رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
1404-01-25 14:19 شماره خبر : 11049 https://sobhtoos.ir/short/N32vA
روزی برای مردی از نیشابور؛

۲۵ فروردین‌ماه در تقویم رسمی ایران، به عنوان روز بزرگداشت عطار نیشابوری نام‌گذاری شده است؛ روزی برای گرامیداشت یکی از برجسته‌ترین شاعران، عارفان و اندیشمندان ادب فارسی.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس» به نقل از شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ در تقویم رسمی ایران، روز ۲۵ فروردین به نام یکی از بلندآوازه‌ترین چهره‌های ادبیات و عرفان ثبت‌شده است؛ مردی که در میانه‌ی دارو و درمان، به جستجوی حقیقت برآمد و به درون جان انسان‌ها سفر کرد؛ این روز، روز بزرگداشت عطار نیشابوری است؛ شاعری که با شعرهایش، راهی به روشنایی گشود و در کوچه‌های نیشابور، ردپای جاودانگی به‌جا گذاشت.

از عطار نیشابور تا جهانی از معنا

فریدالدین ابو حامد محمد عطار نیشابوری، در سده‌ی ششم هجری، در شهر کهن نیشابور زاده شد. سال دقیق تولدش همچون بسیاری از بزرگان آن دوران، در پرده‌ای از ابهام است، اما آنچه روشن است، تأثیر ژرف او بر ساحت عرفان، ادبیات و اندیشه‌ی ایرانی است.

عطار در آغاز، عطار بود؛ یعنی داروفروش، درمانگر، شنونده‌ دردهای مردم؛ اما این شنیدن، او را به ژرفای روح انسان‌ها کشاند. در همین مواجهه‌های روزانه با رنج آدمی بود که نگاه عرفانی‌اش شکل گرفت و قلمش از درد و دل برخاست. نوشته‌های او، تنها شعر نیستند، بلکه بازتاب روحی پرسش‌گر، عاشق و در جستجوی معنا هستند.

میراثی از طلا و تماشا

مهم‌ترین و مشهورترین اثر عطار، بی‌شک منطق‌الطیر است؛ داستانی رمزآلود از سفری عرفانی که در آن پرندگان به رهبری هدهد، در پی سیمرغ برمی‌آیند. این اثر، نه‌تنها یکی از قله‌های ادب فارسی، بلکه از شاهکارهای تفکر عرفانی جهان اسلام نیز هست. در این منظومه، هر پرنده نماینده‌ی تیپ خاصی از انسان‌هاست و این سفر، استعاره‌ای است از سیر و سلوک روح به‌سوی حقیقت.

از دیگر آثار او می‌توان به الهی‌نامه، مصیبت‌نامه، اسرارنامه و به‌ویژه تذکره‌الاولیا اشاره کرد. این آخری، مجموعه‌ای است از زندگی و کرامات بزرگان تصوف که هنوز هم یکی از مهم‌ترین منابع برای شناخت عرفان اسلامی محسوب می‌شود. قلم عطار در این اثر، ساده، زلال و ازدل‌برآمده است؛ نه برای تحمیل، بلکه برای همراهی با جان خواننده.

عطار و تأثیر او بر بزرگان

عطار نه‌فقط شاعری پرآوازه، بلکه آموزگاری برای بزرگان پس از خود بود. مولانا جلال‌الدین بلخی، عارف و شاعر نامدار قرن هفتم، بارها به بزرگی او اشاره‌کرده و گفته:«عطار روح بود و سنایی دو چشم او / ما از پی عطار آمدیم.»

این جمله به‌خوبی نشان می‌دهد که عطار چگونه زمینه‌ساز سیر عرفانی و شعری مولانا شده است. زبان پر استعاره، دیدگاه هستی‌شناسانه و روایت‌گری عمیق او، الهام‌بخش بسیاری از شاعران و متفکران پس از او بوده است.

نیشابور، میزبان همیشه‌گی شعر و عرفان

هر سال در چنین روزی، شهر نیشابور حال‌وهوایی دیگر دارد؛ آرامگاه عطار که در باغی ساده و دل‌نشین در کنار مقبره‌ی کمال‌الملک و خیام قرار گرفته، به زیارتگاه علاقه‌مندان فرهنگ و ادب ایران بدل می‌شود.

عطار اما نه فقط برای نیشابور که برای ایران و حتی جهان، نامی ماندگار است. آثار او به زبان‌های مختلف ترجمه شده و در دانشگاه‌های سراسر دنیا مورد بررسی قرار گرفته‌اند. نگاه جهانی به آثار عطار، نگاه به انسانی‌ست که بی‌مرز می‌اندیشید و درد مشترک انسان‌ها را می‌سرود.

چرا عطار، هنوز هم باید خوانده شود؟

در دنیایی که روز به روز با سرعت پیش می‌رود، عطار صدایی‌ست از درون؛ صدایی آرام، ولی ژرف و ماندگار. او از سفری می‌گوید که درون هر کدام از ما در جریان است؛ سفری از خود به خود، از ظاهر به باطن، از سرگردانی به یقین.

آثار عطار، خواننده را به تأمل، تردید، ایمان و عشق دعوت می‌کنند. او به جای آن‌که نسخه‌ای قطعی از حقیقت ارائه دهد، سوال‌هایی می‌پرسد که ما را وادار به کاوش در خود می‌کند.

در واقع؛ روز بزرگداشت عطار نیشابوری، تنها گرامی‌داشت یک شاعر نیست. این روز، یادآور اهمیت تفکر، تأمل و زنده نگه‌داشتن گفت‌وگوی درونی‌ست؛ دعوتی برای خواندن دوباره‌ی خود در آینه‌ی شعر و عرفان.

در جهانی پر از صداهای متفرق، عطار ما را به سکوتی روشن فرا می‌خواند. سکوتی که در دل آن، می‌توان صدای بال پرندگان منطق‌الطیر را شنید؛ پرندگانی که هنوز هم در پی سیمرغ‌اند، در پی حقیقت، در دل هر انسانی.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط:
نظرات:
آخرین اخبار