رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
جمعه 1403/07/27 Friday - 2024 18 October الجمعة ، 15 ربيع الآخر ، 1446
ساعت
تیغ خاموشی چاه‌های کشاورزی بر گردن تولید؛

خاموشی چاه‌های کشاورزی خلیل آباد در تابستان برای محصولات کشاورزی تنش آبی ایجاد کرد و کشاورزان شهرستان، در کنار سختی‌های کارشان با کاهش شدید محصول باغات و مزارع خود روبرو شدند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ امروزه صنعت برق نقش مهمی در بخش‌های مختلف به ویژه بخش کشاورزی ایفا می‌کند. اکنون بخش عمده‌ای از کشاورزان از چاه‌های کشاورزی برای آبیاری زمین‌ها و مزارع خود استفاده می‌کنند که این چاه‌ها نیز به وسیله برق روشن می‌شوند و کار آبیاری را انجام می‌دهند.

این در حالی است بر اساس مصوبه هیئت وزیران برای جبران کمبود برق در روزهای تابستان امسال چاه‌های کشاورزی چند ساعت در روز خاموش شدند؛ تصمیمی کشوری که اثرات محلی بسیار مخربی بر کشاورزی خلیل‌آباد به ویژه خرده‌مالکی برجا گذاشت.

این مصوبه در حالی به مرحله اجرا رسیده که بسیاری از کشاورزان معتقدند خاموشی چاه‌های کشاورزی در زمان برداشت محصول یکی از مهم‌ترین معضلات و مشکلات پیش روی بخش کشاورزی است و ضررهای بسیاری را به این بخش وارد می‌کند. 


 

مسئولان باید جوابگوی خسارت انگور کاران باشند

یکی از کشاورزان خلیل‌آبادی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ اظهار داشت: مسئولانی که دستور قطع برق چاه موتورهای کشاورزی را دادند باید امروز جوابگوی خسارت کشاورزان انگور کار شهرستان خلیل‌آباد باشند.

وی با بیان اینکه اکثر انگورهای باغ سوخته و بر روی زمین ریخته است و دیگر محصولی برای کشاورز باقی نمانده است، خاطرنشان کرد: انگورهایی که مانده حتی برای استفاده دام هم مناسب نیست.

 

نابودی محصول کشاورزی باعث مهاجرت کشاورزان می شود

یکی دیگر از کشاورزان خلیل‌آبادی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ با اشاره به خاموشی چاه‌های کشاورزی تصریح کرد: کشاورزان شهرستان خلیل‌آباد با خاموشی چاه موتورهای کشاورزی آسیب زیادی دیده‌اند و باغات انگور و پسته همه خشک شده است.

وی با تأکید بر اینکه برگ درختان انگور همه خشک شدند و عامل آن خاموشی چاه موتورهای کشاورزی است درختان علاوه بر اینکه برگ ندارند دیگر محصولی هم برای آنها باقی نمانده و همه محصول را از روی زمین جمع کرده‌ایم، اذعان کرد: اگر وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند باید از شهرستان خلیل‌آباد به شهرهای دیگر مهاجرت کنیم؛ چون نه باغی و نه محصولی باقی نخواهد ماند.

 

قطعی برق باعث سوختن موتورپمپ چاه‌های کشاورزی می شود

یکی دیگر از کشاورزان خلیل‌آبادی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ با انتقاد از قطع برق چاه‌های کشاورزی در شهرستان خلیل‌آباد، عنوان کرد:  چند سالی هست که مسئولان در تابستان روزی چهار تا پنج ساعت چاه موتورهای کشاورزی را خاموش می‌کنند و در سال گذشته حتی به روزی سه تا چهار بار می‌رسید و باعث سوختن موتورپمپ چاه‌های کشاورزی می‌شد.

وی با بیان اینکه یعنی عملاً قطع برق چاه‌های کشاورزی هم به محصول باغات کشاورزان آسیب می‌زند و هم باعث از بین رفتن امکانات چاه‌های کشاورزی و در نهایت اقتصاد کشاورز می شود، تشریح کرد: مدار آبیاری باغ بنده ۱۲ روز یکبار بوده که امروزه به ۱۹ روز یکبار رسیده که برای محصول انگور و پسته با توجه به هوای گرم تابستان به‌هیچ‌عنوان مناسب نیست.

 

دولت برای اجرای پنل خورشیدی تسهیلات بلندمدت بدهد

یکی دیگر از کشاورزان شهرستان خلیل‌آباد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ با بیان اینکه بی‌آبی و خاموشی چاه‌های کشاورزی باعث متلاشی‌شدن زندگی ما کشاورزان شده است، تأکید کرد: ۲۵ سال برای آبادانی باغ زحمت کشیده‌ام و امروز خاموشی چاه‌های کشاورزی باعث شده تا باغ را به حال خود رها کنم که بسیار برای کشاورز سخت است.

وی همچنین در ادامه ابراز کرد: هر روز ۶ تا هفت ساعت برق چاه موتور کشاورزی را خاموش کرده‌اند و اگر باغ را نگاه کنید تمام آن خشک شده و تنها دلیل آن همین خاموشی چاه موتورها است.

این کشاورز شهرستان خلیل‌آباد با تأکید بر اینکه برخی از مسئولان توصیه به نصب پنل خورشیدی می‌کنند؛ ولی هزینه دارد و مطمئناً کشاورز توانایی هزینه‌کرد این ارقام مدنظر پنل خورشیدی را ندارند، بیان کرد: دولت باید تسهیلات بلند مدتی برای نصب و راه‌اندازی پنل‌های خورشیدی در اختیار کشاورز قرار دهد.

 

خسارت یک هزار و ۱۳۰ میلیارد خاموشی چاه‌های کشاورزی در خلیل‌آباد

محمود شبان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ با بیان اینکه خشکسالی و قطع برق چاه موتورهای کشاورزی یکی از مهم‌ترین معضلات بخش کشاورزی است، اظهار داشت: این معضلات در سال گذشته بالغ بر ۸۵۰ میلیارد تومان به کشاورزان شهرستان خلیل‌آباد خسارت وارد کرد.

وی با بیان اینکه امسال قطعی برق به صورت روزانه انجام می‌شد رقم خسارت به یک هزار و ۱۳۰ میلیارد تومان رسید، خاطرنشان کرد: علی‌رغم این خسارت سنگین که به محصولات کشاورزی وارد شد، بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان خسارت از محل سوختن موتورپمپ‌های چاه‌های کشاورزی وارد شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خلیل‌آباد با تأکید بر اینکه موتورپمپ‌های ۳۷ چاه موتور بخش کشاورزی بعضاً یک تا سه بار بر اثر قطعی و وصل کردن برق چاه‌های کشاورزی سوخته است، تصریح کرد: این سوختن موتورپمپ‌ها هزینه زیادی را بر کشاورز متحمل کرد.

وی با اشاره به اینکه تنها راهکاری که برای مقابله با قطعی برق چاه موتورها پیش‌بینی می شود بحث اجرای پنل‌های خورشیدی است، اذعان کرد: خوشبختانه شهرستان خلیل‌آباد در بحث اجرای پنل‌های خورشیدی در سطح استان خراسان رضوی جزو شهرستان‌های پیشرو بود.

شبان با بیان اینکه تقریباً پنل خورشیدی در ۱۳ چاه موتور به صورت کامل اجرا شد و به شبکه سراسر برق هم متصل شده است، عنوان کرد: طرح راه‌اندازی پنل خورشیدی برای حدود ۱۳ چاه موتور دیگر هم در دست اجرا است و نیروگاه تجمیعی ۳ مگاواتی هم با پیشرفت ۶۰ درصدی همراه است.

وی با تأکید بر اینکه یکی از مطالبات کشاورزان در بحث راه‌اندازی پنل‌های خورشیدی، تخصیص تسهیلات توسط دولت است، تشریح کرد: کشاورزان همیشه در مراحل مختلف چه جنگ نظامی و چه در جنگ اقتصادی پیشرو بوده‌اند و امروز که کشاورزان در حوزه نقدینگی مشکل دارند بحث تسهیلات راه‌اندازی پنل‌های خورشیدی باید به کمک بخش کشاورزی بیاید.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد با اشاره به اینکه اگر صحبت از یک هزار و ۱۳۰ میلیارد خسارت به بخش کشاورزی می شود این عدد با بررسی روستا به روستا به‌دست‌آمده است، ابراز کرد: چون حجم خسارت بسیار بالا است پیگیری‌ها به نتیجه نرسیده و اعتباری را تحت این عنوان تخصیص نداده‌اند.

وی با بیان اینکه یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس گفته بود که باید خسارت قطعی برق چاه موتورها که به کشاورز وارد شده را وزارت نیرو تأمین کند و این تنها یک خبر بود، تأکید کرد: برآوردهای لازم از خسارت‌ها به صورت روستا به روستا انجام شده و مدیریت بحران شهرستان هم این خسارت‌ها را تأیید کرده‌اند و از طریق استان و نماینده مردم پیگیری می شود.

شبان با تأکید بر اینکه به دنبال این هستیم که همین برآورد خسارت تخصیص تسهیلاتی برای زیرساخت این حوزه باشد، بیان کرد: اگر افراد خرده‌مالک، تسهیلاتی را در اختیار داشته باشد که به سمت تغییر سیستم آبیاری باغ خود حرکت کند و از باغداری سنتی به سمت باغداری نوین حرکت کند این مشکلات حل خواهد شد. 

 

اجرای پنل‌های خورشیدی در کاهش خسارت خاموشی چاه موتورها مؤثر است

محمدرضا خوشنویس در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ با اشاره به اینکه خاموشی چاه‌های کشاورزی یک موضوع کلان و کشوری است، اظهار داشت: نیروگاه‌ها و پنل‌های خورشیدی بهترین، ارزان‌ترین و سریع‌ترین راهکاری است که برای کاهش خسارت ناشی از خاموشی چاه‌های کشاورزی پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه ۳۲ پروژه راه‌اندازی پنل‌های خورشیدی در شهرستان خلیل‌آباد در حال اجرا است و بسیاری از این پروژه‌ها به بهره‌برداری رسیده است، خاطرنشان کرد: همین اجرای پنل‌های خورشیدی در برخی از چاه‌های کشاورزی باعث شد تا از خاموشی چاه جلوگیری کند.

فرماندار شهرستان خلیل‌آباد با تأکید بر اینکه بستر قانونی که برای جبران خسارت خاموشی چاه‌های کشاورزی به کشاورزان وارد شده بحث مدیریت بحران است، تصریح کرد: رایزنی‌هایی با مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی انجام شده و برآوردها توسط مجموعه جهاد کشاورزی انجام شده و مستندات نیز جمع‌آوری‌شده است.

وی با اشاره به اینکه مستندات با اداره کل بحران استان جهت ارسال به مدیریت بحران کشور در حال تحویل است تا راهکاری برای جبران خسارت ناشی از خاموشی چاه‌های کشاورزی اندیشیده شود، اذعان کرد: کشاورزان در خاموشی برق و ناترازی آن در سطح کشور نداشته و اگر خسارتی وارد شده باید تلاش کنیم تا بتوانیم بخشی از خسارت را توسط مدیریت بحران به روش‌های مختلف جبران کنیم.

خوشنویس همچنین در ادامه عنوان کرد: در حوزه استمهال وام‌های کشاورزی هم تلاش‌هایی صورت گرفته و مجوز استمهال تسهیلات تا ۵۰ میلیون تومان گرفته شده و امیدواریم بتوانیم مجوز تسهیلات با سقف بیشتری هم بگیریم.

 

خلیل‌آباد یکی از شهرستان‌هایی است که در چند سال گذشته با خشکسالی و بحران آب روبرو بوده و این امر بخش قابل‌توجهی از قنوات و چشمه‌های شهرستان را با کمبود آب مواجه کرده است.

این در حالی است که کشاورزی در این شهرستان از دیرباز مورد توجه بوده و جمعیت قابل‌توجهی از مردم شهرستان به حرفه کشاورزی مشغول هستند؛ لذا ازاین‌رو باید تمهیدات لازم برای فراهم‌شدن شرایط مطلوب جهت گسترش فعالیت‌ها در این بخش اندیشیده و تدابیر کافی برای حل مشکلاتی که موجب ایجاد موانع بر سر راه افراد فعال در این بخش را فراهم می‌کند، اتخاذ شود.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار