رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
جمعه 1403/04/01 Friday - 2024 21 June الجمعة ، 15 ذو الحجة ، 1445
ساعت
1403-03-26 21:30 شماره خبر : 7452 https://sobhtoos.ir/short/4A3yQ 0
مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد خبر داد:

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد گفت: سال گذشته با نصب سامانه‌های ضد تگرگ در خلیل‌آباد توانستیم قسمتی از شهرستان را به‌صورت الگویی از خسارت تگرگ نجات بدهیم.

محمود شبان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ ضمن تبریک هفته جهاد کشاورزی به همه بهره‌برداران بخش کشاورزی در شهرستان خلیل‌آباد، اظهار داشت: در بحث تولیدات گیاهی، توسعه کشت گلخانه‌ای را با هدف افزایش راندمان نهاده‌های کشاورزی داشتیم.

وی با بیان اینکه این طرح در محصولاتی نظیر انگور، پایایا و لیمو اجرا شد، خاطرنشان کرد: همچنین افزایش سطح زیر کشت را به تعداد ۶۳ مورد به سطح ۹.۵ هکتار در سطح شهرستان داشتیم.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد با تأکید بر اینکه تشکیل میزهای تخصصی انگور، پسته و گلخانه نیز از دیگر مواردی بود که در شهرستان پیگیری شد، تصریح کرد: این میزها با هدف افزایش ضریب نفوذ دانش فنی در بین باغداران با رویکرد بهره‌وری در نهاده‌های کشاورزی بود.

وی با اشاره به اینکه اجرای طرح‌های داربستی و معرفی ارقام جدید انگور شامل ترکمن چهار، موندراب و رعشه در شهرستان نیز از جمله مباحثی بود که در حوزه تولیدات گیاهی دنبال شد، اذعان کرد: افزایش بهره‌وری در کنار کاهش میزان مصرف آب از جمله اهدافی است که با معرفی این ارقام دنبال شد.

شبان همچنین در ادامه عنوان کرد: معرفی محصولات جدید در قالب تشکیل و تغییر الگوی کشت نظیر کشت ارقام جدید انگور، آنغوزه، عناب و گیاهان دارویی که متناسب با آب‌وهوای شهرستان و همچنین متناسب با الگوی کشوری مقابله با خشکسالی در شهرستان نیز از دیگر طرح‌هایی بود که در شهرستان خلیل‌آباد اجرا شد.

وی با بیان اینکه امیدواریم بعد از پایان دوره آزمایشی این محصولات بتوانیم این محصولات در شهرستان توسعه و ترویج دهیم، تشریح کرد: برای کاهش مصرف سموم شیمیایی و تولید محصول سالم نیز در حوزه انگور به دنبال تعیین زمان دقیق سم‌پاشی علیه آفت مهم خوشه خوار انگور بودیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خلیل‌آباد با تأکید بر اینکه با این کار کاهش مصرف سموم و کاهش تعداد دفعات سم‌پاشی را در شهرستان داشتیم، بیان کرد: مبارزه با این آفت مهم و کاهش مصرف سم در محصول پسته هم بسیار حائز اهمیت است که با نصب کارت‌های زرد و آبی در مقابله با آفت‌هایی نظیر پسین پسته و سایر آفت‌هایی که در باغات پسته مرسوم است توانستیم با این اقدامات کاهش مصرف سموم و تولید محصول سالم را رقم بزنیم.

وی با اشاره به اینکه افزایش ضریب مکانیزاسیون از ۱.۴۴ به ۱.۶۸ در سال ۱۴۰۲ نیز در سطح شهرستان رقم خورد که در نوع خود بی‌نظیر بود، ابراز کرد: سال گذشته با نصب سامانه‌های ضد تگرگ در شهرستان توانستیم قسمتی از شهرستان را به‌صورت الگویی از خسارت تگرگ نجات بدهیم.

شبان همچنین در ادامه افزود: توصیه بنده به سایر باغداران این است که از این سامانه و پیشرفت تکنولوژی در باغات خود استفاده کنند تا بتوانیم کمترین خسارت را در شهرستان داشته باشیم.

وی با بیان اینکه علاوه بر این اقدامات، مباحثی را در شهرستان به‌صورت روزمره انجام می‌شود که می‌توانیم به نظارت بر باغات و مزارع کشاورزی اشاره کنیم که توسط کارشناسان در سطح شهرستان در حال انجام است، تأکید کرد: توزیع کودهای شیمیایی یارانه‌دار همه ساله بین باغداران انگور، پسته و انار توزیع می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد همچنین در ادامه گفت: باغداران سعی کنند ارتباط مستمری با کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی خلیل‌آباد داشته باشند تا در بحث نظارت بر باغات شهرستان و همچنین سم‌پاشی آنها و سایر مواردی که در باغات به وجود می‌آید کمک باغداران باشند.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار