رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
دوشنبه 1403/02/31 Monday - 2024 20 May الاثنين ، 12 ذو القعدة ، 1445
ساعت
1402-12-20 19:51 شماره خبر : 6271 https://sobhtoos.ir/short/4PRLa 0
مدیر پایگاه میراث فرهنگی سبزوار:

مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی سبزوار گفت: اثر تاریخی هزار ساله "مناره خسروگرد" در غرب شهر سبزوار، در صورت رسیدگی، قابلیت و کشش لازم برای تبدیل شدن به یک مجموعه‌ جذاب گردشگری را دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح‌ توس»؛ محسن برآبادی اظهار داشت: اثر تاریخی هزار ساله "مناره خسروگرد" در غرب شهر سبزوار، در صورت رسیدگی، قابلیت و کشش لازم برای تبدیل شدن به یک مجموعه‌ جذاب گردشگری را دارد.

وی افزود: این بنای منحصر به فرد تاریخی، در سال ۵۰۵ هجری قمری در دوران حکومت سلجوقیان به دستور "تاج الدوله ابوالقاسم بن سعید" ساخته شده که در ۱۵ دیماه ۱۳۱۰ با شماره ۷۷، به‌ عنوان یکی از اولین آثار ملی به ثبت رسیده‌است.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی سبزوار در ادامه خاطر نشان کرد: البته برای تبدیل این اثر تاریخی به مجموعه گردشگری، در وهله نخست باید زیرساخت‌های اولیه در محل بنا ایجاد شده و امکاناتی چون جاده، آب، برق و گاز نیز برای این مجموعه، فراهم شود.

برآبادی ادامه داد: نبود دسترسی مناسب به مجموعه برای بازدید گردشگران، از مشکلات کنونی این اثر تاریخی است و با توجه به قرار گرفتن مناره خسروگرد بین ۲ مسیر رفت و برگشت بزرگراه سبزوار - تهران، نیاز است تا بخشی از زمین های این مسیر برای ساخت راه دسترسی، تملک شود.

وی افزود: در کنار نبود تمایل در سرمایه گذاران بخش خصوصی برای تملک زمین، وجود قوانین سختگیرانه پیش روی تغییر کاربری زمین های اطراف آثار ممتاز تاریخی، از جمله دلایل وضعیت نامناسب کنونی بنای مزبور است.

برآبادی در ادامه اظهار داشت: برای تامین زیرساخت های اولیه مانند جاده دسترسی، تملک زمین و گرفتن امتیازات و برقراری انشعابات اولیه خدماتی که سبب ترغیب سرمایه گذاران بخش خصوصی شود، نیاز به اعتبارات مکفی است که باید توسط دولت تامین شود.

وی افزود: مرمت، بازپیرایی و استحکام‌بخشی مناره تاریخی خسروگرد، از جمله اقدامات اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان است که در سه نوبت انجام شده است. چندین بار نیز مرمت های موضعی به دلیل حفاری های غیرمجاز از سوی اداره راه و شهرسازی سبزوار، انجام شده است.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی سبزوار با بیان اینکه مناره تاریخی خسروگرد از آجر ساخته شده و رویه آن با آجرنمای تراش و قالب‌زده در اشکال و فرم های متعدد و متنوع زینت یافته است گفت: خوشبختانه این اثر تاریخی علیرغم قدمت هزار ساله، همچنان سالم برجای مانده و یکی از آثار ارزشمند معماری خراسان، محسوب می شود.

وی افزود: مناره خسروگرد که در اصطلاح محلی بدان "میل خسروگرد" هم گفته می شود در ۱۰ کیلومتری غرب شهر سبزوار، در مجاورت روستای "خسروجرد" (معرب خسروگرد) قرار دارد. این اثر تاریخی ۳۸ متر بلندی دارد که در بالای آن ۲ رشته کتیبه کوفی و تزییناتی لوزی شکل دیده می‌شود.

محسن برآبادی در پایان اظهار داشت: مناره خسروگرد سبزوار، از قدیمی‌ترین و مرتفع‌ترین مناره‌های تاریخی ایران در عهد خود بوده‌ است که به منظور راهیابی کاروانیان در مسیر جاده تاریخی "ابریشم" ساخته شده و همچون فانوس دریایی در دل کویر، نقش راهنمای کاروانیان را بر عهده داشته‌است.

لازم بذکر است، سبزوار از شهرهای تاریخی و بزرگ استان با بیش از ۹۰۰ اثر تاریخی و فرهنگی است که تاکنون افزون بر ۱۶۰ اثر تاریخی، طبیعی و ناملموس آن، به ثبت ملی رسیده است.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار