رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
سه‌شنبه 1403/07/24 Tuesday - 2024 15 October الثلاثاء ، 12 ربيع الآخر ، 1446
ساعت
برداشت بی‌رویه آب معضل دردناک منطقه خواف؛

سال‌هاست که برداشت بی‌رویه آب در شهرستان خواف و انتقال آن به معادن سنگ‌آهن موجب بروز خسارات جبران‌ناپذیر به کشاورزی منطقه شده است و مردم را با چالش کمبود آب آشامیدنی مواجه کرده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح‌ توس»؛ معادن سنگ‌آهن سنگان خواف که از جهت اقتصادی یکی از مهم‌ترین منابع این کشور پهناور به شمار می‌رود همچنان برای مردم بومی منطقه موجب بروز مشکلات زیادی شده است.

سال‌هاست که با گسترش شرکت‌های معدنی در منطقه خواف مردم را با مشکلات جدی زیست‌محیطی روبرو کرده است.

یکی از بزرگترین مشکلات مسئله کم‌آبی در این منطقه است که به لطف معادن و برداشت بی‌رویه آب بعد از خشک شدن چاه‌های کشاورزی، چاه‌های آب شرب این منطقه نیز با مشکل جدی روبرو شده است.

از آنجایی که برای تولید هر تن گندله در کارخانجات سنگ‌آهن سنگان حدود ۵۰ لیتر آب و برای تولید هر تن کنسانتره آهن حدود ۶۰۰ لیتر آب لازم است و روزانه هزاران تن گندله و کنسانتره در این کارخانجات تولید می‌شود قطعا تأمین آب مورد نیاز برای تولید این حجم گندله و کنسانتره نیاز به ظرفیت عظیم منابع آبی دارد.

یکی از شهروندان شهر سنگان خواف در گفتگو با صبح‌ توس گفت: سال‌هاست که شخصاً پیگیر معضل برداشت بی‌رویه آب شهرستان و انتقال آن به معادن سنگ آهن هستم اما صدایم به جایی نمی‌رسد.

وی گفت: تاکنون بیش از ۴۰ حلقه چاه آب توسط معادن سنگان در سراسر شهرستان حفر شده است و علاوه بر آن آب چاه‌های کشاورزی را نیز از کشاورزان خریداری می‌کنند و به معادن منتقل می‌کنند.

اکنون که بعد از چند سال نه‌تنها این‌ چاه‌ها، آبی برای انتقال ندارند به سراغ حفر چاه آب در مناطقی که هنوز آب کافی برای استخراج دارند رفته‌اند.

مولوی حسینی، امام جمعه روستای مژن آباد از توابع شهر سنگان خواف نیز در گفتگو با خبرنگار صبح توس گفت: منطقه ما با اینکه آب آن شور و غیرقابل شرب است اما برای کشاورزی موجب خیر و برکاتی شده است و مردم متنعم شده‌اند.

وی عنوان کرد: مدتی است که معادن سنگان تعداد سه حلقه چاه عمیق در این منطقه حفر کرده است و در حال لوله‌گذاری با ظرفیت بسیار بالا برای انتقال آب از این منطقه به معادن سنگ‌آهن است که اگر این اتفاق بیفتند قطعا آب این منطقه هم خشک شده و کشاورزی مردم کاملاً از بین می‌رود.

اکنون سوال اینجاست سال‌هاست که مسئله برداشت بی‌رویه آب برخی از مناطق این شهرستان را با مشکل جدی آب مواجه کرده است تا جایی که در فصل تابستان بسیاری از مناطق با مشکل آب آشامیدنی مواجه شده اند، چرا با وجود این مشکل مسئولان اقدام موثری در این زمینه برای جلوگیری از گسترش مشکل آب نمی‌کنند؟

آیا آب تمام منطقه باید خشک شود تا برخی عمق این معضل را حس کنند و به داد مردم این منطقه برسند؟

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار