رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
جمعه 1403/04/01 Friday - 2024 21 June الجمعة ، 15 ذو الحجة ، 1445
ساعت
1403-03-26 12:40 شماره خبر : 7445 https://sobhtoos.ir/short/VvdlO 0
قاضی ویژه قتل عمد مشهد خبر داد:

قاضی پرونده کشته‌شدگان سیل مشهد از تشکیل هیئت کارشناسی برای تعیین مقصران این حادثه مرگبار خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ به نقل از روزنامه خراسان، محمود عارفی‌راد گفت: هیئت کارشناسی برای تعیین مقصران وقوع این حادثه تلخ تشکیل شده است و تحقیقات موشکافانه در این باره ادامه دارد. 

وی در پاسخ به این سوال که هیئت کارشناسی از چه تخصص‌هایی تشکیل شده است، گفت: افراد متخصص در رشته‌های گوناگون مانند آب، حوادث، شهرسازی و غیره قصور اشخاص حقوقی و حقیقی و حتی نهادها و سازمان‌ها را با دقت بررسی می‌کنند و نتیجه آن را به دادسرا گزارش خواهند داد.

این مقام قضائی با بیان این که استعلاماتی از ارگان ها و سازمان‌هایی مانند هلال احمر، آتش‌نشانی و اداره آب و فاضلاب صورت گرفته است تا چگونگی و روند امدادرسانی و حتی فعالیت‌های انجام شده در قبل و بعد از وقوع سیل را تشریح کنند، تاکید کرد: گزارش‌ها و نظرات نهادها و سازمان‌های دخیل در ماجرای سیل مشهد مورد بررسی‌های دقیق کارشناسان قرار می‌گیرد تا پس از جمع‌بندی نهایی و جمع‌آوری مستندات برای تعیین مقصر یا مقصران سیل از آن‌ها بهره‌برداری قضائی شود.

عارفی‌راد اضافه کرد: برخی از نهادها و یا سازمان‌ها متولیان اموری هستند که در وقوع سیل و یا افزایش خسارت‌های آن نقش دارند به همین دلیل هم تحقیقات گسترده‌ای با دستور مستقیم دادستان مرکز خراسان رضوی دراین باره آغاز شده است و در صورتی که هر کدام از اشخاص حقیقی یا حقوقی قصوری در وقوع این حادثه تاسف‌بار داشته باشند، با قاطعیت لازم با آن‌ها برخورد خواهد شد.

قاضی ویژه قتل عمد مشهد همچنین به هشت قربانی سیل در مشهد نیز اشاره کرد وگفت: پنج  تن از قربانیان سیل در میدان انقلاب و کوی سیدی مشهد بودند و سه تن دیگر نیز در روستاهای اطراف طعمه سیل ویرانگر شدند که همه اولیای دم شناسایی و از آنان تحقیق شده است.

وی ادامه داد: از همان لحظات اولیه گزارش وقوع سیل در مشهد بلافاصله بازدیدهای میدانی از مکان‌های مختلف صورت گرفت و دراین بازدیدها موارد تخصصی و قضائی به طور کامل مستندسازی شد تا در پرونده مورد استناد دقیق حقوقی قرارگیرد.

قاضی شعبه 211 دادسرای عمومی و انقلاب مشهد به دریافت گزارش پزشکی قانونی درباره قربانیان این حادثه هم اشاره کرد و گفت: نظرات کارشناسی پزشکان قانونی درباره علت دقیق مرگ هشت قربانی سیل نیز دریافت شده است اما با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع، تحقیقات کارشناسی با دقت و سرعت درباره عاملان قصور و یا ترک فعل ادامه دارد.

 قاضی ویژه پرونده سیل مشهد با تاکید بر نقش مهم عوامل انتظامی در جمع‌آوری مستندات موجود خاطرنشان کرد: در همان شروع ساعات تحقیق قضائی علاوه بر حضور میدانی معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم در صحنه‌های حادثه برای جلوگیری از تکرار و گسترش سیل در مناطق مختلف شهری، پرونده ای نیز با دستور قاضی محمدحسین درودی (دادستان مرکز خراسان رضوی) در شعبه ویژه پرونده‌های جنایی تشکیل شد و مورد رسیدگی ویژه قرار گرفت.

عارفی‌راد در پایان به شهروندان اطمینان داد: ماجرای سیل مشهد از ابعاد گوناگون و زوایای مختلف مورد پایش‌های تخصصی قرار می‌گیرد و مردم مطمئن باشند که با مقصران این حادثه تلخ مطابق قانون برخورد قاطعی صورت خواهد گرفت.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار