رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
چهارشنبه 1403/08/23 Wednesday - 2024 13 November الأربعاء ، 11 جمادى الأول ، 1446
ساعت
انتظار ۱۸ ساله مردم کاشمر ادامه دارد؛

بعد از گذشت ۱۸ سال، تنها ۱۴ کیلومتر از ۵۵ کیلومتر پروژه کاشمر به شادمهر به بهره‌برداری رسیده و کمبود اعتبارات به یکی از اصلی‌ترین موانع تکمیل آن تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ پروژه باند دوم جاده کاشمر به شادمهر که در سال ۱۳۸۵ با مصوبه دولت مجوز اجرا گرفت، همچنان در انتظار تکمیل باقی‌مانده است. این پروژه که قرار بود با اجرای ۵۵ کیلومتر باند دوم به بهره‌برداری برسد، پس از گذشت ۱۸ سال، تنها ۱۴ کیلومتر از این باند اجرا و زیر بار ترافیکی رفته است. این در حالی است که طول کل محور کاشمر به شادمهر ۵۵ کیلومتر است و عدم تکمیل این پروژه، مشکلات ترافیکی و ایمنی را در این مسیر افزایش داده است.

تکمیل باند دوم کاشمر به شادمهر نه تنها به‌عنوان یک پروژه عمرانی، بلکه به‌عنوان یک ضرورت اجتماعی برای مردم این منطقه به‌شمار می‌آید. بر اساس آمار، این محور به‌دلیل ترافیک سنگین، یکی از نقاط پرحادثه در استان خراسان رضوی است و هر ساله شاهد حوادث ناگوار و تصادفات مرگبار در آن هستیم. به گفته کارشناسان، تکمیل این باند می‌تواند تا ۳۰ درصد از حوادث جاده‌ای در این محور را کاهش دهد و بهبود قابل‌توجهی در ایمنی سفرها ایجاد کند.

با این حال، مشکلات مالی و عدم تأمین اعتبار لازم، مانع از پیشرفت مطلوب این پروژه شده است. در حال حاضر بالغ‌بر ۱۵۰ میلیارد تومان مطالبات پیمانکاران در این پروژه وجود دارد که پرداخت به‌موقع آن‌ها می‌تواند به تسریع در اجرای پروژه کمک کند. به نظر می‌رسد که بدون توجه جدی به تأمین منابع مالی، این پروژه همچنان در مسیر ناتمام باقی خواهد ماند.

مردم کاشمر با نگرانی به آینده این پروژه می‌نگرند و امیدوارند که مسئولان با تدابیر لازم، هرچه سریع‌تر این پروژه حیاتی را به سرانجام برسانند. در غیر این صورت، بار ترافیکی و حوادث ناگوار در این محور همچنان ادامه خواهد داشت و زندگی روزمره شهروندان را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد.

تأمین اعتبار کلید تسریع پروژه شادمهر به کاشمر

حمید داعی، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار ما به اهمیت پروژه جاده شادمهر به کاشمر اشاره کرد و گفت: این پروژه به لحاظ اهمیت محور جزو محورهای با اهمیت بسیار بالا و دارای ترافیک بسیار زیاد است و پیگیری‌های زیادی برای تسریع در اجرای این پروژه انجام شده است.

وی با بیان اینکه قدمت این پروژه زیاد است، افزود: در دو سال اخیر تلاش کردیم که سرعت اجرای پروژه را نسبت به گذشته افزایش دهیم. نکته کلیدی و مهم در این پروژه و تمامی پروژه‌ها، تأمین منابع مالی است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی ادامه داد: با توجه به شرایط بودجه‌ای که در سه چهار سال اخیر حاکم بوده، محدودیت‌های اعتباری باعث شده که به‌عنوان مجموعه دستگاه اجرایی نتوانیم مطالبات پیمانکاران را به موقع پرداخت کنیم  و در حال حاضر بالغ‌بر ۱۵۰ میلیارد تومان مطالبات پیمانکار در این محور وجود دارد.

وی به اقدامات انجام شده برای تأمین منابع مالی اشاره کرد و گفت: استاندار خراسان رضوی در اولین سفر خود از این پروژه بازدید کردند و ما بحث اوراق اسلامی را در این پروژه پیگیری کردیم و بانک‌ها خریداری را انجام دادند و این پول به خزانه واریز شده است؛ استاندار نیز در همان بازدید با خزانه‌دار کل کشور تماس گرفتند و قول دادند که این واریز انجام شود و ما همچنان پیگیر هستیم و امیدواریم به‌زودی این تزریق منابع مالی انجام شود تا بتوانیم سرعت کار را افزایش دهیم.

وی تصریح کرد: توان فنی پیمانکار وجود دارد و ما برنامه‌ریزی برای تحویل این ۱۷ کیلومتر را که شامل یک قطعه ۱۰ کیلومتری و یک قطعه هفت کیلومتری است را داریم، اما این مستلزم آن است که منابع مالی به‌موقع تزریق شوند و توان عملیاتی و برنامه‌ریزی ما و گروه پیمانکار برای تحویل این ۱۷ کیلومتر کاملاً آماده است. امیدواریم با تماس‌هایی که با استاندار داشته‌ایم، این گره حل شود.

داعی تأکید کرد: تأمین منابع مالی می‌تواند به تسریع در پیشرفت این پروژه و ارائه خدمات بهتر به مردم کمک کند.

به نظر می‌رسد که تکمیل پروژه باند دوم جاده کاشمر به شادمهر نیازمند توجه جدی به استانداردهای ایمنی و تأمین منابع مالی است. اگرچه مسئولان به اهمیت این پروژه اذعان دارند، اما بدون نظارت دقیق و رفع نواقص موجود، همچنان جان و امنیت مردم در خطر خواهد بود.

ضروری است که نهادهای مربوطه با همکاری یکدیگر، اقداماتی جدی برای بهبود وضعیت این محور پرخطر انجام دهند تا از بروز حوادث ناگوار جلوگیری شود و پروژه به سرانجام مطلوب برسد.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار