رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
یکشنبه 1403/06/18 Sunday - 2024 08 September الأحد ، 5 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1403-05-03 09:53 شماره خبر : 7970 https://sobhtoos.ir/short/e8kB8 0
رئیس مرکز جهاد کشاورزی بخش کدکن:

رئیس مرکز جهاد کشاورزی بخش کدکن شهرستان تربت‌حیدریه گفت: بخش «کدکن» این شهرستان به قطب تولید آلو در استان خراسان رضوی مشهور است که بیشتر آن توسط دلالان به کشور پاکستان صادر می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ به نقل از ایرنا، عباس عباسیان افزود: سطح زیرکشت آلو در کدکن شهرستان تربت حیدریه حدود ۸۰۰ هکتار است.

وی بیان کرد: به جز خام‌خواری، بخش دیگر آلوی کدکن به خَرو و نیشابور ارسال و در آنجا فرآوری و به بازار عرضه می‌شود.

 

رئیس مرکز جهاد کشاورزی بخش کدکن اضافه کرد: از مجموع ۸۷ هزار هکتار وسعت کدکن، ۲۲ هزار هکتار آن به کشاورزی اعم از زراعی و باغی اختصاص و از این میزان نیز سطح زیر کشت آلو حدود ۸۰۰ هکتار است.

وی ادامه داد: هر سال دستکم پنج هزار تن آلوی تَر و از این مقدار، هزار تن آلوی خشک بدست می‌آید.

عباسیان در ادامه به معرفی طرح تحقیقات جو و نتایج آن اشاره و اظهار کرد: تا سال ۱۴۰۰ عملکرد تولید جو بسیار پایین و این برای کشاورزان زیان هنگفتی به همراه داشت، در این راستا در گستره ۲ هزار متر اقدام به کشت جو از نوع رایج (بهمن) به صورت نمونه کردیم.

به گفته وی، در سال نخست میزان تولید جو از چهار و نیم تن به حدود هفت تن در هکتار رسید.

رئیس مرکز جهاد کشاورزی بخش کدکن گفت: در مزرعه الگویی یا کشت نمونه، علاوه بر آنکه مراحل کشت به صورت مکانیزه همراه با بذر اصلاح شده و از ریزمغزی‌ها نیز استفاده شد، امسال رقم تولید به ۱۱ تن در هکتار رسید و این موضوع برای ما و کشاورزان بسیار شگفت‌انگیز است.

وی ادامه داد: یکی از نتایج اجرای مزارع الگویی، افزایش اعتماد به نفس کشاورزان برای کاهش فاصله رکورد تا میانگین بود و لذا این تحقیقات تا ۲ سال دیگر ادامه خواهد داشت.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار