رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
چهارشنبه 1403/08/02 Wednesday - 2024 23 October الأربعاء ، 20 ربيع الآخر ، 1446
ساعت
پروژه‌ای که جان می‌گیرد اما جان نمی‌گیرد؛

جاده خلیل‌آباد به بردسکن قتلگاه خاموشی است که در غفلت مسئولان سالانه جان مسافران خود را می‌گیرد و اکنون بسیاری از اهالی این دو شهرستان در انتظارند تا غبار مرگ از این جاده زدوده شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ جاده خلیل‌آباد به بردسکن را می‌توان یکی از پرترددترین جاده‌های استان دانست؛ جاده‌ای که مسیر ارتباطی ساکنان شهرستان‌های مختلف به جنوب کشور و همچنین پایتخت کشور است و روزانه شاهد تردد خودروهای سبک‌وسنگین زیادی است.

با همه این مسائل، این جاده متناسب با میزان ترافیک آن نیست و در غفلت مسئولان به قتلگاهی تبدیل شده و هرساله جان شماری از میهمانان خود را می‌گیرد تا عرق شرم بر چهره مردمان این دیار بنشیند.

ماه و شاید هفته‌ای نیست که خبری از وقوع یک تصادف دلخراش و مرگ هم‌وطنان و همشهریان در جاده خلیل‌آباد به بردسکن شنیده نشود.

 مرگ یک زوج جوان آخرین تراژدی جاده خلیل‌آباد به بردسکن

آخرین پرده این قتلگاه خونین در روز گذشته ۱۵ دی‌ماه ۱۴۰۲ اکران شد و یک زوج جوان را به کام مرگ فرستاد. برخورد رخ‌به‌رخ تریلی با سواری پراید در این جاده دو کشته برجای گذاشت و چندین خانواده را داغدار کرد.

پیش‌ازاین هم وقوع چندین تصادف در ماه‌های گذشته در این محور چند کشته و زخمی بر جای گذاشت.

در اسفندماه سال گذشته هم در کمتر از ۲۴ ساعت دو تصادف در محور خلیل‌آباد به بردسکن اتفاق افتاد که با دو کشته و زنده سوختن راننده‌ای، دلخراش‌ترین حادثه این جاده در سال ۱۴۰۱ بود.

 پروژه‌ای که جان نمی‌گیرد

به‌رغم هشدارهای کارشناسان نسبت به خطرات این جاده، نسخه‌های مسئولین برای رفع آنها اثری نکرده و مصوبه سفرهای مختلف به این شهرستان در دولت‌های گذشته و همچنین ضرب‌الاجل‌های یک‌ماهه مجموعه قضایی شهرستان‌های خلیل‌آباد و بردسکن هم گره از مشکلات نگشوده است.

محمدصادق معتمدیان، استاندار خراسان رضوی، در سفری که بهمن‌ماه ۱۳۹۹ به شهرستان خلیل‌آباد داشت، در این باره گفته بود: مسیر بردسکن به خلیل‌آباد به لحاظ این‌که بردسکن دروازه ورودی استان از نظر ارتباطی محسوب می‌شود، مسیر مهمی است و نباید نگاه شهرستانی به آن داشته باشیم.

وی با بیان این‌که استان‌های سمنان، خراسان جنوبی، یزد و... برای دسترسی به خراسان رضوی و مشهد باید از این مسیر استفاده کنند، تصریح کرد: اگر این مسیر زودتر دوبنده شود، رونق خوبی می‌گیرد و منطقه را متحول می‌کند؛ یکی از مزیت‌های این منطقه می‌تواند همین جاده باشد.

استاندار خراسان رضوی با تأکید بر این‌که با اعتبارات قطره‌ چکانی ملی مطمئناً سال‌ها طول می‌کشد تا این جاده تکمیل شود و باید از ظرفیت‌های دیگر برای پیشبرد توسعه جاده استفاده کرد، افزود: در استان تلاش کردیم که از اعتبارات استانی و ملی وبا استفاده از ظرفیت‌های قانونی تأمین مالی کنیم.

 وی با اشاره به این‌که منفعل نشستن و منتظر بودجه ماندن کاری را پیش نمی‌برد و برای حل مشکلات باید دنبال ظرفیت‌های دیگر بود، بیان کرد: پول نقد سرعت پروژه را بالا می‌برد و کار ده‌ساله را در چند ماه انجام می‌دهد و باید مدیران استان ورود کنند تا از این ظرفیت‌ها به نحو احسن استفاده شود.

 معتمدیان همچنین با بیان این‎که مهم‌ترین اولویت مردم منطقه ترشیز همین بحث جاده‌هاست و راه‌حل آن استفاده از ظرفیت ماده ۵۶ قانون است، تأکید کرد: هر میزان که از محور خلیل‌آباد به بردسکن آماده می‌شود باید زیر بار ترافیک برود تا از حوادث این جاده کاسته شود.

 ضرب العجل یک‌ماهه هم گره‌گشا نبود

عباس درودی نیا «دادستان بردسکن» و سید محمدباقر حسینی «رئیس دادگستری خلیل‌آباد» ۱۳ فروردین ۱۴۰۲ در اطلاعیه‌ای مشترک خطاب به مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی در خصوص عدم توجه به عملیات دوبانده کردن محور بردسکن به خلیل‌آباد هشدار دادند.

در این اطلاعیه با انتقاد از عدم توجه لازم به دو بانده کردن محور بردسکن به خلیل‌آباد در جهت احیای حقوق عامه مردم به‌فوریت خواستار پیگیری اجرای این طرح و پاسخگویی لازم به مردم شدند.

دادستان عمومی و انقلاب بردسکن و رئیس دادگستری خلیل‌آباد از مدیرکل راه و شهرسازی خواستند ظرف مدت یک ماه نسبت به آمار تصادفات فوتی و ضرورت اصلاح ساختاری در جاده خلیل‌آباد به بردسکن پاسخگو باشد.

  کم‌کاری متولیان استانی به راه‌ها و محورهای بردسکن

علی دهقان‌زاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ اظهار داشت: تا چه زمانی باید تاوان کم‌کاری و عدم توجه متولیان را برای محورهای مواصلاتی که اتصال هشت استان و سپس جنوب کشور را دارد شاهد باشیم.

وی همچنین در ادامه خاطرنشان کرد: متأسفانه زوج جوانی که دو ماه پیش جشن عروسی خود را گرفته بودند، شب گذشته در این محور جان خود را از دست دادند.

فرماندار بردسکن با بیان اینکه تصادف در جاده خلیل‌آباد ـ بردسکن و در پنج کیلومتری شهر بردسکن روی داد، اذعان کرد: بر اساس اعلام کارشناسان فنی پلیس مقصر تصادف خودروی پراید بوده است.

وی از مسئولان شهرستانی و استانی خواست تا هرچه زودتر نسبت به احداث باند دوم این محور اقدام کنند، در صورت یک‌طرفه شدن این محور، آمار تصادفات رخ‌به‌رخ و انحراف‌به‌چپ بسیار کاهش می‌یابد.

 تصادف مرگبار در محور خلیل‌آباد به بردسکن ۲ کشته برجای گذاشت

محمد گلعذار در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ از امدادرسانی به مصدومین برخورد رخ‌به‌رخ تریلی با سواری پراید در کیلومتر ۲۰ محور خلیل‌آباد به بردسکن توسط  نجاتگران پایگاه یادمان شهدای کندر خبر داد.

وی همچنین در ادامه تصریح کرد: در ساعت ۱۶:۴۳ دقیقه ۱۵ دی‌ماه سال جاری برخورد رخ‌به‌رخ تریلی با سواری پراید  در محور خلیل‌آباد به بردسکن به مرکز کنترل و هماهنگی عملیات اضطراری جمعیت هلال‌احمر استان خراسان رضوی گزارش شد.

مسئول امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر کاشمر با بیان اینکه بلافاصله دو تیم امداد و نجات از پایگاه امداد و نجات خلیل‌آباد (یادمان شهدای کندر) شامل یک دستگاه آمبولانس و ست نجات به محل حادثه اعزام شدند، اذعان کرد: در این حادثه پس از رهاسازی سرنشینان، تعداد ۲ نفر فوتی تحویل شهرداری شدند، این عملیات با همکاری اورژانس، نیرویی انتظامی،آتش‌نشانی، پلیس‌راه و شهرداری در ساعت ۱۹:۳۰ به پایان یافت.

بالغ‌بر ۱۷ سال قبل مطالعات احداث باند دوم شادمهر به کاشمر و انابد به طول ۱۲۰ کیلومتر آغاز شد و ۶۰  کیلومتر تا کاشمر و ادامه مسیر به سمت خلیل‌آباد، بردسکن و انابد است که محور کاشمر به سمت خلیل‌آباد به طول ۱۴ کیلومتر در سال ۸۹ به علت ترافیک محلی که داشت اولویت فاز اول اجرا قرار گرفت و همچنین کلنگ اجرای باند دوم محور خلیل‌آباد به بردسکن در سال ۸۶ زده شد؛ ولی تا به امروز هنوز روند اجرایی این محور ادامه دارد. این پروژه  در دولت‌های یازدهم و دوازدهم چندین بار کلنگ‌زنی شد.

حالا همه نگاه‌ها به دولت سیزدهم و وزارت راه و شهرسازی آن است که آستین همت بالا بزند و گره از کار فروبسته این جاده بگشاید و رنج سفر بر مسافران این جاده را هموار کند.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار