رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
شنبه 1403/07/21 Saturday - 2024 12 October السبت ، 9 ربيع الآخر ، 1446
ساعت
1403-07-21 10:32 شماره خبر : 9024 https://sobhtoos.ir/short/NE9DJ 0
رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی:

رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی گفت: متاسفانه این روزها عده‌ای دست به توییت شدند و قیمت‌های پائینی برای زعفران اعلام می‌کنند و این اقدامات مافیای زعفران به لطف خدا و با همراهی کشاورزان مانند چند سال گذشته ناکام خواهد ماند.

محسن زنگنه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ اظهار کرد: در حال حاضر و در آستانه فصل برداشت زعفران تمام انبارهای داخل و خارج از کشور اعم از انبارهای تعاون روستایی و همچنین بورس خالی شده و اکنون بازار تشنه ورود زعفران تازه‌ است. 

وی تصریح کرد: طی چهار سال گذشته و در یک فرآیند توانستیم قیمت زعفران در داخل کشور را به قیمت روز جهانی نزدیک کنیم و این قیمت اکنون به ۱۵۰۰ دلار در هر کیلو رسیده‌است، در عین حال علاوه بر حمایت تعاونی روستایی و جهاد کشاورزی از قیمت فعلی زعفران و جلوگیری از کاهش قیمت، طرح جدیدی با حمایت صندوق سرمایه ارایه شده که با همکاری وزارت اقتصاد و سازمان بورس و وزارت جهاد کشاورزی به مرحله اجرا در خواهد آمد. 

زنگنه با بیان اینکه ۲۰ صندوق سرمایه‌گذاری بورس که بیش از چندین هزار میلیارد تومان سرمایه دارند وارد بازار سرمایه شده‌اند، گفت: قرار است در این فرآیند‌ از زعفران‌کاران در گواهی سپرده و انبارهای بورس کالا حمایت کنند. 

نماینده مردم تربت‌حیدریه در مجلس شورای اسلامی به فواید این طرح اشاره کرد و افزود: فایده نخست این طرح آن‌ است که مانند سال‌های گذشته مشکل تأمین اعتبار زعفران خریداری شده توسط تعاون روستایی را نداریم و کشاورز بعد از بازگشایی نماد که اوایل آبان اعلام می‌شود پس از تحویل زعفران، طلب خود را در یک مدت ۱۰ روزه دریافت می‌کنند. 

وی استمرار این طرح و همچنین اینکه کشاورز فقط دوماه فرصت ندارد و می‌تواند در طول سال بدون عجله زعفران خود را بفروشد را از دیگر فواید این طرح عنوان کرد، گفت: در ایام فصل خرید زعفران سایر انبارهای موجود در تعاون روستایی، می‌توانند زعفران کشاورزان را با قیمت کف تعیین شده خریداری کنند. 

سفته‌بازی برخی‌ها برای کاهش قیمت باعث ضرر آنها‌ می‌شود 

رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی گفت: متاسفانه این روزها عده‌ای دست به توییت شدند و قیمت‌های پائینی برای زعفران اعلام می‌کنند و این اقدامات مافیای زعفران به لطف خدا و با همراهی کشاورزان مانند چند سال گذشته ناکام خواهد ماند. 

زنگنه با بیان اینکه مانند گذشته در کنار زعفران‌کاران خواهیم بود، گفت: به کسانی که در بازار آتی در حال معامله هستند توصیه می‌کنم که حتما قیمت زعفران افزایش پیدا می‌کند و سفته‌بازی احتمالی عده‌ای که به‌دنبال کاهش قیمت زعفران هستند آنها را دچار ضرر و زیان می‌کند. 

وی گفت: بر همین اساس قابل پیش‌بینی است که قیمت زعفران در ایام و آذرماه افزایش پیدا می‌کند و کشاورزان فریب فضاسازی رسانه‌ای مافیای زعفران را نخورند. 

برداشت زعفران به ترتیب در سه اقلیم سرد (رُخ) ، معتدل (مرکزی و زاوه) و گرم (مه‌ولات) منطقه تربت حیدریه از ۱۵ مهر آغاز می‌شود و تا اواخر آبان ادامه دارد. 

بر اساس داده‌های آماری سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی از مجموع ۱۲۰ هزار هکتار کشتزار زعفران کشور، ۹۱ هزار هکتار یعنی ۷۶ درصد به استان خراسان رضوی اختصاص دارد و همچنین از مجموع ۹۱ هزار هکتار اراضی زیرکشت زعفران استان، شهرستان‌های تربت حیدریه و زاوه با داشتن بیش از ۲۰ هزار هکتار کشتزار زعفران، خود را به عنوان قطب زعفران ایران و پایتخت زعفران جهان مطرح کرده‌اند. 

در منطقه تربت‌حیدریه تا شعاع ۵۰ کیلومتری، یعنی در گستره تمام شهرستان‌های زاوه، مه‌ولات، خواف و رشتخوار، که از تربت‌حیدریه جدا شده‌اند، در مجموع افزون بر ۳۰ هزار هکتار مزرعه زعفران وجود دارد و به عبارت بهتر چیزی بیش از ۳۴ درصد از سطح زیرکشت زعفران خراسان رضوی، به این خطه اختصاص دارد. 

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار