رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
پنج‌شنبه 1403/02/20 Thursday - 2024 09 May الخميس ، 1 ذو القعدة ، 1445
ساعت
1403-01-15 11:03 شماره خبر : 6479 https://sobhtoos.ir/short/Vm8Mb 0
رئیس اندیشکده زن و خانواده:

رئیس اندیشکده زن و خانواده دانشگاه جامع امام حسین (ع) گفت: برای اینکه زنان بتوانند توانمندی و ظرفیت‌هایشان به‌ویژه در حوزه تولیدات خانگی و اشتغال خانگی را در خدمت پیشرفت اقتصاد کشور قرار دهند نیازمند ریل‌گذاری‌ هستیم.

مینو اصلانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ با اشاره به نقش زنان در حوزه اقتصاد از گذشته تا به امروز، اظهار کرد: در فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی همواره زنان نقشی محوری در اقتصاد داشته‌اند. 

وی ابراز کرد: در گذشته زنان نیازهای خانواده را درون خانواده تهیه می‌کردند، امروز هم زنان توان این را دارند که در حوزه تولید و برای اعتلا و پیشرفت کشورمان در حوزه اقتصادی فعالیت داشته باشند.

رئیس اندیشکده زن و خانواده دانشگاه جامع امام حسین (ع) افزود: برای اینکه زنان بتوانند توانمندی و ظرفیت‌هایشان به‌ویژه در حوزه تولیدات خانگی و اشتغال خانگی را در خدمت پیشرفت اقتصاد کشور قرار دهند نیازمند ریل‌گذاری‌ هستیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر صدها مراکز دانش‌بنیان وجود دارند که بانوان آن‌ها را تشکیل داده‌اند و اداره می‎کنند، تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب شعار سال را با تأکید بر تولید و با محوریت مردم مطرح کرده‌اند؛ بنابراین حضور مردم بسیار حائز اهمیت است.

زنان آماده فعالیت اقتصادی در قالب تعاونی‌های خرد هستند

اصلانی تصریح کرد: اقتصاد مردمی موضوع بسیار مهمی است که اگر هرچه زودتر به آن توجه نشود فرصت‌های طلایی از دست خواهند رفت چرا که امروز زنان سرزمین‌مان بسیار علاقه‌مند و آماده‌اند تا در قالب تعاونی‌های خرد و مؤسسات مردم‌نهاد فعالیت اقتصادی داشته باشند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر صدها بانوی کارآفرین در کشور فعالیت می‌کنند، گفت: اگر ظرفیت‌ها شناسایی شوند و برای تسهیل کارشان ریل‌گذاری شود و همچنین شبکه‌سازی و آموزش‌های مرتب و منسجم در نظر گرفته شود، شاهد رشد بیشتر فعالیت بانوانی خواهیم بود که علاقه‌مندند هم به اقتصاد خانواده کمک کنند و هم نقشی در پیشرفت اقتصادی کشور داشته باشند.

هدف غرب از حضور زنان استعمار و استثمار است

رئیس اندیشکده زن و خانواده دانشگاه جامع امام حسین (ع) عنوان کرد: در جامعه اسلامی زنان در راستاي پیشرفت و استقلال کشور فعاليت مي‌كنند اما در فرهنگ منحط و استعمارگرانه غرب هدفش از حضور زنان در حوزه اقتصاد لذت‌جویی و سودجویی توأم با استعمار و استثمار است.

وي بيان كرد: از ابتدای رنسانس و انقلاب صنعتی، غرب از زنان به‌عنوان یک کارگر ارزان و کم‌توقع بهره برده است در نتيجه او رو از هویت خودش تهی کرده است.

اصلاني ادامه داد: غرب زنان را به‌عنوان یک ابزار کار و ابزار لذت‌جویی به سطح جامعه آورده و آنان را از فرزندانشان جدا کرده است و حاصل اين امر تضعيف نقش محوری مادر در خانواده است.

بهره‌کشی نوین غرب از زنان در جهت سودهای کلان اقتصادی

وي تأكيد كرد: هدف غرب از حضور زنان در حوزه اقتصاد بهره‌کشی نوین از آنها در جهت سودهای کلان اقتصادی است اين در حالي است كه در نظام اسلامی كشورمان زن دارای کرامت است و اگر خودش بخواهد در عرصه اقتصادی وارد می‌شود و هیچ‌کس او رو مجبور به فعاليت اقتصادي و كار نمي‌كند.

رئیس اندیشکده زن و خانواده دانشگاه جامع امام حسین (ع) اظهار كرد: در غرب زنان باید مثل مردان برای تأمین هزینه‌های زندگی کار طاقت‌فرسا انجام دهند این در حالی است که در نظام اسلامی ما از آن جهت كه زن دارای کرامت الهی است و حفظ هویت و کرامت زن جزو اصول بنیادی و تغییرناپذیر است زنان در صورت تمایل می‌توانند به اقتصاد خانواده کمک کنند.

وي با تأكيد بر اينكه مشارکت زنان در فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی مغایرتی با نقش آن‌ها در خانواده ندارد، ادامه داد: نظام ما در تلاش است اقتضائات و الزامات را براي حضور زنان و فعاليت اقتصادي آنان فراهم كند تا وقتي آن‌ها در بحث اقتصاد و اقتصاد خانواده اثرگذار هستند ناچار نباشند ساعت‌های طولانی از خانواده دور باشند و همین مسئله وجه تمایز ما با فرهنگ منحط غربی است.

طراحی نظام‌های شغلی متفاوت و متکثر برای تسهیل فعالیت اقتصادی زنان

اصلانی تصریح کرد: برای تسهیل فعالیت اجتماعی و اقتصادی زنان با تکیه بر امر مهم خانواده محوری، نیازمند طراحی نظام‌های شغلی متفاوت و متکثری همچون نظام‌های شغلی نیمه‌وقت، پروژه‌ای و دورکاری هستیم.

وی اظهار کرد: درصورتی‌که نظام‌های شغلی، نظام‌مند شوند حق‌وحقوق زنان حفظ می‌شود و همچنین می‌توانند با توجه به وضعیت خانوادگی‌شان یکی از اشکال و قالب‌های حضور اجتماعی را انتخاب کنند.

رئیس اندیشکده زن و خانواده دانشگاه جامع امام حسین (ع) با تأکید بر اینکه در حال حاضر در کشورمان خلأ نظام‌های شغلی متعدد و متکثر را داریم، افزود: برای مشارکت زنان در فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی نیازمند تعریف سازوکارهای جدیدی هستیم تا زنان علاوه بر حضور در کنار خانواده بتوانند حضور اجتماعی پررنگی داشته باشند.

انتهای خبر/

 

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار