رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
شنبه 1403/07/14 Saturday - 2024 05 October السبت ، 2 ربيع الآخر ، 1446
ساعت
1403-04-17 11:57 شماره خبر : 7840 https://sobhtoos.ir/short/NE9Kp 0
در مراسم آئینی شال‌اندازی در نیشابور؛

در حالی که اشک‌هایش بی‌وفقه بر روی گونه‌هایش غلت می‌خورد شال عزای محرم را به گردن می‌اندازد و زمزمه‌کنان می‌گوید: «السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین علیه‌السلام».

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ محرم که از راه می‌رسد؛ شهر رنگ و بوی دیگری می‌گیرد، دل‌ها همه آماده عزای سید و سالار شهیدان می‌شود، خیابان‌ها، کوچه‌ها، مساجد، تکایا و حتی منازل هم سیاه پوش عزای حسین علیه السلام می‌شود، علم‌ها برپا می شود؛ هیئات اقامه عزای حسین می‌کنند و مجالس سید و سالار شهیدان بار دیگر عاشقان و شیفتگانش را در سوگ می‌نشاند.

 مراسم آئینی شال‌اندازی محرم چندین سال است که پیرغلامان و نوکران امام حسین علیه‌السلام را در نیشابور گرد هم می‌آورد تا شال عزای مجالس امام مظلوم را به گردن بیندازند و مجالس عزاداری سیدالشهدا را برپا کنند.

صدایم را خرج مجالس اهل‌بیت علیهم‌السلام کرده‌ام

حاج آقای درودی ذاکر و پیرغلام 75 ساله امام حسین است که فررندش را برای نوکری اهل‌بیت علیهم‌السلام و دفاع از این مرز و بوم تقدیم اسلام و انقلاب کرده است در این باره می‌گوید: افتخارم این است که خدای مهربان مرا لایق دانست و این هدیه را از من قبول کرد تا فرزندم در راهش به افتخار شهادت نائل آید.

وی ادامه می‌دهد: از همان دوران کودکی به همراه پدرم در مجالس روضه شرکت می‌کردم و صدایم را نیز خرج این مجالس کرده‌ام و سالیان سال است که در مدح و رسای اهل‌بیت علیهم‌السلام خوانده‌ام.

او که میزبان پیرغلامان و نوکران اهل‌بیت علیهم‌السلام در منزلش است، می‌گوید: خاک پای نوکران اباعبدالله را سرمه چشمانم می‌کنم و خدا را شکر که امسال نیز مراسم شال‌اندازی محرم در منزل من برگزار می‌شود.

پس از قرائت زیارت عاشورا و سینه‌زنی مراسم شال اندازی آغاز می‌شود و صدای مدیحه‌سرایی یکی از ذاکرین اهل بیت علیهم‌السلام

شال ماتمت آبرو به من دارد 

موج پرچمت دل رو داده بر باد

قصه غمت دریای نگاهم

اسم اعظمت از لبم نیفتاد....

فضا را از هق هق گریه‌های حاضرین پر می‌کند.

زندگیم وقف اهل‌بیت و نوکری درب این خانه است.

حاج آقای کاهانی که به قول خودش در مجالس اهل بیت مو سپید کرده، می‌گوید: الحمدلله بیش از 50 سال است که در تکایا و هیئات نیشابور افتخار نوکری درِ خانه اهل بیت علیه‌السلام نصیبم شده است.

او ادامه می‌دهد: زندگیم وقف اهل‌بیت و نوکری درب این خانه است. افتخار می‌کنم ارباب مرا به نوکری پذیرفته و می‌توانم برای برگزاری مجلس امام حسین علیه‌السلام قدم بردارم. 

محمدرضا که حدود 20 سال سن دارد در میان گریه می‌گوید: خدا را شکر می‌کنم که یک بار دیگر این توفیق نصیبم شد تا بتوانم در جمع نوکران امام حسین علیه‌السلام قرار بگیرم و کفش جفت‌کن این نوکران باشم.

یکی دیگر از ذاکرین اهل بیت علیهم‌السلام صحبت‌هایش را با این شعر آغاز می‌کند؛ 

پیش از آنی که عزدار محرم باشی

سعی کن در حرم دوست تو محرم باشی

خاک از حرمت شش گوشه او حرمت یافت

گر شوی خاک رهش قبله عالم باشی

وی با بیان اینکه شرط ورود به مُحرم این است که مَحرَم باشی و با معرفت وارد مجالس اباعبدالله شوی، ادامه می‌دهد: کشتی امام حسین علیه السلام کشتی وسیعی است که خدا را شکر توقیق پیدا کرده‌ام در این کشتی سوار شوم و ان شاءالله از نور هدایت اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام بهره‌مند شویم و به سر منزل مقصود برسیم.

نوکری در مجالس امام حسین علیه‌السلام بزرگترین افتخار زندگی‌ام است 

یکی از نوجوانانی که دراین مراسم شرکت کرده، معتقد است حضورش در این مراسم به دعوت امام حسین علیه‌السلام بوده و خدا را شکر می‌کند  و می‌گوید: ما رزق یک سال خود را از همین مجلس عزای سیدالشهدا و محرم می‌گیریم و ان‌شالله بتوانم با نوکر خوبی در خانه ارباب باشم و آقا این نوکری را از من بپذیرد.

حاج نصرت 85 ساله که اشک چشمانش را با دستمال تمیز می‌کند، بیش از 65 سال است که چای‌ریز مجالس اهل بیت علیه‌ السلام است و در این باره می‌گوید: نوکری در مجالس امام حسین علیه‌السلام بزرگترین افتخار زندگی‌ام است. از همان زمانی که به همراه پدرم به این مجالس می‌آمدم با خود عهد کردم تا آخر عمر چای‌ریز مجالس حضرت عشق شوم و اینگونه در دستگاه سیدالشهدا علیه السلام خدمت کنم و امیدوارم تا آخرین لحظه زندگی‌ام درِ این خانه نوکر بمانم و افتخار این خادمی را داشته باشم.

برگزاری مراسم آئینی شال‌اندازی محرم در نیشابور

عباس عراقی مسئول برگزاری مراسم آئینی شال‌اندازی محرم در نیشابور که خود از ذاکرین اهل‌بیت علیهم‌السلام است در این باره می‌گوید: مراسم شال‌اندازی در نیشابور قدمت دیرینه‌ای دارد اما چندسالی است که این سنت آئینی در این شهرستان احیا شده و با اجرای این مراسم وارد ماه عزای سید و سالار شهیدان می شویم.

وی با اشاره به اینکه در این مراسم شال عزای مجالس اباعبدالله الحسین توسط پیرغلامان به گردن حاضرین انداخته می‌شود، ادامه می‌دهد: این مراسم سنتی سال‌هاست که توسط جمعی از پیرغلامان و خادمان جوان امام حسین علیه‌السلام در منزل یکی از خانواده شهدای نیشابور برگزار می‌شود.

عراقی بیان می‌کند: دومین سال متوالی است که این مراسم در منزل پدر شهید «سید سعید درودی» که ایشان از ذاکرین و پیرغلامان امام حسین علیه السلام نیز هستند، برگزار می‌شود.

وی با بیان این که ما اذن ورود به محرم و مجالس اباعبدالله را از مادرش از حضرت زهرا سلام‌الله علیها می‌گیریم، عنوان می‌کند: امیدواریم که امام حسین علیه‌السلام شب اول قبر دستمان را بگیرد و در آخرت نیز بتوانیم در جوار ایشان نوکری کنیم.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار