رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
سه‌شنبه 1403/04/12 Tuesday - 2024 02 July الثلاثاء ، 26 ذو الحجة ، 1445
ساعت
1403-04-11 01:12 شماره خبر : 7723 https://sobhtoos.ir/short/e8A3m 0
مدیرکل گمرک سرخس خبر داد:

مدیرکل گمرک شهید شوشتری سرخس گفت: ترانزیت ورودی کالا از کشورهای آسیای مرکزی، روسیه و سایر کشورهای مستقل هم‌سود در اوراسیا (سی. آی. اس) از مرز سرخس جهش ۲۷۲ درصدی داشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ به نقل از ایرنا، محمدعلی کیانی علی‌آباد گفت: در سه‌ ماهه نخست امسال کشورهای آسیای مرکزی ۲۲۲ هزار و ۵۹۸ تن کالای ترانزیتی از مرزهای جاده‌ای و ریلی سرخس به کشورهای چین، هند و پاکستان انتقال داده‌اند.

وی ادامه داد: گوگرد، بنزین، گازوئیل و مواد غذایی عمده‌ترین کالاهای ترانزیت شده از مبدا کشورهای روسیه و آسیای مرکزی بوده است.

مدیرکل گمرک شهید شوشتری سرخس گفت: در بازه زمانی یاد شده ۲۱۰ هزار و ۹۳۱ تن کالا شامل لوازم منزل، کاشی و سرامیک، دارو، مصالح ساختمانی و قطعات و لوازم یدکی خودرو از کشورهای ترکیه، امارات عربی متحده، هند، کره جنوبی، ویتنام و پاکستان از مرز سرخس به کشورهای آسیای مرکزی ترانزیت شده که این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال تغییر چندانی نداشته است.

کیانی علی‌آباد افزود: پیوستن ایران به پیمان‌های منطقه‌ای مانند «شانگهای»، حضور مؤثر در «اکو» و توفیق دولت شهید رئیسی در حوزه توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه از دلایل عمده جهش ناگهانی ترانزیت ورودی این کشورها در مرز سرخس بوده است.

وی اضافه کرد: تداوم جنگ اوکراین نیز موجب شده مسیر سنتی ترانزیت یعنی اوکراین به دریای مدیترانه و ترکیه از رونق بیفتد و روسیه و دیگر کشورهای آسیای مرکزی گذرگاه‌های ریلی و جاده‌ای ایران را جایگزین مسیرهای تجاری قدیمی کنند.

گمرک و گذرگاه مرزی سرخس در انتهایی‌ترین منطقه شمال شرق ایران در استان خراسان رضوی و در ۱۸۵ کیلومتری شمال شرق مشهد، هم‌مرز با ترکمنستان واقع شده است که از مبادی مهم تجارت و ترانزیت خارجی کشور به‌ویژه با کشورهای آسیای مرکزی محسوب می‌شود.

حجم تبادلات تجاری ایران و ترکمنستان شامل صادرات، واردات و ترانزیت در سال گذشته از این گذرگاه مرزی حدود 3 میلیون تن بوده است.

انتهای خبر/
 

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار