رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
دوشنبه 1403/06/26 Monday - 2024 16 September الاثنين ، 13 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1403-05-24 09:48 شماره خبر : 8209 https://sobhtoos.ir/short/VljED 0
استاد دانشکده علوم پزشکی تربت‌جام:

استاد دانشکده علوم پزشکی تربت‌جام گفت: امام حسین (ع) درخصوص هدف واقعه کربلا می‌فرمایند: « لِطَلَبِ إلاصلاحِ فی أُمَّةِ جَدّی، أُُریدُ أنْ آَمُرَ بالمَعروفِ و أنهی». یعنی تکلیف است که انحرافات جامعه را در ایام محرم اصلاح کنیم.

محسن رضائی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ اظهار کرد: احیای امر به معروف و نهی از منکر هدف اصلی نهضت عاشورا است؛  امام حسین (ع) درخصوص هدف واقعه کربلا می‌فرمایند: « لِطَلَبِ إلاصلاحِ فی أُمَّةِ جَدّی، أُُریدُ أنْ آَمُرَ بالمَعروفِ و أنهی». یعنی تکلیف است که انحرافات جامعه را در ایام محرم اصلاح کنیم. به معروف‌ها امر کنیم و از منکر نهی کنیم.

وی تصریح کرد: در قرآن کریم بیش از ۲۰ آیه مربوط به امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر آمده است؛ برخی آیات به این فریضه به طور مستقیم و با صراحت اشاره کرده و در برخی دیگر به طور تلویحی و ضمن بیان مصادیق، به امر به معروف و نهی از منکر سفارش شده است.

عضو هیئت علمی و کارشناس قرآن و عترت دانشکده علوم پزشکی تربت‌جام بیان داشت: مفسران و محققان علوم قرآنی، تعداد قابل توجهی از آیات را ذیل این موضوع دسته‌بندی کرده‌اند؛ آیات شریفه امر به معروف و نهی از منکر در قرآن کریم به موضوعاتی همچون وجوب امربه معروف و نهی از منکر، وجوب کفایی یا عینی، ملاک ارزش و شایستگی، پیشینه امر به معروف، امربه معروف از صفات مؤمنان، تعاون در امر به معروف، گناه بزرگ ترک نهی از منکر، نجات‌یافتن آمران به معروف و ناهیان از منکر، امربه معروف پدر و مادر، اصلاح از آثار امر به معروف، خیر بودن امر معروف می‌پردازد که نشان از نگاه جامع قرآن به مسائل این فریضه است و از اهمیت بسیار بالای آن حکایت دارد. 

رضائی خاطر نشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر از واجبات و فرایض بسیار مهم و بزرگ اسلامی به شمار می‌رود و با رعایت شرایط آن یک تکلیف شرعی عمومی برای حفظ احکام اسلام و سلامت جامعه است؛ این فریضه الهی منحصر به قشر و صنف خاصی از مردم نیست و تمام اقشار و اصناف واجد شرایط را در بر می‌گیرد. 

وی در ادامه بیان داشت: هرگاه در جامعه‌اى این فریضه مهم اجرا نشود و افراد در قبال پیاده شدن این امر خطیر احساس مسئولیت نکنند، آسیب‌های اجتماعی آن جامعه به بیشترین حد خود می‌رسد؛ امام حسین (ع) می‌فرمایند: من برای اصلاح امت خروج و قیام کردم که این قیام اصلاحى ریشه در نهضت‌های اصلاحى انبیا داشت و او وارث خط صلاح و اصلاح پیامبران بود و در این راه جان داد تا مفاسد بر چیده شود.

عضو هیئت علمی و و کارشناس قرآن و عترت دانشکده علوم پزشکی تربت‌جام اظهار داشت: نهضت عاشورا نشان داد «اگر جزئی بی‌عدالتی در اجتماعی پدید آمد و فوری برطرف نگردید، بی‌عدالتی‌های دیگر را یکی پس از دیگری به دنبال خواهد داشت»؛ آن‌جا که می‌گویند «کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا» نشان می‌دهد که این واقعه برای تمام اعصار و قرن‌ها نسخه شفابخش برای اجتماع بشریت است که می‌تواند روزبه‌روز و لحظه‌به‌لحظه جلوه‌های جدیدی از آن را برای جامعۀ بشری به تصویر بکشد.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار