رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
پنج‌شنبه 1403/06/29 Thursday - 2024 19 September الخميس ، 16 ربيع الأول ، 1446
ساعت
پس از یک دهه انتظار؛

کلنگ زباله‌گاه جدید نیشابور در حالی به زمین زده شد که بیش از یک دهه است که مسئولان شهرستان نیشابور، قول مساعد جهت انتقال این زباله‌گاه به محل جدید داده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ ۳۰ سال از زمان فعالیت زباله‌گاه نیشابور در مکان فعلی یعنی در منطقه‌ای معروف به کال شور در ۱۵ کیلومتری جنوب این شهر و هم‌جوار با شهر عشق‌آباد مرکز شهرستان میان‌جلگه می‌گذرد. تخلیه زباله‌ها در این محل مشکلات عدیده زیست محیطی برای اهالی نزدیک به آن ایجاد کرده است به‌طوری‌که دفن زباله‌ها به صورت ناقص و نیز خودسوزی زباله‌ها با انتشار بوی نامطبوع و دود حاصل از خودسوزی زباله‌ها، نارضایتی ساکنین روستاهای اطراف به ویژه شهروندان شهر عشق‌آباد شهرستان میان‌جلگه را در پی داشته است.

از طرفی تردد زباله‌گردها در این منطقه، امنیت و آرامش اهالی این منطقه را تحت‌الشعاع قرار داده و سرازیر شدن شیرابه‌ زباله‌ها نیز زمین‌های منطقه را از بین برده است.

معضلی که چندین سال است مسئولان شهرستان نیشابور را بر آن داشته تا این زباله‌گاه به مکان جدیدی منتقل شود موضوعی که در شورای پنجم مطرح شد؛ اما علی‌رغم اتفاق‌نظر همه مسئولان نیشابور در انتقال این زباله‌گاه اما این مهم محقق نشد.

اینک پس از یک دهه انتظار و با تلاش مسئولان شهرستان نیشابور، آغاز پروژه انتقال زباله‌گاه نیشابور در محل جدید هم‌زمان با کلنگ‌زنی آن کلید خورد. 

 

آغاز عملیات پروژه لندفیل یا خاک چالِ بهداشتی خدماتی شهرداری نیشابور

شهردار نیشابور در آئین آغاز عملیات پروژه لندفیل یا خاک چالِ بهداشتی خدماتی شهرداری نیشابور گفت: این پروژه در سه فاز عملیاتی اجرا می‌شود تا مشکل سه دهه اخیر شهر نیشابور و عشق‌آباد مرتفع شود.

سیدحسن میرفانی با اشاره به اینکه برای انجام این پروژه، زمینی به مساحت ۱۸۵ هکتار در نظر گرفته شده است، ادامه داد: اجرای سایت با تأکید بر دفن بهداشتی زباله‌ها است که نیشابور پس از مشهد نخستین سایت دفن بهداشتی شرق کشور است و تاکنون دراین‌خصوص ۶۳ میلیارد ریال هزینه شده است. 
 
وی با بیان اینکه عملیات اجرایی فاز نخست پروژه لندفیل مهندسی - بهداشتی شهرداری نیشابور با اعتبار ۲۵۰ میلیارد ریال آغاز شده است، گفت: زباله‌گاه جدید در فاصله ۴۲ کیلومتری نیشابور از مرکز شهر واقع شده که با این فاصله، هزینه‌های حمل زباله افزایش خواهد یافت.


 روزانه حدود ۶ تن زباله در نیشابور به صورت هوشمند تفکیک می‌شود

شهردار نیشابور با اشاره به اینکه میانگین سرانه تولید زباله هر فرد در ایران روزانه ۷۰۰ گرم است، بیان داشت: این سرانه تولید در نیشابور ۵۰۰ گرم است؛ یعنی در نیشابور با جمعیتی حدود ۳۰۰ هزار نفر، در شبانه‌روز ۱۵۰ تن زباله تولید و دفن می‌شود.

سیدحسن میرفانی افزود: نیشابور به عنوان سومین شهر کشور و پس از مشهد اولین شهرستان استان است که طرح تفکیک زباله از مبدأ به صورت هوشمند انجام می‌شود و با اجرای بیش از یک سال و اندی از این طرح، در حال حاضر علاوه بر تفکیکی که زباله‌گردها در سطح شهر نیشابور انجام می‌دهند تفکیک هوشمند زباله در نیشابور روزانه حدود ۶ تن است که این موضوع قابل‌توجه است.

 

برای فرهنگ‌سازی تفکیک زباله هزینه کنیم

نماینده مردم شهرستان‌های نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان‌جلگه نیز دراین‌خصوص با بیان اینکه باید فرهنگ تفکیک زباله از مبدأ را در بین مردم نهادینه کنیم، گفت: تفکیک زباله از مبدأ و کاهش تولید پسماند، نیاز به فرهنگ‌سازی دارد؛ لذا باید بخشی از هزینه‌هایی که برای دفن زباله انجام می‌شود را به امر فرهنگ‌سازی دراین‌خصوص اختصاص داد تا شاهد تولید زباله کمتری در نیشابور باشیم. 
  
محمد رستمی خاطرنشان کرد: از این طریق علاوه بر کاهش هزینه دفن زباله به نظافت و حفظ محیط زیست نیز کمک شایانی خواهد شد. 

 معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان نیشابور دراین‌خصوص گفت: باتوجه‌به توسعه جامعه شهری و همچنین پیشرفت تکنولوژی موضوع تفکیک زباله ابعاد مختلفی پیدا کرده است؛ لذا امروزه بحث زباله‌ تنها به زباله‌های خانگی معطوف نمی‌شود؛ بلکه نخاله ساختمانی، زباله صنعتی، زباله پزشکی و زباله الکترونیکی را نیز شامل می‌شود و ضرورت دارد شهری مانند نیشابور با جمعیت بالایی که دارد به سمت احداث مرکز مکانیزه جمع‌آوری پسماند پیش رود.

مهدی دونده افزود: پروژه‌ای که در حال احداث است هوشمندترین مرکز دفن زباله پس از مشهد مقدس در شرق کشور است؛ اما این مرکز باید به سمت توسعه و منفعت اقتصادی برای شهرداری نیشابور پس رود و همچنین محیط زیست نیز حفظ شود.

مقام عالی دولت در شهرستان نیشابور با اشاره به اینکه نگاه ما این است که این پروژه علاوه بر نیشابور بتوانند شهرهای اقماری را پوشش دهد، ضمن ابراز خرسندی از رضایت مردم و اهالی شهرستان میان‌جلگه و نیشابور از اجرای این پروژه بر توسعه زیر ساخت‌های زباله‌گاه هم‌زمان با اجرای پروژه و توسعه آن در فازهای بعدی تأکید کرد.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار