رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
پنج‌شنبه 1403/06/29 Thursday - 2024 19 September الخميس ، 16 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1403-06-28 18:46 شماره خبر : 8661 https://sobhtoos.ir/short/e8kqj 0
رئیس اداره اوقاف نیشابور خبر داد:

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه نیشابور گفت: قدیمی‌ترین سند وقفی حال حاضر ایران متعلق به نیشابور بوده که این اسناد، مربوط به دو جلد کتاب از کتابخانه جامع منیعی نیشابور است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ به نقل از «عطارنیوز»؛ حجت الاسلام مهدوی‌خواه در نشست خبری با اصحاب رسانه نیشابور با بیان این موضوع گفت: قدیمی‌ترین موقوفه خراسان بزرگ نیز متعلق به وقف‌نامه‌ای مکتوب مربوط به روستای شهباز بخش سرولایت نیشابور است.

وی  در خصوص نقش اداره اوقاف و امور خیریه در موقوفات بیان داشت: اجرای امینانه موقوفات با اداره اوقاف است؛ بدین معنا اگر کسی وقفی ایجاد می‌کند، اداره اوقاف شرعاً و قانوناً مکلف است درآمد موقوفه را براساس نیت و خواست واقف، هزینه کند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان‌های نیشابور، فیروزه و میان‌جلگه با اشاره به اینکه نیشابور دارای ۲ هزار و ۹۰۲ موقوفه است که از این تعداد  یک‌هزار و ۴۹۵ مورد موقوفه منفعتی و یک‌هزار و ۸۵ موقوفه انتفاعی است، بیان داشت: ۶۰ درصد موقوفات برای عزاداری مجالس امام  حسین(ع)، ۱۵ درصد در خصوص مساجد، ۱۰ درصد نیات اجتماعی، ۱۰ درصد نیات خیریه (کمک معیشتی، کمک به بیماران، دارو، درمان و...) و پنج درصد نیز متفرقه وقف شده است.

حجت‌الاسلام مهدوی‌خواه با بیان اینکه ۷۰ مدرسه در نیشابور نیز در زمین وقفی احداث شده‌اند، عنوان کرد: مشاهیر بزرگی همچون، خیام، عطار و کمال الملک در باغی وقفی مدفون هستند، همچنین بیمارستان ۲۲ بهمن نیز در باغ وقفی سنجریه احداث شده است.

وی خاطرنشان کرد: در شهرستان‌های نیشابور، فیروزه و میان‌جلگه ۵۰ بقعه متبرکه وجود دارد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان‌های نیشابور، فیروزه و میان‌جلگه در خصوص کنگره ملی امامزاده محروق که قرار بود تیرماه سال جاری برگزار شود، گفت: اتفاقاتی مانند شهادت رئیس جمهور و برگزاری زود هنگام انتخابات، این کنگره را به تعویق انداخت که در این خصوص نشست‌ها و جلساتی برگزار شده است؛ همچنین مقالات رسیده به دبیرخانه این کنگره ملی در حال بررسی است و ان‌شاءلله در آینده‌ای نزدیک، کنگره ملی امامزاده محروق در نیشابور برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام مهدوی‌خواه در خصوص تفکیک ادارت اوقاف نیشابور بزرگ گفت: این تفکیک بر اساس ظرفیت‌ها و تعداد موقوفات هر شهرستان انجام می‌شود که در حال حاضر پرونده شهرستان‌های فیروزه و میان‌جلگه در حال بررسی است که در صورت تایید، دفاتر نمایندگی در این شهرستان‌ها فعال خواهد شد.

وی درباره مرمت و بازسازی بقاع متبرکه نیشابور بیان داشت: طی یک سال گذشته بیش از ۲۰ هزار متر کار عمرانی در بقاع متبرکه این شهرستان انجام شده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان‌های نیشابور، فیروزه و میان‌جلگه وقف‌های جدید این شهرستان از سال گذشته تاکنون را ۱۰ موقوفه عنوان و به وقف‌های خاص در این شهرستان اشاره کرد و گفت: یک ملک در زمینه استعدادیابی دانش‌آموزان نیازمند وقف شده است، همچنین جزو معدود شهرستان‌هایی هستیم که موقوفه محیط زیستی داریم که درآمدهای این موقوفه صرف نگهداری، تیمار و درمان حیوانات وحشی در نیشابور می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه در حال پیگیری حق و حقوقات موقوفات در نیشابور هستیم، بیان داشت: متأسفانه برخی ادارات نیشابور از سال ۱۳۹۰ اجاره خود را به ادارات اوقاف و امور خیریه پرداخت نکرده‌اند. 

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار