌روزرسانی در سطح جهانی، ابتدا آن را در چند رایانه می‌آزمود.

وی با بیان اینکه کشور ما باید از تجربه شکست این شرکت امنیت سایبری درس بگیرد، عنوان کرد: کشور ما به خدمات امنیتی فضای ابری نیازمند است اما باید از شکست این شرکت درس گرفته و با دقت و حساسیت بالایی در این زمینه ورود کنیم. 

کارشناس سیاست‌گذاری فناوری اطلاعات و ارتباطات با اشاره به ضرورت خدمات امنیتی فضای ابری اشاره کرد و گفت: کشور ما از اختلال جهانی اینترنت مصون ماند اما گاهی دیده شده است که برخی از سایت‌ها هک شده است.

خدمات امنیتی فضای ابری، موجب کاهش هک‌ می‌شود

وی افزود: خدمات امنیتی فضای ابری کمک می‌کند که به‌روزرسانی‌های امنیتی سرعت بگیرد اما اگر این خدمات دچار آسیب شوند، ضربه سنگینی به سیستم وارد می‌کند از این رو کشور ما برای فراهم آوردن امنیت فضای ابری، باید آسیب‌پذیری‌ها را رفع کند.

رجبی اضافه کرد: شبکه ملی اطلاعات امری بسیار ضروری  است اما خدمات امنیتی فضای ابری نیز لازم است چراکه بسیاری از هک‌هایی که اتفاق می‌افتد نتیجه عدم حفاظت کافی است.

وی ابراز کرد: شبکه ملی اطلاعات از این جهت حائز اهمیت است که اطلاعات کشور به خاطر رابطه خصمانه آمریکا با ما، امنیت کافی ندارد لذا لازم است خدمات امنیتی فضای ابری با تکیه بر توان داخلی و به صورت بومی آماده شود.

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار