رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
پنج‌شنبه 1403/06/29 Thursday - 2024 19 September الخميس ، 16 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1403-06-24 11:01 شماره خبر : 8605 https://sobhtoos.ir/short/e8k8k 0
مدیر جهاد کشاورزی تربت‌حیدریه:

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تربت‌حیدریه گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال میزان تولید چغندرقند در مزارع این شهرستان با ۱۵ درصد افزایش به ۱۹۲ هزار تن برسد.

به گزارش گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ به نقل از ایرنا، علیرضا قادری گفت: سطح زیر کشت محصول چغندرقند تربت‌حیدریه در سال زراعی جاری ۳ هزار و ۲۰۰ هکتار و میانگین تولید نیز ۶۰ تن در هکتار است.

وی از بخش رُخ تربت‌حیدریه به لحاظ شرایط اقلیمی و حاصل‌خیزی خاک به عنوان یکی از مناطق مستعد کشاورزی استان به‌ویژه در تولید چغندر یاد و اضافه کرد: کشت چغندرقند در این شهرستان به ۲ صورت نشایی و بذری انجام می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی تربت‌حیدریه گفت: آبیاری این محصول بیشتر به‌صورت نوار تیپ صورت می‌گیرد یعنی آب در نزدیکی منطقه توسعه ریشه گیاه به زمین داده می‌شود تا مساحت و عمق کوچکی از سطح خاک خیس شود؛ همچنین عیار چغندرقند این منطقه به‌طور متوسط ۱۹ است که بالاترین عیار چغندرقند در سطح کشور است.

قادری ارجحیت کشت نشایی در این خطه را مورد تاکید قرار داد و افزود: مزیت کشت نشایی در این منطقه صرفه‌جویی در میزان مصرف آب و مقدار بذر و کود و کاهش درصد خطا در سبزینگی و از طرفی افزایش عملکرد در واحد سطح و تولید محصول بین ۱۶۵ تا ۱۹۵ تن در هکتار است.

وی به تبیین سند الگوی کشت در این منطقه پرداخت و اظهار کرد: در قالب این دستورالعمل سازمانی پنج محصول گندم، جو، چغندرقند، زعفران و پسته برای شهرستان در نظر گرفته شده‌ است.

قادری افزود: بر این اساس باید با حضور مستمر کارشناسان مدیریت این نهاد خدماتی و در اختیار قرار دادن نهاده‌ها و توصیه‌های فنی و کارشناسی، برگزاری جلسه انتقال آخرین یافته‌های تحقیقاتی، میزان عملکرد در واحد سطح در محصولات یادشده در سال زراعی جاری به نسبت سال قبل افزایش یابد.

گفتنی است؛ تعداد بهره‌برداران کشاورزی در تربت‌حیدریه ۱۹ هزار و ۴۱۵ نفر است که معادل ۷۹ درصد نیروی کار این شهرستان است و در گستره ۹۱ هزار هکتاری زمین‌های کشاورزی و باغی این شهرستان به کشاورزی اشتغال دارند.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار