رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
دوشنبه 1403/06/26 Monday - 2024 16 September الاثنين ، 13 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1403-05-14 10:22 شماره خبر : 8098 https://sobhtoos.ir/short/N2rgX 0
استاد دانشگاه آزاد اسلامی تربت‌جام:

استاد دانشگاه آزاد اسلامی تربت‌جام گفت: بر اساس گفتمان امام و رهبری، می‌توانیم به دور از وادادگی‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی دیپلماسی عزت‌مندانه نه التماسی در جهان داشته باشیم.

هاشم سجادی‌فر استاد دانشگاه آزاد اسلامی و کارشناس مسائل سیاسی در گفتگوی تفصیلی با خبرنگار گروه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ با اشاره به اینکه باید به دنبال دیپلماسی عزمت‌مندانه در جهان باشیم بیان داشت: بر اساس گفتمان امام و رهبری، می‌توانیم به دور از وادادگی‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی دیپلماسی عزت‌مندانه نه التماسی در جهان داشته باشیم. 

منظورتان از دیپلماسی عزت‌مندانه را می‌توایند شفاف‌تر توضیح دهید؟

ما می‌توانستیم بر اساس گفتمان امام و رهبری همه مشکلات را رفع کنیم و آنجایی که نسبت به این گفتمان توجه شد مشکلات رفع شد، اما آنجایی که کم توجهی شده با مشکل روبرو شده‌ایم، در حوزه مسائل اقتصادی، سیاسی و فرهنگی آنجایی که بر اساس این گفتمان عمل کردیم پیروز شدیم و آنجا که از این گفتمان فاصله گرفتیم با آسیب روبرو هستیم، آسیب‌هایی که همه مؤمنان و مؤمنات را رنج می‌دهد درحالی که اگر بر اساس گفتمان عمل می‌کردیم در حوزه فرهنگی، اقتصادی و سیاسی جایگاه برتری داشتیم.

عزت ایران حاصل خون شهیدان و دیپلماسی مقتدرانه دولت مردمی است

وی در ادامه بیان کرد: عزت، شرافت و اقتدار ما حاصل خون شهیدانی مثل سردار سلیمانی و حاصل دیپلماسی مقتدرانه دولت مردمی است که دولت چهاردم باید از این موضوع درس و عبرت بگیرد.

سجادی‌فر با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص دیپلماسی عزت‌مندانه بیان داشت: همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودنند: عزت، یعنی نفی دیپلماسی التماسی

وی در ادامه بیان داشت: «عزت»، نفی «دیپلماسی التماسی چه در کلام و چه در محتوا» و پرهیز از چشم دوختن به حرف و تصمیم مقامات کشورهای دیگر است.

آفت اینکه برخی در کشور نگاه‌های خود را بر گفتمان امام و رهبری ترجیح دادند را توضیح دهید؟

بر اساس گفتمان مورد نظر امام و رهبری، ما می‌توانیم دیپلماسی عزت‌مندانه نه التماسی داشته باشیم و می‌توانیم اقتصادی بر پایه ظرفیت‌های داخلی داشته باشیم و در منطقه هم حرف برتر را بزنیم درحالی که از مبانی خود هم کوتاه نیامده‌ایم، ما می‌توانیم در جهان توجه به معنویت و اسلام آن هم اسلام اهل‌بیت (ع) را داشته باشیم و در عین حال از وادادگی‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی را نداشته باشیم.

وی ادامه داد: ما همواره خود را محتاج توجه به نگاه‌ها و آموخته‌های بلند انقلابی می‌دانیم و معتقد هستیم می‌توانیم با اصول انقلابی در عرصه‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی حرفی برتر و سخنی مؤثر را در کشور، منطقه و جهان داشته باشیم.

شرط موفقیت مردم باوری است

سجادی‌فر با بیان اینکه مبانی امام و رهبری می‌تواند سعادت انسان معاصر را محقق سازد، گفت: ما باید باور داشته باشیم که می‌توانیم مؤثر باشیم درحالی که بسیاری خود را ناتوان می‌دانند و در صحنه‌هایی خود را می‌بازند درحالی که ما باید باور کنیم که سخن برتر را داریم و باور کنیم که ما می‌توانیم که این باور هم خداباوری، خودباوری و مردم باوری را دارد و شرط موفقیت نیز همین است.

الگوی مثبت از عملکرد موفق دولت سیزدهم در عرصه سیاسی

وی در ادامه بیان داشت: دولت پزشکیان باید از دولت سیزدهم در عرصه سیاست خارجی که اولویت خود را گسترش روابط با همسایگان قرار داده و پیگیری این سیاست منجر به بهبود روابط ایران با بسیاری از کشورهای منطقه و افزایش مراودات اقتصادی با آنها شده است را در دستور کار خود در حوزه سیاست خارجی قرار داه و از این الگو پیروی کند.

سجادی‌فر با بیان اینکه عملکرد دولت در حوزه گسترش تعامل با همسایگان مثبت بوده است و اگر بخواهیم با قبل مقایسه کنیم باید بگوییم که در این حوزه بیشتر از قبل کار شده است. مثلا در حوزه آسیای مرکزی، تعامل با ترکیه، تعامل با کشورهای حاشیه خلیج فارس و یا تعامل با کشورهایی همچون روسیه و چین اما در این حوزه در جاهایی نیز به نظرم ضعف داشته‌ایم. بطور کلی بردباری دولت در تعامل با همسایگان امر مثبتی است.

متوازن سازی سیاست‌های کشور

استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت‌جام در ادامه بیان داشت: دولت اجازه نداده که مذاکرات لغو تحریم‌ها، کل سیاست خارجی کشور را تحت الشعاع خود قرار دهد.

وی تصریح کرد: یکی از نقاط قوت دولت در حوزه سیاست خارجی موضوع متوازن سازی سیاست‌های کشور در این عرصه است. دولت در طول عملکرد سه سال گذشته خود تلاش کرده هم موضوع مذاکرات و لغو تحریم‌ها را به پیش ببرد و از دیگر سو روابط کشور با بازیگران مختلف بین‌المللی را گسترش دهد و اجازه نداده که مذاکرات لغو تحریم‌ها کل سیاست خارجی کشور را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.

دیپلماسی عزت‌مندانه باید بر سه اصل عزت،حکمت و مصلحت باشد

سجادی‌فر با بیان اینکه همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودنند: سیاست خارجی موفق، «عزت» به معنای نفی و پرهیز از دیپلماسی التماسی، «حکمت» به مفهوم تعاملات و فعالیت‌های خردمندانه و محاسبه شده و «مصلحت» به معنای انعطاف برای دور زدن موانع سخت و ادامه دادن مسیر را سه کلیدواژه اساسی در دیپلماسی کشور باید باشد.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار