رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
دوشنبه 1403/06/26 Monday - 2024 16 September الاثنين ، 13 ربيع الأول ، 1446
ساعت
تیشه به ریشه انار؛

انارکاران روستای نقاب از توابع شهرستان خلیل‌آباد امروزه تیشه به ریشه باغ‌های انار خود می‌زنند و گمان دارند خون پسته برای آن‌ها رنگین‌تر از انار است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ انار یکی از سوغات ایرانیان برای کشورهای هند، آفریقای شمالی، چین، اروپا و امریکا بوده که گفته می‌شود قدمت آن به ۴ هزار سال قبل می‌رسد.

در ایران بیش از ۷۴۰ نوع انار ازجمله شهسوار دانه قرمز، میخوش، آلک ساوه، شیرین ساوه، شیشه کپ خراسان و ملس اصفهانی وجود دارد که رقم شیشه کپ یکی از ارقام مرغوب این محصول با خاصیت ماندگاری بالا، طعم شیرین و بازارپسندی مطلوب است.

 شهرستان خلیل‌آباد یکی از شهرستان‌های انارخیز استان خراسان رضوی محسوب می‌شود که ۶۵۰ هکتار باغ انار دارد.

شهرستان خلیل‌آباد با وجود ۶۵۰ هکتار باغ‌های انار یکی از شهرهای انار خیز استان خراسان رضوی بوده که بیشترین تمرکز باغات انار در بخش مرکزی، دهستان رستاق، روستا‌های نقاب و میرآباد این شهرستان قرار دارد که در صورت فراوری، وجود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی، سود سرشاری را عاید باغداران می‌کند.

همه ساله سرمازدگی، گرمازدگی و خشکسالی ضربه زیادی به کشاورزان انار کار وارد می‌کند به‌ طوریکه باغات انار روستای میرآباد به دلیل سرمازدگی در سال‌های ۸۸ و ۹۵ کف بر شد.

در سال‌هایی که باغات انار، باردهی خوبی دارند قیمت محصول انار در برابر هزینه‌های که صورت می‌گیرد، ناچیز است و در این میان کشاورزان تنها زحمت به بار رساندن محصولات را بر دوش می‌کشند و در نبود ساختار حمایتی از سوی مسئولان، مجبور هستند محصولات خود را با قیمت ناچیز در اختیار دلالان قرار دهند.

حالا همه این عوامل دست‌به‌دست هم داده و سبب شده که کشاورزان روستای نقاب خلیل‌آباد به فکر جایگزینی محصول دیگری برای انار باشند و بیشتر آن‌ها با دست خودشان باغستان‌های انار خود را زیر تیغ اره‌های برقی برده تا به‌جای آن پسته بکارند اقدامی که از سوی مسئولان مربوطه تأیید نمی‌شود.

انتهای خبر/

 

باغات پسته هشت ال بعد به درآمد می‌رسند / توسعه کشت گلخانه‌ای بهترین روش برای بهره‌وری انار است

محمود شبان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ اظهار داشت: سیستم‌های تحت‌فشار در آب شور پاسخگو نیست؛ ولی در سال گذشته باغ الگویی در منطقه کویر طرح آبیاری زیرسطحی اجرا شد تا بتوانیم تغییر سیستم آبیاری منطقه کویر را بتوانیم ترویج دهیم.

وی با بیان اینکه تغییر سیستم آبیاری باغات منطقه کویر می‌تواند نقطه عطفی در اصلاح سیستم آبیاری باغات پسته صورت گیرد، خاطرنشان کرد: تغییر سیستم آبیاری در باغات انار از سال گذشته اجرا شد که سیستم سنتی به آبیاری تحت‌فشار و زیرسطحی اصلاح شود و برای این کار تسهیلاتی از محل بنیاد برکت به این سمت هدایت شود.

مدیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ۴۰ هکتار از باغات انار در بحث سیستم آبیاری نوین از سال گذشته اجرا شده است، تصریح کرد: کشاورزان روستای نقاب به دنبال حذف باغات انار و جایگزین آن با پسته هستند و این یک رویه اشتباه است که بارها در نشست‌های مختلف توصیه‌های لازم در این خصوص داده شده است.

وی با تأکید بر اینکه توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در روستای نقاب بهترین روش برای بهره‌وری بیشتر محصول است، اذعان کرد: باغات پسته بین هفت تا هشت سال زمان لازم دارد که به باردهی و در آمد برسد و با توجه به کم‌آبی که در منطقه نقاب وجود دارد کشت باغات پسته را توصیه نمی‌کنیم.

شبان با بیان اینکه نخستین واحد گلخانه‌ای با سطح یک هزار مترمربع به صورت الگویی و پایلوت در روستای نقاب اجرا شد، عنوان کرد: این طرح در هفته دولت به بهره‌برداری رسید و اهالی روستای نقاب می‌توانند از این طرح الگوبرداری لازم را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در بحث صنایع تبدیلی و تکمیلی به دنبال توسعه زیرساخت‌ها هستیم، تشریح کرد: پنج واحد سردخانه‌ای با ظرفیت ۱۱ هزار تن به عنوان پیش‌نیاز صادرات محصولات کشاورزی در سطح شهرستان خلیل‌آباد فعالیت می‌کنند و در صادرات انگور نیز اهمیت آن مشخص شد و این موضوع در حوزه کشمش هم در حال اجرا است.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد با تأکید بر اینکه وجود سردخانه‌ها یک ظرفیتی برای شهرستان محسوب می شود که خلیل‌آباد را به قطب سردخانه‌های کشاورزی منطقه ترشیز تبدیل کرده است، ابراز کرد: وجود سردخانه باعث می شود که صادرات انگور و کشمش به صورت مستقیم از شهرستان خلیل‌آباد به کشورهای هدف و حوزه خلیج‌فارس انجام شود.

وی با بیان اینکه پانزدهمین کارخانه کشمش مجهز به دستگاه‌های سورت لیزری در شهرستان خلیل‌آباد افتتاح شد که ظرفیت کارخانه‌های کشمش شهرستان را به عدد ۱۵ هزار تن در سال رسید، تأکید کرد: از لحاظ کارخانه‌های کشمش به مرحله‌ای رسیده‌ایم که پاسخگوی نیاز تولیدات شهرستان و باید در ادامه به سمت صنایع تبدیلی و تکمیلی انگور وارد شویم.

شبان همچنین در ادامه افزود: سرمایه‌گذاران اگر به حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی در بحث سرکه، آبغوره، شیره انگور، کنسانتره انگور و... ورود پیدا کنند به عنوان دستگاه متولی آماده همکاری و حمایت در حوزه مجوزهای لازم و همچنین واگذاری زمین دولتی هستیم تا مشوق لازم برای سرمایه‌گذاران باشد.

وی با تأکید بر اینکه جای یک واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی برای انگور و مشتقات آن در شهرستان خلیل‌آباد خالی است، بیان کرد: سرمایه‌گذاران باید در این حوزه ورود پیدا کنند و مشوق‌ها نیز همان بحث واگذاری زمین دولتی و تسهیل در حوزه مجوزها است که می‌توانیم به سرمایه‌گذاران کمک کنیم.

 

اقدام عجولانه کشاورزان برای جایگزینی پسته به‌جای انار و قلع‌وقمع درختان بدون انجام تحقیقات علمی حرکتی اشتباه به نظر می‌رسد که نیاز است مسئولان کشاورزی در این زمینه ورود پیدا کنند و با حمایت از کشاورزان نگذارند کشاورزان حاصل خون‌دل خوردن‌هایشان برای به بار نشاندن باغ‌های انار، اکنون به دست خودشان تیشه بر ریشه آن بزنند.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار