رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
دوشنبه 1403/02/31 Monday - 2024 20 May الاثنين ، 12 ذو القعدة ، 1445
ساعت
1403-02-20 11:05 شماره خبر : 6874 https://sobhtoos.ir/short/Vm8Jj 0
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: متاسفانه ترکیب سازمان‌ها و دستگاه‌ها به تولید کشور ضربه می‌زند و معتقدیم بودجه و اعتبارات باید به‌نحوی توزیع و مدیریت شود تا واحد‌های تولیدی راه‌اندازی و تقویت شوند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ محسن زنگنه صبح امروز در جلسه بررسی موانع تولید واحدهای صنعتی و معدنی که با حضور تولیدکنندگان در دانشگاه تربت‌حیدریه برگزار شد، اظهار کرد: در پیوند با این مشکل و به‌عنوان مثال تسهیلات را در تبصره ۱۶ و ۱۸ تقسیم کردند و پارسال ۴۵ هزار میلیارد تومان به مددجویان کمیته امداد تسهیلات دادند و این درحالی است که کارخانه فولاد رخ، لنگ ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار است تا فاز نخست آن به بهره‌برداری برسد و باعث ایجاد اشتغال و رونق تولید شود. 

وی تصریح کرد: متاسفانه ترکیب سازمان‌ها و دستگاه‌ها به تولید کشور ضربه می‌زند و معتقدیم بودجه و اعتبارات باید به‌نحوی توزیع و مدیریت شود تا واحد‌های تولیدی راه‌اندازی و تقویت شوند. 

نماینده مردم تربت‌حیدریه، مه‌ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: دولت برای مقابله با نقدینگی تسهیلات بانک‌ها را محدود کرده، اما وقتی تورم ۴۰ درصد است باید ۴۰ درصد تسهیلات را افزایش دهیم تا سرمایه در گردش این واحدها افزایش داده شود. 

زنگنه گفت: شخصی که با ارز بیش از ۶۰ هزار تومان محصول خود را به تولید رسانده و برای کشور ارزآوری دارد اما به او اعلام می‌کنند باید با ارز ۴۲ هزار تومانی محصول خود را به فروش برساند و این از سیاست‌های نادرستی است که به بخش تولید آسیب رسانده است. 

وی ادامه داد: ۶۰ شرکت در کشور از هزار تا چهار هزار میلیارد تومان از معافیت مالیاتی استفاده می‌کنند که اکثر انها نیمه دولتی هستند و در نهایت فشار روی کارگر و اقشار مختلف مردم می‌آید. 

این نماینده مجلس گفت: اگر همین واحد‌های تولیدی، تولید و اشتغال خود را ۲۰ درصد افزایش دهند مشکل بیکاری و تولید در جامعه در یک شیب ملایم برطرف می‌شود. 

زنگنه تصریح کرد: حرکت تربت‌حیدریه با به سمت صنعتی شدن است و با بهره برداری از فاز نخست فولاد رخ صنایع جانبی و پایین دستی تمام این خطه را در یک شیب ملایم فرا می‌گیرد. 

نماینده مردم تربت‌حیدریه گفت: مشکلات شهرستان و موانع تولید را نباید منتظر بمانیم کسی برای ما رفع کند، چراکه این مهم از بخش دولتی بر نمی‌آید و باید با انتخاب چند نفر که انگیزه دارند و وقت می‌گذارند، مسایل و مشکلات را احیا و هر دو هفته در کمیته‌ای این مشکلات بررسی شود. 

وی با اشاره به اینکه با سیاسی کاری نمی‌توان برای مردم کار کرد، گفت: نمی‌شود نوچه سیاسی کسی باشیم و برای مردم هم کار کنیم، باید سیاسی کاری را کنار بگذارید، در عین حال لیست واحد‌هایی که واقعا تسهیلات می‌خواهند را مشخص کنید تا رایزنی اعتبارات و تسهیلات انجام شود. 

وی افزود: با توجه به اتمام پروژه‌های زیرساختی در این خطه، تمام تلاش در چهارسال پیش روی باید برای جذب سرمایه‌گذار و رفع موانع تولید باشد. 

تمام دغدغه مالی واحد‌های تولیدی تربت‌حیدریه ۱۵۰ میلیارد تومان است 

 نماینده تولیدکنندگان شهرک صنعتی شماره یک در این نشست اظهار کرد: قطع مکرر برق، سطح بانک‌ها، سختی آب شهرک صنعتی که روی ۱۳۰۰ است و هیچ تصفیه‌ای ندارد و هزینه تصفیه که باید به ۵۰ برسانیم که باید تولید کننده بپردازد سه مشکل اصلی تولیدکنندگان این شهرک صنعتی است. 

حسین خیبری افزود: مشکل چهارم اینکه متاسفانه اداره استاندارد نداریم و باید به مشهد و گناباد برویم که سلیقه‌ای معمولا برخورد می‌شود. 

وی بیان کرد: فاز جدید که در شهرک صنعتی در حال احداث است یعنی تولیدکننده بیشتری قرار است وارد شهرک شود و استقرار اداره استاندارد در این خطه ضرورت دارد 

نماینده معدن‌‌کاران گفت: ما با سرمایه خودمان وارد شدیم و در تلاش هستیم با اخذ مجوزات و گواهی اکتشافات کار را به جایی برسانیم. 

محمدی افزود: چند نفر در یک مجموعه روستا با معدن و دامداری مخالف هستند و مشکل اینجاست که مردم باید ابتدا تایید کنند بعد مجوزات را به ما بدهند اما قصه پر غصه ماجرا جایی است که مجوز می‌دهند، متاسفانه برخی افراد وسایل و تجهیزات ما را آتش می‌زنند و اجازه فعالیت نمی‌دهند. 

نماینده واحد‌های تولیدی شهرک صنعتی شماره۲ اظهار کرد: ‌‌تمام دغدغه مالی واحد‌های تولیدی این خطه با ۱۵۰ میلیارد تومان جمع می‌شود و از نماینده مجلس تقاضا داریم تا با یک اعتبار و تسهیلاتی واحد‌های مظلوم را با یک سرمایه در گردش رونق دهند. 

رضا توانایی افزود: خیلی از واحدها مشکل سرمایه در گردش دارند و در بانک‌های شهرستان به جایی نمی رسیم. 

توانایی بیان کرد: کارگروهی را تشکیل دهید تا در سطح شهرستان مشکلات شهرستانی و استانی را با کمک مدیران کل و نماینده مجلس برطرف شوذ، در عین حال توقع داریم مسئولان وقت بگذارند و چند ساعتی خط تولید واحد‌های تولیدی را ببینند و مشکلات را از نزدیک احصا کنند. 

وی گفت: ۱۰ درصد فروش ما برای ارزش افزوده می‌رود و اینکه این مبلغ را باید از مصرف کننده بگیریم و قیمت را افزایش دهیم فروش ما را پایین می‌آورد. 

به گفته ملکی، رئیس صنعت، معدن و تجارت تربت‌حیدریه در حال حاضر ۱۱۵ واحد صنعتی، معدنی دارای پروانه بهره‌برداری با اشتغالزایی بیش از ۲ هزار نفر در این خطه فعال هستند و برای ۱۲۸ واحد جواز تٱسیس صادر شده تا پیگیر فرآیند تولید باشند. 

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار