رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
شنبه 1403/07/21 Saturday - 2024 12 October السبت ، 9 ربيع الآخر ، 1446
ساعت
1403-07-21 13:00 شماره خبر : 9031 https://sobhtoos.ir/short/V9Y9n 0
سرپرست تعاون روستایی تربت‌حیدریه:

سرپرست تعاون روستایی تربت‌حیدریه گفت: از ابتدای خردادماه تاکنون ۱۶ تن پیله تر ابریشم توسط تعاون روستایی از نوغانداران خریداری شده است.

حمیدرضا رضایی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ اظهار کرد: از ابتدای خردادماه سال جاری خرید پیله تر با نرخ توافقی در استان‌های خراسان رضوی، شمالی، جنوبی و گیلان آغاز شده و نوغانداران با مراجعه به مراکز تعاون روستایی طبق نرخ اعلامی پیله تر را ارائه می‌کنند. 

وی کرد: از ابتدای فصل خرید و برای حمایت از نوغانداران و تکمیل زنجیره تولید و فرآوری آن در محل شرکت تعاونی واقع در شهر بایگ، تاکنون ۱۶ تن پیله تر و با قیمت توافقی خریداری شده است. 

رضایی افزود: شرایط مناسب آب و هوایی در سال جاری و تعامل مناسب بین دستگاه‌های اجرایی و اداری و تعاونی در رغبت نوغانداران در سطح استان‌های خراسان بزرگ و سایر استان‌ها و از سوی دیگر ایجاد رقابت مناسب و سالم در بین خریداران پیله تر از نوغانداران باعث شده که قیمت مناسب‌تری برای پایه خرید به ازای هر کیلوگرم پیله تر تعریف و به نفع نوغانداران زحمت‌کش برنامه‌ریزی شود. 

سرپرست اداره تعاون روستایی ادامه داد: تربت‌حیدریه علاوه بر اینکه مرکز پرورش کرم ابریشم و نوغانداری در فصل بهار می‌باشد در زمینه فرآوری پیله تر و تولید ابریشم در کارگاه‌های شهر بایگ در طول سال فعالیت دارد که بر همین اساس هم شهر ملی ابریشم با محوریت شهر بایگ ثبت‌ شده است. 

تا قبل از سال ۱۳۷۹ حدود ۲۵۰۰ کارگاه ابریشم‌کشی در شهر بایگ تربت‌حیدریه ۷۰ درصد ابریشم کشور را به نخ تبدیل می‌کردند و سالانه ۵۴۰۰ تن نخ ابریشم کشور توسط ابریشم کشان این خطه به نخ تبدیل می‌شد. 

واردات بی‌رویه نخ ابریشم از مبادی قانونی و قاچاق و همچنین فقدان متولی صنعت نوغانداری، پایتخت ابریشم کشور را امروز تا جائی پیش برده که هم‌اکنون کمتر از ۴۰۰ کارگاه ابریشم‌کشی حدود ۱۱۰ تن نخ ابریشم تولید می‌کنند. 

صنعت ابریشم‌کشی در ایران سابقه سه‌هزارساله دارد که در ادبیات و سفرنامه‌های مهم این مطلب ذکرشده و جاده تاریخی ابریشم که محل تجارت بوده، در گذشته محصولاتی چون ابریشم، زعفران، فرش، ادویه و پسته ایران از این طریق صادر می‌شد. 

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار