رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
چهارشنبه 1403/06/28 Wednesday - 2024 18 September الأربعاء ، 15 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1403-06-03 07:01 شماره خبر : 8308 https://sobhtoos.ir/short/VW1KY 0
مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه صنعتی قوچان:

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعتی قوچان گفت: وحدت و همدلی شیعیان یکی از عوامل تسریع در ظهور بوده و پیاده‌روی اربعین یکی از موارد اجتماع قلوب در وفای به عهد است که تسریع‌دهنده ظهور خواهد بود.

حجت الاسلام عقیل فرزانه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس» اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین محورهای حیاتی فرهنگ شیعه که همواره با این نشانه در طول تاریخ شناخته می‌شوند زیارت اربعین است.

وی با اشاره به حدیث امام حسن عسکری علیه‌السلام که یکی از ۵ نشانه شیعه را زیارت اربعین برشمرده‌اند، گفت: مشروعیت زیارت امام حسین علیه‌السلام با پای پیاده در احادیث اهل‌بیت علیه‌السلام به‌خوبی مشهود بوده، به‌طور مثال امام صادق علیه‌السلام کسی که با پای پیاده به زیارت امام حسین علیه‌السلام برود را در هر قدم کسب هزار ثواب و محو‌شدن هزار گناه و به دست‌آوردن هزار درجه می‌داند که بر همین اساس همواره از قدیم بزرگان و علمای دین مسیر نجف تا کربلا را پیاده می‌رفتند. 

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعتی قوچان بابیان اینکه اربعین مانور بزرگ مذهب جعفری بوده که به ظهور می‌رسد امابه سبب ماهیت و فلسفه ظلم‌ستیزانه و معرفت‌جویانه‌اش از سایر ادیان نیز در آن شرکت می‌کنند، افزود: شرکت چندمیلیونی در این پیاده‌روی برای مردم جهان این سؤال را ایجاد می‌کند؛ این حسین علیه‌السلام چه شخصیت بزرگی دارد که افراد همه کار و زندگی خود را تعطیل و چندین شبانه‌روز از نجف تا کربلا را پیاده‌روی می‌کنند؟

حجت‌الاسلام فرزانه ادامه داد:همین ایجاد سؤال یک نوع ترویج معارف است، وقتی سؤال ایجاد شود قطعاً پرسش‌کننده به دنبال پاسخ می‌رود و بدون پاسخ نمی‌تواند سؤال خود را رها کند.

وی تأکید کرد: پیاده‌روی اربعین نه برای شهرت و نه برای ثروت است و از هر قشر و مقامی در جامعه در این همایش عظیم شرکت می‌کنند. 

پیاده‌روی اربعین برای زدودن رذیلت‌های اخلاقی است

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعتی قوچان با اشاره به فرازهای زیارت اربعین که امروز می‌تواند بهترین و کاربردی‌ترین درس‌ها را برای ما داشته باشد، گفت: مهم‌ترین بخش زیارت اربعین بیانگر هدف بزرگ قیام و شهادت آن حضرت است و امام حسین علیه‌السلام به‌عنوان منجی بشریت معرفی‌شده است، چرا که تنها سخن از نجات مردم زمان خود یا امت اسلام نیست بلکه سخن از بندگان خداست که شامل تمامی انسان‌ها، مسلمانان و غیرمسلمانان در تمامی اعصار می‌شود.

حجت‌الاسلام فرزانه اضافه کرد: هدایت انسان‌ها و نجات آن‌ها از گرداب جهل ، فساد اخلاقی و دست آن‌ها را گرفتن و در مسیر ترقی و کمال معنوی سوق دادن یکی از فلسفه‌های وجودی معصومین است.

وی جهالت مردم در زمان امام حسین علیه‌السلام را استوار بر دو پایه شهوت و غضب خواند و خاطرنشان کرد: امروز نیز شاهد همان جهالت منتها به شکل مدرن و بر پایه همان دو عنصر هستیم که بزرگداشت قیام حسینی در قالب مجالس روضه، عزاداری و پیاده‌روی اربعین برای زدودن این رذیلت‌های اخلاقی است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعتی قوچان بابیان اینکه رابطه عمیقی میان زیارت اربعین و ظهور وجود دارد، تصریح کرد: وحدت و همدلی شیعیان یکی از عوامل تسریع در ظهور است و اربعین یکی از موارد اجتماع قلوب در وفای به عهد با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف خواهد بود. 

حجت‌الاسلام فرزانه با اشاره به اینکه سپاه حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف سپاهی فراملیتی خواهد بود، افزود: باید افراد سپاه به‌طور طبیعی یکدیگر را درک کرده، باهم همدل و یکرنگ باشند و با نقاط ضعف فرهنگی و اجتماعی هم کنار بیایند و آن‌ها را پوشش دهند.

وی با یادآوری اینکه طبق روایت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در زمان ظهور خودش را با امام حسین علیه‌السلام معرفی می‌کند، گفت: بر همین اساس باید ابتدا همه امام حسین علیه‌السلام را بشناسند تا معرفی کردن امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف با امام حسین علیه‌السلام معنا پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: یاری‌سازی و لشکر‌سازی یکی از شرایط ظهور خواهد بود که در پدیده‌ای به وحدت ادیان می‌انجامد و از همه اکناف واختار جهان به سمت امام عجل الله تعالی فرجه الشریف حرکت صورت می‌گیرد و این رویداد در عاشورا شکل‌گرفته و امروز نیز در اربعین تکرارمی‌شود.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار