رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
جمعه 1403/06/30 Friday - 2024 20 September الجمعة ، 17 ربيع الأول ، 1446
ساعت
یک فعال استارت‌آپی مشهد تأکید کرد؛

یک فعال استارت‌آپی مشهد انحصارگرایی در زیست‌بوم فناوری را مخالف شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم دانست و افزود: درها باید باز شود تا تیم‌ها به صورت شایسته سالارانه برای حضور در یک فضای کاری حرفه‌ای با هم رقابت کنند.

یکی از مدیران استارت‌آپ مشهد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ با اشاره به انحصارگرایی‌ بودن زیست بوم فناوری و استارت‌آپ در مشهد، اظهار کرد: ورود دولت به این فضا و ارتباط برخی افراد با دولتی‌ها موجب این شده است که سایرین نتوانند آن چنان که باید رشد کرده و برند شوند.

وی تصریح کرد: اکوسیستم و زیست بوم نوآوری در مشهد وجود ندارد این در حالی است که برخی شهرهای کوچک نظیر قم و خراسان شمالی دو برابر ما توان پیشرفت دارند چرا که کسی آنها را تحت فشار قرار نمی‌دهد.

این مدیر استارت‌آپ، زیست بوم فناوری مشهد را دولتی دانست و بیان کرد: در مشهد فضا، امکانات و پول زیاد است اما متاسفانه ادارات دولتی این شهر معتقدند که فعالیت‌ها باید به نام خودشان ثبت شود در نتیجه کار با وزارت‌خانه‌ها و در سطح کلان بسیار راحت‌تر از  کار در سطح استان است.

وی با تأکید بر اینکه در فضای استارت‌آپی دولتی‌ها تنها یکدیگر را قبول دارند، اضافه کرد: ظرفیت‌های تیم‌های پارک فناوری اغلب نادیده گرفته می‌شوند و همواره دولتی‌ها، به خصوصی‌ها اعتماد نمی‌کنند مگر به افرادی خاص که معرف و یا رابطه دارند.

این مدیر استارت‌آپ مشهدی عنان کرد: اغلب ادارات دولتی که در زیست بوم فناوری فعالیت می‌کنند به دنبال درآمدزایی هستند این در حالی است که وظیفه دولت تصدی‌گری نیست بلکه وظیفه دولت این است که منابع مالی را تأمین کرده و جایی را ساخته و در اختیار مردم و تیم‌های خصوصی قرار دهد.

وی خصوصی شدن را راهکاری برای مقابله با انحصاری شدن دانست و ابراز کرد: اگر اداره‌ای دولتی قصد دارد فضای کار اشتراکی ترتیب دهد، باید پیش از هر اقدامی همه متدها دنیا را بخواند و نمونه‌های برتر که به صورت خصوصی فعالیت می‌کنند را ببیند تا در نهابت به مدلی سازمان یافته برسد و سپس منابع مالی‌اش را به افراد کار بلد و متخصص بسپارد.

این مدیر استارت‌آپ مشهدی عنوان کرد: وقتی که فضا به افرادی سپرده شود که به خاطر وابستگی و ارتباط با ادارات دولتی، تبدیل به برند شده‌اند تنها استارت‌آپ‌هایی رشد می‌کنند که تخصص لازم را ندارند و به تعبیری نالایق هستند.

وی مشکل همه استارت‌آپ‌ها را فتح بازار دانست و گفت: تیم‌های بسیار خوبی در مشهد فعال هستند که مشکل توسعه محصول ندارند و از آنجا که محصول‌شان درجه یک است می‌توانند به خارج از کشور هم صادرات داشته باشند که متاسفانه حمایت لازم را دریافت نمی‎کنند و علت آن نداشتن رابطه است.

این مدیر استارت‌آپ مشهدی ادامه داد: زیست بوم فناوری در مشهد دولتی است در نتیجه شتاب‌دهنده‌ها نیز شبیه به دولت کار می‌کنند و در قبال منابع مالی ناچیز، سهام زیادی مطالبه می‌کنند و همین امر موجب شکست می‌شود.

وی با اشاره به احداث مرکز نوآوری مشارکتی گرین‌وب در دانشگاه فردوسی، اظهار کرد: مدل ایده‌آل در زیست بوم فناوری این است که دانشگاه نه دست افراد انحصارگرا باشد و نه دست سیستم دولتی بلکه در دست جوانان خلاق، مبدع و کارآمد باشد.

این مدیر استارت‌آپ مشهدی ادامه داد: دانشگاه اگر توان این را ندارد که مرکز رشدی را احداث کند، باید ظرفیت خود را به افراد کاربلدی بسپارد که برند نشده‌اند این در حالی است که در مشهد، بر روی افراد سرمایه‌گذاری صورت نمی‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: دولتی‌ها باید یاد بگیرند به تیم‌های جوان اعتماد کنند همان طور که در اول انقلاب، جوانان پای کار بودند دولت نیز موظف است جوانان متعهد و متخصص امثال حسن باقری‌ها را شناسایی کند.

این مدیر استارت‌آپ مشهدی انحصارگرایی در زیست‌بوم فناوری را مخالف شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم دانست و افزود: درها باید باز شود تا تیم‌ها به صورت شایسته سالارانه برای حضور در یک فضای کاری حرفه‌ای با هم رقابت کنند.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار