رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
سه‌شنبه 1403/02/11 Tuesday - 2024 30 April الثلاثاء ، 21 شوّال ، 1445
ساعت
1402-11-07 08:06 شماره خبر : 5813 https://sobhtoos.ir/short/V72pe 0
همزمان با ماه رجب صورت گرفت؛

بیش از یک‌هزار و 900 نفر در 11 مسجد شهرستان طرقبه شاندیز معتکف شدند که بانوان جوان و دختران نوجوان دهه هشتادی و نودی با یک‌هزار و ۴۵ نفر حضوری پررنگ و چشمگیر در این مراسم معنوی دارند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ همزمان با ماه رجب ماه باران رحمت الهی، مراسم معنوی اعتکاف در روزهای ۱۳ تا ۱۵ ماه رجب که به آن ایام‌البیض گفته می‌شود در مساجد کشور در حال برگزاری است.

پیامبر اکرم (ص) در مورد این سه روز فرمودند: در هر ماه سه  روزِ ایام‌البیض را روزه بگیر که روز اول فضیلت روزه ۱۰ هزار سال، روز دوم فضیلت روزه ۳۰ هزار سال و روز سوم فضیلت روزه ۱۰۰ هزار سال را دارد و سپس فرمود: خداوند این ثواب‌ها را به هر کسی که این سه روز را روزه بگیرد لطف می‌کند.

همزمان با شب میلاد فرخنده امیرالمؤمنین علی (ع)، معتکفان رحل اقامت در مساجد افکندند تا از این فرصت سه روزه برای مناجات و راز و نیاز با خالق خود بهره‌مند شوند، لحظه‌های خاص بارقه‌های مراقبه و تهی ساختن قلب از غیرخدا و تسلیم کردن خویش به خدا از راه رسید و با اقتدا به سنت نبوی، چراغ اعتکاف بار دیگر در ایام‌البیض در مساجد شهرهای کشور روشن شد.

فلسفه اصلی اعتکاف پناه بردن به خانه خدا و دوری از موضوعات دنیوی و تعلقات خاص آن است و همین که فرصتی هر چند کوتاه برای انسان فراهم می‌شود تا با خدای خودش خلوت کند و به راز و نیاز بپردازد، بسیار ارزشمند و مغتنم است.

قطعاً همه افرادی که در فضای معنوی اعتکاف قرار می‌گیرند از معنویت خاص چنین فضایی تأثیر گرفته و رنگ و بوی خدایی به خود می‌گیرند و می‌توان گفت شاید کمتر ایامی از سال مثل این سه روز، این حالت برای آن‌ها اتفاق می‌افتد، به هر حال همین که انسان در مدت سه روز ایام‌البیض ارتباط کمتری با دنیا پیدا می‌کند، بهترین فرصت است که می‌تواند با خود بیندیشد و زمینه‌های خودشناسی و خودسازی فراهم می‌شود.

اعتکاف پرشور نوجوانان در طرقبه شاندیز

همزمان با این ایام با فضیلت و پرخیر و برکت، ۱۱ مسجد شهرستان طرقبه شاندیز نیز مثل سایر مساجد کشور با حضور معتکفان و به ویژه جوانان و نوجوانان معتکف حال و هوای خاصی به خود گرفته است.

امسال مساجد شهرستان طرقبه شاندیز با حضور ۷۰ درصدی بانوان معتکف حال و هوای دیگر دارد؛ بانوان جوان و دختران نوجوان بیشترین آمار معتکفان شهرستان را به خود اختصاص داده‌اند و در این میان حضور پرشور دختران دهه هشتادی و نودی شهرستان طرقبه شاندیز در این مراسم معنوی پررنگ و چشمگیر است.

بیش از ۲۰۰ نفر از دختران دانش‌آموز در رده‌های سنی مختلف از شهرستان طرقبه شاندیز در دو مسجد شهرستان معتکف شدند و با حضور در برنامه‌های ویژه اعتکاف شور و شوق دیگری به مراسم و فضای مساجد بخشیدند.

حجت‌الاسلام علی‌اصغر بتوئی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: مراسم معنوی اعتکاف در مساجد طرقبه شاندیز با حضور یک‌هزار و ۹۰۷ نفر معتکف در حال برگزاری است که بانوان با یک‌هزار و ۴۵ نفر معتکف حضوری پرشور و چشمگیر در این مراسم معنوی دارند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی طرقبه شاندیز با اشاره به اینکه مراسم معنوی اعتکاف امسال نسبت به سال قبل با حضور معتکفان بیشتری در حال برگزاری است، تصریح کرد: ۸۶۲ نفر معتکف از آقایان نیز در مراسم معنوی اعتکاف حضور دارند.

وی بیان کرد: در ایام برگزاری مراسم معنوی اعتکاف در مساجد طرقبه شاندیز ۱۳۰ نفر از بانوان و آقایان نیز به عنوان خادم معتکفان در مساجد حضور دارند.

حجت‌الاسلام بتوئی با اشاره به حضور پرشور نوجوانان دهه هشتادی و نودی در مراسم معنوی اعتکاف بیان کرد: تعداد ۲۰۰ دانش‌آموز دختر در رده‌های سنی مختلف از مدارس شهرستان در مراسم اعتکاف امسال حضور دارند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی طرقبه شاندیز با اشاره به اجرای برنامه‌های شاخص ویژه جوانان و نوجوانان در ایام اعتکاف افزود: با توجه به اینکه امسال برای اعتکاف چند مسجد از مساجد شهرستان به‌طور اختصاصی برای دانش‌آموزان در نظر گرفته شده است برنامه‌هایی از جمله حلقه‌های معرفت و سخنرانی برای دانش‌آموزان و نوجوانان اجرا می‌شود.

وی اظهار کرد: در مراسم معنوی اعتکاف بیش از ۳۰ نفر از روحانیون مشغول به اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی، بصیرتی و سخنرانی با محوریت انتخابات، جوانی جمعیت و جهاد تبیین هستند که بعضی از این روحانیون خود نیز معتکف هستند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی طرقبه شاندیز خاطرنشان کرد: تعداد ۱۱ مسجد در شهرستان طرقبه شاندیز میزبان معتکفان است و از این تعداد دو مسجد ویژه دختران دانش‌آموز است.

انتهای خبر/ ۴۰۰۸

اعتکاف پرشور نوجوانان در طرقبه شاندیز
اعتکاف پرشور نوجوانان در طرقبه شاندیز
اعتکاف پرشور نوجوانان در طرقبه شاندیز
اعتکاف پرشور نوجوانان در طرقبه شاندیز
اعتکاف پرشور نوجوانان در طرقبه شاندیز
اعتکاف پرشور نوجوانان در طرقبه شاندیز
اعتکاف پرشور نوجوانان در طرقبه شاندیز
اعتکاف پرشور نوجوانان در طرقبه شاندیز
اعتکاف پرشور نوجوانان در طرقبه شاندیز
اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار